Page 32 - waia177B
P. 32
משאר הברואים ,הוא כוח הדיבור .דיבור הוא אמצעי חכמינו מסבירים ש"גבר" הוא מי שמצליח להתגבר ...המשך
לבניה ולקישור .א-לוהים השתמש בכוח זה על מנת על רצונותיו הרגעיים .זוהי בעצם אחת מההגדרות
לבגרות )המלים בוגר וגובר בנויות מאותן אותיות(: 15צעדים לחירות
לברוא את העולם )"ויאמר א-לוהים :יהי אור!"(. היכולת להפחית במנת ההנאה העכשווית ,על מנת
מישהו היה צריך לזרוע אותו ,לגדל ,לקטוף ,לארוז,
בליל הסדר ,אנחנו משתמשים במתנת הדיבור עבור להשיג הנאה גדולה יותר ,בעתיד. לטעון ,להוביל ,לפרוק ,להוציא מהארגזים ,להניח על
חלקו המרכזי של הסדר – ההגדה ,סיפורו של חג המדפים ולהוסיף לחשבון – ...כל זה עוד לפני שזכינו
הפסח .המלה "פסח" ,דורשים חכמים ,מורכבת "איזהו חכם?" שואלת המשנה" ,הרואה את הנולד". להכניס אותו הביתה! אם נדע להעריך באמת את
משתי מלים "פה – שׂח" ,כלומר :פה מדבר .כנגד זה כל מה שיש לנו ,לא נוכל להפסיק ולהתלהב – רק אז
ניצב פרעה ,שאת שמו מחלקים למלים" :פה – רע". לילדים קטנים חסרה עדיין הפרספקטיבה
הדיבור הוא כלי בעל עוצמה אדירה – בדיוק כפי שתאפשר להם להימנע מסיפוק מהיר )"למה נוכל להרגיש עד כמה החיים הם מתנה נפלאה!!!
שבכוחו לקשר ולבנות ,יש בכוחו גם לנתק ולהשמיד. שאני לא אוכל 10סוכריות עכשיו?" "בגלל שאחר הכרת הטוב היא שיטה כיצד לחיות את החיים .היא
לשון הרע ורכילות עלולים להרוס בני אדם ,לפרק כך תכאב לך הבטן .(".האתגר שבהתבגרות הוא
להרגיל את עצמנו להתבונן על החיים מתוך מודעות דורשת מאתנו לשמור על ערנות ותשומת לב.
משפחות ואפילו קהילות שלמות. לטווח הארוך )"למה שאני לא אלך היום לסרט אם בממד עמוק יותר ,אנחנו טובלים את הירק במי מלח
בא לי?" "משום שאם אני אלך לסרט לא אצליח מחר על מנת לרמוז ,שאפילו הדברים שנראים בתחילה
היכולת לשלוט בפינו ,היא אחד ממרכיבי החירות. כקשים ומרים – פיטורין מהעבודה לדוגמא ,או מותו
במבחן ואני רוצה לקבל את התואר(". של אדם קרוב – הם בעצם חלק מהטוב ,גם כאשר
היכולת לשלוט בפינו ,היא אחד ממרכיבי החירות.
בשימוש נכון נוכל להגיע לבניית אישיות עצמית "איזהו חכם?" שואלת המשנה" ,הרואה את הנולד". קשה לראות זאת מהנקודה בה אנחנו נמצאים.
משובחת .בעזרת כוח הדיבור נוכל ללמוד וללמד, האדם החופשי יודע לחשוב על העתיד על מנת הכרת הטוב היא שיטה כיצד לחיות את החיים.
ליצור קשרים חברתיים בריאים ולהעביר מסרים להפיק ממנו את המרב .הוא שומר על הליכה בנתיב היא דורשת מאתנו לשמור על ערנות ותשומת לב.
הרצוי ,מבלי להיגרר אחר רצונות רגעיים שמנסים יהודי שואף להגיע למאה ברכות מידי יום – 100
חשובים הלאה. הפסקות קצרות להתבוננות ,להבחנה בטוב שבו
לסחוף אותו לכל עבר.
בחג הפסח ,אנחנו משתמשים בכוחו החיובי של זכינו ולהודאה.
הדיבור לצורך בניית העם – אנחנו ְמ ַת ְק ְשׁ ִרים אנחנו שוברים את המצה ומטמינים אותה ,לשימוש והתמורה? – חירות.
זה עם זה ,מעודדים זה את זה ונקשרים זה לזה. בסוף הסדר .כך מלמד אותנו ליל הסדר שחלק
אנחנו נשארים ערים עד לשעות הלילה המאוחרות, .4יחץ
מספרים את סיפור גאולתנו ,מעבירים זה לזה את מהחירות היא היכולת לחשוב לטווח הארוך.
אנו שוברים את המצה האמצעית ,מפרידים את
מסר החירות וטועמים יחד מטעמה הנפלא. .5מגיד מחציתה ושומרים אותה לאפיקומן .למה אנחנו
שוברים את המצה כבר עכשיו ,אם נצטרך אותה
.6רחצה היהדות מחלקת את הברואים לדומם ,צומח ,חי – רק אחר כך? משום שאחד מהמפתחות החשובים
שאינו מדבר ,ומדבר .הכוח המייחד את בני האדם
אחד מהיבטיה של החירות ,הוא היכולת לרומם את בדרך לחירות ,הוא המבט קדימה ,אל העתיד.
עצמנו מעל למכנה המשותף הנמוך של הרחוב.
כולנו נתקלים בהתקפה הרב-חושית ,שפורצת
מכל לוח מודעות ,מפטפוטי הרדיו ,מהאפנה
הנועזת ברחובות ומהאלימות המומחשת שוב ושוב
בטלוויזיה.
בליל הסדר אנחנו נוטלים את ידינו כהכנה לאכילת
המצה .אנחנו לא לוקחים את המצה ומייד מתחילים
לאכול ,אלא עוצרים ,שוטפים את הידיים ומתכוננים
לקראת אכילתה .כך ינהג גם כל מי ששואף
לבריאות גופנית ונפשית – הוא יעצור" ,ישטוף את
ידיו" מזוהמת הרחוב ויתנתק ממנה ,על מנת שיוכל
לשקול ולבחור בדרך הנכונה .הוא יבדוק היטב:
באילו סרטים לצפות ,עם אילו חברים לבלות ובאיזו
רמה של מוסר עבודה להחזיק .הרחובות מלאים
באינספור אפשרויות .אבל לא כדאי לנו "לקנות"
הכול בלי אבחנה.
אנחנו "נוטלים את ידינו" על מנת לנקות ולהרחיק
את עצמנו מהשפעות מזיקות .אין ספק שחלק
מהחירות האמיתית היא היכולת לומר" :אני בוחר
שלא לקחת בכך חלק".
המשך...
www.weinamerica.com 32