Page 30 - ‏‏waia177B
P. 30

‫‪ .2‬ורחץ‬              ‫הרב שרגא סימונס ורנית אברמוביץ‬

‫התלמוד שואל‪ ,‬מדוע אנחנו נוטלים ידיים בשלב זה‬                                                           ‫‪ 15‬צעדים‬
‫של הסדר ומשיב – אנו נוטלים ידיים‪ ,‬על מנת לעורר‬                                                          ‫לחירות‬
‫את הילדים לשאול שאלות! נטילת ידיים ללא ברכה‬
‫ושלא על מנת לאכול לחם‪ ,‬היא מעשה חריג ומעורר‬                                                             ‫ליל הסדר בנוי מחמישה‬
                                                                                                         ‫עשר שלבים‪ .‬כל אחד‬
     ‫סקרנות‪ ,‬שעשוי לגרום לילדים לשאול "למה?"‬                                                            ‫מהם מוביל אותנו צעד‬
‫משמעות המלה "הגדה" היא "להגיד"‪ .‬ליל הסדר‬                                                                 ‫נוסף לקראת החירות‬
‫מנוהל בצורה של העלאת שאלות וקבלת תשובות‪.‬‬
‫דרך זו מתאימה במיוחד לילדים‪ ,‬אולם לא רק‬                                                                   ‫האישית האמיתית‬

                                       ‫בעבורם‪.‬‬                              ‫צפון – אכילת האפיקומן‪.‬‬     ‫חג הפסח הוא חג החירות‪ .‬בליל הסדר צריך כל‬
‫ילדים מתבוננים בעולם מתוך סקרנות והתפעלות‪.‬‬                                                             ‫אדם ואדם להרגיש כאילו הוא עצמו יצא ממצרים –‬
‫הם אינם מתביישים לחקור כל דבר ולשאול "למה?"‬                                      ‫ברך – ברכת המזון‪.‬‬     ‫מבית עבדים‪ .‬חכמינו ז"ל‪ ,‬אשר חילקו את ליל הסדר‬
‫גם אנחנו‪ ,‬המבוגרים‪ ,‬מגלים דברים חדשים‪ ,‬או‬                                                              ‫לחמישה עשר שלבים‪ ,‬הסבירו שחג הפסח חל‬
‫מרגישים שרבדים נסתרים ומפעימים טמונים‬                                          ‫הלל – קריאת ההלל‪.‬‬       ‫בחמישה עשר בניסן‪ ,‬לאחר חמישה עשר ימים בהם‬
‫מתחת לפני השטח‪ .‬אולם‪ ,‬שלא כמו הילדים‪ ,‬אנו‬                                                              ‫גדלה הלבנה וממש כמוה‪ ,‬גם אנו זקוקים לחמישה‬
‫עלולים לטעות ולהרגיש שאין זה מכובד לשאול‬            ‫נרצה – סיום הסדר‪ ,‬בתקווה שהתקבל ברצון בפני‬         ‫עשר שלבים‪ ,‬כדי להשיג את מטרת החג – גדילה‬
‫"למה?" אנו נוטים להעמיד פנים כאילו אנחנו "יודעי‬         ‫בורא עולם‪ ,‬מתוך תפילה שבשנה הבאה נזכה‬
                                                                              ‫לעורכו בבית המקדש‪.‬‬              ‫וצמיחה אישית‪ ,‬המובילה לחירות מוחלטת!‬
          ‫כל" ולדכא את הסקרנות הבריאה שבנו‪.‬‬
‫"איזהו חכם?" שואלת המשנה ועונה מייד‪" :‬הלומד‬                                      ‫‪ .1‬קדש‬                                               ‫ואלו הם השלבים‪:‬‬

                                     ‫מכל אדם!"‬     ‫ליל הסדר נפתח בקידוש על כוס יין‪ .‬השורש ק‪.‬ד‪.‬ש‬                               ‫קדש – קידוש החג על היין‪.‬‬
‫בחג הפסח אנחנו לומדים‪ ,‬שהדרך אל החירות‬             ‫משמעותו – ייחוד והפרדה‪ .‬הצעד הראשון לקראת‬
‫דורשת מאיתנו להתייחס אל העולם בתמיהה‬               ‫החירות הוא ההבנה הבסיסית‪ ,‬שאתה אדם שונה‬                               ‫ורחץ – נטילת ידיים ללא ברכה‪.‬‬
‫ילדותית – לחקור ולבדוק בלי בושה‪ .‬רק כך נוכל‬        ‫ומיוחד – אין עוד אחד כמוך! טמון בך שילוב ייחודי של‬
‫ללמוד ולדעת היכן נמצאת החירות‪ ,‬מהי האמת ולאן‬       ‫כישרונות‪ ,‬מיומנויות‪ ,‬תכונות וניסיון‪ ,‬שבאמצעותם‬                     ‫כרפס – אכילת ירק טבול במי מלח‪.‬‬
‫אנו שואפים להגיע‪" .‬איזהו חכם?" שואלת המשנה‬
                                                          ‫תוכל לתרום את תרומתך הייחודית לעולם‪.‬‬               ‫יחץ – חציית המצה האמצעית והטמנת חציה‬
                  ‫ועונה מייד‪" :‬הלומד מכל אדם!"‬                                                                                               ‫לאפיקומן‪.‬‬
‫חג הפסח הוא חג האביב‪ ,‬חג של שמחה והתחדשות‪.‬‬         ‫בני ישראל שועבדו במצרים – הם אולצו לבנות את‬
‫ניסן הוא הראשון בחודשי השנה‪ .‬המלה " ֹח ֶדש"‬        ‫פיתום ורעמסס – ערים בהן יאוחסנו אוצרות מצרים‪.‬‬                                 ‫מגיד – קריאת ההגדה‪.‬‬
‫בנויה מאותן אותיות כמו המלה " ָח ָדש"‪ .‬הסדר מלא‬    ‫אולם‪ ,‬בכל פעם שסיימו לבנות את הערים‪ ,‬המצרים‬
‫בפעילויות חריגות ומעוררות תמיהה‪ ,‬שמאותתות‬          ‫היו הורסים הכול ומאלצים אותם לחזור ולבנות שוב‬                            ‫רחצה – נטילת ידיים בברכה‪.‬‬
                                                   ‫ושוב – לשעבוד כזה קוראים חכמים "עבודת פרך" –‬
      ‫לנו‪" :‬היה סקרן‪ ,‬למד מהחיים ו‪...‬היה חופשי!"‬   ‫חיי עבדות ללא מימוש‪ ,‬ללא הגשמה וללא משמעות‪.‬‬                         ‫מוציא – ברכת המוציא על הלחם‪.‬‬

                             ‫‪ .3‬כרפס‬               ‫”קדש" מזכיר לנו לשאול את עצמנו‪ :‬מהו התפקיד‬             ‫מצה – ברכה על מצוות אכילת המצה ואכילתה‪.‬‬
                                                   ‫שלנו בעולם? למה זקוקה החברה האנושית? מה‬
‫הכרפס הוא ירק פשוט‪ .‬בדרך כלל אנחנו משתמשים‬         ‫הדבר הטוב ביותר שאני יכול לתרום עבורה? ו‪...‬מה‬                                    ‫מרור – אכילת מרור‪.‬‬
‫בו לתיבול ובקושי מתייחסים אליו כאל ירק בפני‬
‫עצמו‪ .‬והנה‪ ,‬בליל הסדר אנחנו לוקחים ירק זה‬                                ‫אני מתכוון לעשות בנידון‪?...‬‬                ‫כורך – אכילת "כריך" של מצה ומרור‪.‬‬
‫ומודים לא‪-‬לוהים בברכה‪ ,‬על שברא פרי מן האדמה‪.‬‬
‫ברכה זו מהווה אתנחתא קצרה‪ ,‬שמטרתה להכיר‬                                                                                       ‫שולחן עורך – סעודת החג‪.‬‬
‫טובה על דבר פשוט ושולי‪ ,‬לכאורה‪ ,‬כמו חתיכת‬

                                         ‫כרפס‪.‬‬

‫היכולת להכיר בטוב היא חירות‪ .‬המשנה שואלת‪:‬‬
‫"איזהו עשיר?" ועונה‪" :‬השמח בחלקו‪ – ".‬מי שיודע‬
‫לשמוח ולהודות על מה שיש לו‪ ,‬הוא העשיר האמיתי‪.‬‬
‫השמח בחלקו פטור מעולה הכבד של הרדיפה‬
‫המתמדת אחר ה"אין"‪ ,‬הוא חופשי מתאוות החומר‬

                         ‫ואינו כבול בכבלי הדמיון‪.‬‬

‫הערכת ה"יש" מגיעה מתוך התייחסות לפרטים‪.‬‬
‫לדוגמא‪ :‬על מנת שהכרפס הזה יגיע לשולחן שלנו‪,‬‬

‫המשך‪...‬‬

‫טיסות במחירים אטרקטיביים‬

                                                                                                       ‫‪www.weinamerica.com 30‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35