Page 37 - waia170
P. 37
בין ראש השנה – גזר הדין – טל עזר
ובין יום כיפור ,שהינו חתימת
גזר הדין ,ישנם עשרת 10עובדות מרתקות על ראש השנה שאולי לא ידעתם
ימי תשובה .במהלכם אולי תתפלאו לשמוע ,אבל השם "ראש השנה" אינו כתוב בשום מקום בתורה.
האדם עוד יכול לתקן במקורות הוא מכונה בשמות "יום תרועה" או "זיכרון תרועה" .אז מאין בא השם
את אשר קלקל בשנה המוכר לנו כיום? מספרות חז"ל .שם נקרא היום המדובר בשם המפורש "ראש
האחרונה .נוסף על זאת,
מבואר במקורות שיש סגולה השנה".
מיוחדת לתשובה בימים שאחרי ראש למה ראש השנה אורך יומיים ולא יום בודד כשאר החגים? בעבר לא היו לוחות
השנה .לדוגמה ,אדם מסוים שביצע חטא מסוים שנה עם תאריכים קבועים וידועים מראש ,אלא היו מקדשים את החודש על פי
– אם יתקן אותו בשלמות ביום שני ,במהלך עשרת ימי עדות בבית הדין בירושלים .בשל אמצעי התקשורת הפרימיטיביים שהיו באותם
תשובה -כל ימי שני של השנה החולפת יכופרו לו בגין אותו החטא. זמנים מחוץ לירושלים לא ידעו מתי בדיוק מתרחש א' בתשרי ,ולכן חגגו את
אחת המצוות המרכזיות בראש השנה היא תקיעה בשופר .ישנם שלושה
סוגי תקיעות :תקיעה )ארוכה( ,שברים )שלוש גניחות( ותרועה )רצף מהיר ראש השנה במשך יומיים ,בשל הספק.
של תשע תקיעות( .טעמי מצוות השופר רבים ומגוונים :המלכת האל )כמו קצת אירוני לגלות שכיוון שתמיד באו עדים לירושלים ביום הראשון ,בירושלים
שממליכים מלך בחצוצרות( ,התעוררות לתשובה בעקבות קול התרועה חגגו את ראש השנה במשך יום אחד בלבד .בשאר המקומות חגגו יומיים ,בשל
המרטיט ,זכירת מעמד הר סיני )שגם בו נשמעו קולות שופר( ,וברמה הספק .אחרי שעם ישראל עבר ללוח העברי הקבוע ,התעוררה השאלה אם
הרוחנית-קבלית יותר – גם בלבול השטן. להמשיך לחגוג במשך יומיים .במשך תקופה עברו לחגוג בישראל במשך יום
מצווה מרכזית נוספת בחג היא התשליך .ביום הראשון של ראש השנה אחד בלבד ,עד שבא הרי"ף וקבע את ההלכה שיש לשמר את המסורת לחגוג
נוהגים ללכת אל מקור מים )ואם אין נחל בסביבה ,אפשר למלא גיגית מים
גדולה( וקוראים תפילה מיוחדת שעיקרה בקשה להשליך את כל חטאינו אל במשך יומיים ,מטעמים שונים.
מצולות ים .במהלך התשליך יש שמנערים את שולי בגדיהם ,כאות וסמל אחד ההיבטים המרכזיים של ראש השנה הוא המלכת אלוהים על באי עולם.
לכן ,ביום זה ישנן תרועות ,שמחה ,לבוש חגיגי והתייחסות לקשר של האדם עם
להתנערות מהעוונות.
אכילת תפוח בדבש ,למקרה שתהיתם ,אינה מן התורה .מדובר במנהג יפה אלוהיו במהלך תפילות ראש השנה.
שנוסד רק בסוף תקופת הראשונים .באותה תקופה הוזכרו גם אכילת רימון מלבד המלכת אלוהים ,התפיסה המרכזית של ראש השנה ביהדות היא של יום
הדין .ביום זה אלוהים דן את כל באי עולם – יהודים ולא יהודים – על פי מעשיהם
ודגים .בהמשך נכנסו לתמונה עוגות הדבש.
זו אמנם לא הלכה ,אבל רובנו נוהגים בה באדיקות הלכתית ממש :לקראת ותולדות מעשיהם בשנה החולפת.
ראש השנה אנו נוהגים לברך איש את רעהו" :לשנה טובה תיכתב/י
ותחתם/י" .המכתבים הראשונים עם איחולי שנה טובה נשלחו כבר במאה
ה .14-בסוף המאה ה ,19-לאחר שגלויות הדואר היו הדבר החם ביותר בשוק
התקשורת הבינלאומי ,המעגלים התרחבו .בעשורים האחרונים המנהג עבר
לקווי הטלפון ,משם למיילים ומשם לאסמסים ולהודעות ווטסאפ.
37 www.weinamerica.com To Advertise please call: (818) 654-2515