Page 18 - waia217
P. 18
הרבנית ימימה מזרחי
על המשפחה היקרה שלי, רגע לפני תשעה באב,
כשאנחנו מסתכלות על
עלהבריאות,יש משהו מיוחד בבכי של
על הארץ הטובה, שלושת השבועות האלה
על האמונה, שגבו מחיר דמים כזה יקר,
וכל כך הרבה בנים טהורים,
עלהעםהנפלאשאנחנו.תשעה באב והשנה במיוחד וכל כך הרבה הורים טהורים
צריך למרר בבכי ,שיישאר כל
ואחים טהורים ובנות זוג
הטוב הזה. המאמר הזה התפרסם לפני 10שנים בעקבות טהורות ,המחשבה שמיד
וזה הרבה יותר נכון מאשר בכי חטיפת ורצח שלושת הנערים מגוש עציון ביוני 2014 עולה לראש היא – לא מגיע
על חורבן ועל מה שהיה ואיננו. לשום אמא לחווֹת כזה כאב.
להי ַשׁ ֵכל מבן שהיא קיוותה
הבכי של תשעה באב הוא והם כל כך אקטואלים ונכונים גם היום לו והרתה אותו וטיפלה בו
בכי מופלא ,בכי אחר .בחטא וגידלה אותו .אין אמא שראויה
המרגלים במדבר ,כשבוכים לכאב כזה .אין אבא שראוי
בני ישראל ,על חורבן חלומם
הם בוכים .ואל תזלזלו .העונש לכאב הזה.
שלהם נורא וכעסו של הקב"ה
ובכל זאת ,הקב"ה שם את זה
נורא ,אבל חלום שלהם נחרב, מול עינינו עוד פעם ועוד פעם
מפני שהארץ המובטחת ,שהם ועוד פעם ,שישה שבועות
ברציפות .שלושה שבועות
חולמים עליה אחרי מאתים של החיפוש אחר החטופים
ועשר שנות עבדוּת ,מצטיירת והתפילות עבורם ופניהן
פתאום באוזניהם כאוכלת המיוסרות של אימהותיהם
יושביה ,כמקברת מתיה .יש בה ועוד שלושה שבועות של
פירות ענקיים ,ערים ְבּצוּרות דיוקנאות הולכים ומתרבים.
וילידי ענקַ .וְנּ ִהי ְב ֵעי ֵנינוּ ַכּ ֲח ָג ִבים
)במדבר ל"ג י"ג( ,הם אומרים. ומלבד "אין אמא ואבא
הארץ "גדולה עלינו" בכל שראויים לכאב הזה" ,צריך
המובנים .החלום שלהם נשבר להוסיף גם את המשפט הכל
– מה ,לא לבכות? ַו ִתָּשּׂא ָכּל כך נכון :האמת היא גם שאין
ָה ֵע ָדה ַוִיּ ְתּנוּ ֶאת קוֹ ָלם ַוִיּ ְבכּוּ ָה ָעם אמא שראויה דיה לילד .כי
ַבּ ַלְּי ָלה ַההוּא )במדבר י"ד א'(. ילד הוא מתנת-החינם הכי
ענקית שיכול בורא עולם
אמר להם הקדוש ברוך הוא:
"אתם בכיתם בכייה של חינם - לתת לאישה ולאיש.
ואני קובע לכם בכייה לדורות"
אין לי מושג בפרשנויות לגבי
)רש"י שם בשם הגמרא המדרש מספר שכאשר יוצא עם ישראל לגלות, מה שעושה הקב"ה .אני לא יכולה לפרשן אסונות.
בתענית כ"ט( .לעומת הבכי של "זה גדול עלי" ,יש ירמיהו הנביא צועד לצד הגוֹלים בדרכם לבבל .הוא אבל אם אני בכל זאת רוצה ללמוד משהו מהשיעור
בכי הרבה יותר נכון .אני רוצה בכייה לדורות – בכייה בעצם משמש במעין תפקיד זק"א – אוסף גופות הכל-כך לא מובן הזה ,הרי שהוא באמת הזכות
ואברים של גולים שמתים במהלך המסע הקשה. הענקית והגדולה והאדירה לגדל בנים ובנות בארץ
קדימה! על הדורות הבאים שלכם!" באיזושהי נקודה בדרך הוא נאלץ לומר להם "אני
נפרד מכם עכשיו .אני לא הולך אתכם לגלות אלא הזאת .זו מתנה לחלוטין לא מובנת מאליה.
אל תבכו על מה שה' לקחְ .בּכוּ על מה שה' נתן, חוזר לירושלים" .והם מתחילים לבכות כזה בכי" :אל אני שבה ומספרת שבהלוויה של הבן שלי ,להבדיל
שנדע להעריך אותו .שנדע לגדל אותו על אף שהוא אלף אלפי הבדלות ,אמר לי איש החברה קדישא:
גדול עלינו לפעמים .על אף ש"ילידי הענק" – הילדים תעזוב אותנו עכשיו ,ירמיהו". "גברת מזרחי ,עכשיו את צריכה לומר 'ה' נתן ה'
שלנו – מאיימים עלינו כל כך .מייאשים אותנו כל כך. לקח ,יהי שם ה' מבורך ועלה בי גל עצום של כעס.
והוא אומר להם משפט משונה" :מעיד אני עלי שמים לא הרגשתי הזדהות עם משפט צידוק הדין הזה .כל
הבכי לדורות הוא התיקון לבכי המרגלים .זה "בכי וארץ ,שאם בכיתם בכיה אחת עד שהייתם בציון – לא
ה ְמ ַגלים" ,שמגלים מה יש להם .כמה גדול מה שיש שהרגשתי היה "ה' לקח ,ה' לקח" .וזהו".
ַגּליתם". בשבעה של בני קראתי את המשפט המדהים
להםֵ .אילו פירות מופלאים. שאומר ה"בן איש חי" ,רבי יוסף חיים זצ"ל :למה
מה הוא רוצה? וכי אפשר היה לבכות בכייה כזו כשבן אדם מת אומרים ,כאיוב בשעתו" ,ה' ָנ ַתן ַוה'
ואני חושבת שכל המקרים הנוראיים האלה ,החל כשהיינו בציון? בית המקדש עמד על תילו ,חִיינו איש ָל ָקחְ ,י ִהי ֵשׁם ה' ְמ ֹב ָר) "איוב א' כ"א(? והוא מסביר
מהחטיפה וכלה עכשיו במלחמת "צוק איתן", תחת גפנו ותחת תאנתו – איך רצית שנבכה שם כמה עיוורים הם בני האדם ,שמבינים עד כמה ה' נתן
מעוררים בנו את הבכי הנכון .לראות ולהשתאות. רק אחרי שהוא לקח .או ,במילים שלו ,אנחנו רואים
איזו זכות הם הפירות המופלאים של הארץ הזו! בכייה כזו?
רק מהשחור של העין ,ולא מהלבן.
אילו פירות! וירמיהו הנביא מלמד בכי נוסף של תשעה באב,
בכי חדש :הבכי על מה שיש – שיישאר! שיוּערך!
קצת השתלחנו בילדים ,בואכה החופש הגדול.
הרשינו לעצמנו לומר כל מיני משפטי מיאוס לגבי שיוּארך!
הילדים .התייחסנו אליהם כעול" :אויש ,מה עושים בתשעה באב פשוט צריך לשבת על הרצפה ולבכות איך פתאום מעריכים אמא אחרי שהיא כבר לא כאן,
איתם?" וצריך להבין ש-הם החופש הגדול ,החופש את חוסר הרגש – לא לגבי מה שהיה ומובן שאפשר כשבחייה היתה לך כל כך הרבה ביקורת עליה .איך
מכל מועקות החיים וטרדותיהם .הם כזה שכרָ ,שׂ ָכר לשכוח ,כי זה היה מזמן .אלא על מה שיש כעת ,על פתאום מעריכים בן זוג אחרי שהוא יוצא למילואים.
ְפּ ִרי ַה ָבּ ֶטן )תהילים קכ"ז ג'( .כזו מתנה .על מתנה לא מה שיש עכשיו! למה את לא בוכה מדי יום שיישאר ושישוב לשלום .איך המשפט שחזר ו ִנשנה ב ִשׁבעות
שנכחתי בהן היה "לא הערכתי אותו מספיק" או,
בוכים .זה שיעור חשוב. לך? על כל אלה ,שמור נא לי א-לי הטוב!
אני קובע לכם בכיה לדורות ,אומר ה' .השנה ,בט' לחילופין" ,לא ביטאתי באוזניו עד כמה הערכתי שמור לי על הילדים היקרים האלה,
אותו".
באב -בכו אותה! על האיש היקר שלי,
נלקח ברשות מאתר" :פרשה ואשה" של שיעורי הרבנית ימימה מזרחי www.weareinamerica.com 18