Page 38 - waia213
P. 38
שביעי של פסח -היום האחרון של פסח הוא גם "יום- קטניות -מנהג נפוץ בעיקר בקרב יוצאי אשכנז לא ...המשך
טוב" כמו היום הראשון )בניגוד לימי החג האמצעיים לאכול קטניות בפסח .נוהגים שלא לאכול קטניות
של פסח שנקראים "חול המועד"( .הייחודיות של יום )אורז ,שעועית ,תירס וכדומה( ,ויש מנהגים שונים בתורה "והוצאתי ,והצלתי ,וגאלתי ,ולקחתי".
זה נובעת מכך שזהו היום השביעי לצאת בני ישראל לגבי מה נכלל באיסור קטניות .הטעם למנהג הוא,
ממצרים ,אז עמדו המצרים להדביק אותם על שפת מכיון שאפשר לטעות ולהחליף ביניהם לבין חמץ, סיפור יציאת מצרים -החלק המרכזי בליל הסדר.
הים ,ובחצות הלילה בדיוק נבקע הים -הנס הגדול שכן ניתן לעשות מהם קמח ,ולהתבלבל בין קמח יש מצוה מיוחדת לספר לבני המשפחה ,בדגש על
של קריעת ים סוף .יש הנוהגים לקרוא את "שירת של קטניות לקמח חיטה .כמו כן מצוי שמתערבבים האב לילדיו ,את סיפור יציאת מצרים .מעבירים את
הים" )שמות פרק טו( בליל שביעי של פסח זכר לנס גרגרי חיטה בגרגירי הקטניות ,וכן הדמיון בתבשילים החשיבות של המאורע -תחילתו של העם היהודי,
שאפשר לעשות מקטניות וחיטים יכול ליצור בלבול. בירור יסודות אמונת ישראל ,ותחילת המסע של עם
הגדול. המנהג הוא רק לא לאכול אך אין שום בעיה שיהיו ישראל לתכליתו .הסיפור הוא עמוד השדרה של
קטניות בבית )הם לא חמץ!( ותינוקות שמשתמשים ההגדה ו"כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה
פסח כשר ושמח!
בתחליפי מזון ,יכולים לאכול קטניות. משובח".
"מה נשתנה" – 4הקושיות ששואל הבן את אביו על
הדברים המשונים בלילה זה ,שעליהן עונה האב על
ידי סיפור יציאת מצרים.
ליל הסדר נקרא כך כי יש סדר מסוים לניהולו .חשוב
להפוך את הסדר לחווייתי ומעניין כדי להעביר את
המסר והחוויה באופן המועיל ביותר.
ו"חד גדיא" כמובן -בסוף הסדר )אתם עדיין
ערים?!( מגיע החלק האחרון והחביב" ,נרצה".
אוסף שירים שונים לפסח שמתחילים ב"חסל
סידור פסח" ומסתיימים ב"חד גדיא" .פיוט חביב
זה ,ממש מוזר! בתרגום מארמית ,הוא מתאר
את עלילות הגדי שנקנה בשני זוזים ,נטרף על
ידי החתול ,שננשך על ידי הכלב ,שהוכה על ידי
המקל ,שנשרף באש וכו' וכו' .כמובן שזה משל
שבא ללמד משהו חשוב.
קערת ליל הסדר -אחד הסמלים של ליל הסדר היא
הקערה .בקערת ליל הסדר מונחים מאכלים שונים
הקשורים לליל הסדר ,על פי סדר מסוים )ליל הסדר
כבר אמרנו?( .יש מנהגים שונים איך לסדר את
הקערה .המנהג הרווח ביותר הוא:
זרוע -כנף של עוף או שוק של עוף או כבש ,זכר
לקרבן פסח.
ביצה -זכר לקרבן חגיגה )קרבן נוסף לקרבן הפסח
שהיה נאכל לפניו כדי לאכול את הפסח על בטן
מלאה -ראה אפיקומן(.
כרפס -חתיכת ירק ,בדרך כלל משתמשים בסלרי,
תפוח אדמה ,וכדומה .הכרפס נאכל לפני שבירת
המצה של האפיקומן ,אחר שטובלים אותו במי מלח.
חזרת -השורש של הירק חזרת ,גירסה מרה וחריפה
יותר של המרור ,יש לרסק לפני האכילה ,וגם אז
בזהירות ,הוא מאוד חריף!
חרוסת -תערובת של פירות )תפוחים ,אגוזים,
תמרים ועוד( ,יין וקינמון .כשאוכלים את המרור
טובלים אותו קצת בחרוסת )ולאחר מכן מנערים,
כדי שישאר הטעם המר( שהמרקם שלה מזכיר את
הטיט -חומר הבניה המרכזי -שעם ישראל נאלצו
לעבוד איתו במצרים.
על פי חכמת הקבלה ישנה חשיבות מיוחדת לקערה
ולסדר הפנימי שלה.
www.weareinamerica.com 38