Page 34 - waia213
P. 34
הרב הדר מרגולין
"מתחיל בגנות ומסיים בשבח"
מחשבה לליל הסדר
לאחר זמן מה ,התקדמנו שהוא התשובה ל'מה נשתנה' ,והוא" :עבדים היינו חשבתם פעם לשאול 'מה
מעט ,והחלפנו אותה לפרעה במצרים ,ויוציאנו ה' משם ביד חזקה". נשתנה' בסוכות? מדוע רק
בדגם מתקדם יותר ,כזה השינויים של ליל הסדר הם
שהסתפק בביקורים פחות בשלב זה ,יש לנו מקום להוסיף ולהעמיק עיון :מה
תכופים במוסך ,והיה נעלב באמת טעמה של הנהגה זו? האם לא מתאים היה אלו המעוררים תמיהות?
אם מישהו היה מחשיב יותר לליל פסח ,רק לאכול מאכלי עשירים ,ולכך את ה'מה נשתנה' מכירים
אותו ל"טרנטה" .וכמה להעלות על נס את היותנו בני חורין? מדוע גם את כולם ,הצגת השאלות
שמחנו על כך שסוף סוף יש בפיהם של הילדים היא
לנו מכונית יציבה ,שאפילו המרור יש לאכול ,על כל המשתמע מכך? בהחלט אחת החוויות של
מעדיפה את חברתנו על סיפור מהחיים לילה זה שכולם זוכרים
פני החברים במוסך ,וממש
בתחילת דרכי כנהג ,רכשנו – אני ורעייתי – מכונית. בחיבה.
נוסעת בצורה חלקה. נכון שהיא היתה זולה ,יד שישית אם זכרוני אינו בוגד ואני שואל :מהי התשובה?
והיה זה כאשר חבר שלי בי ,ומילאה את התואר "טרנטה" באופן המהודר איך ענינו לשאלות תמימות
קנה לעצמו מכונית )חדשה ביותר .נכון שהיא גם נהגה לבקר מדי פעם במוסך, אלו? האם אמנם הסברנו
ממש! ישר מהיבואן!(, למרות שממש לא שמחנו על התכיפות המופלגת לילד מדוע מטבילים שתי
ושאלתי אותו כעבור חודש בה עשתה כן .אבל מאידך ,כשהיה צריך לנוע ממקום פעמים? )הסיבה המובאת
למקום ,היא היתה יעילה בהרבה משאר האפשרויות בגמרא ,אגב ,היא ...כדי
איך המכונית החדשה. שישאלו על השינויים!
"בסדר" ,הוא ענה בסתמיות, שהיו זמינות לנו. נסו נא להסביר זאת לילד
"לא עושה בעיות .נוסעת."... זה נקרה בסך הכל "בסדר"? הרי זה לא פחות
זה נקרא בסך הכל השואל.(...
"בסדר"? הדהדה השאלה מ"נפלא" ו"מעולה" ו"יוצא מן הכלל"! אם הן ,מדוע מעוררים את
בראשי ...הרי זה בדיוק ילדים לשאול ,ומניחים את
מה שצריך ,זה לא פחות באדיבותaish.co.il : השאלות ללא מענה הולם?
מ"נפלא" ו"מעולה" ו"יוצא
הייתכן?
מן הכלל"! התשובה היא שיש כאן
אלא שהיה הבדל ביני לבינו. למעשה שאלה אחת
אני התחלתי עם טרנטה
)בלי מרכאות הפעם(, מרכזית.
ויכולתי להעריך מה זה כשיש רכב טוב יותר .הוא, מה טיבו של לילה זה?
לעומת זאת ,התחיל עם מכונית "חדשה מהקופסא", מצד אחד :מצה – לחם
לא ציפה לבעיות ,לקח את ההצלחה כדבר מובן עוני ,ומרור ,מאכלים המורים על עניות ,מרירות
ושעבוד .מאידך :מטבילים מאכלים ,אוכלים בהסבה,
מאליו. ובפעולות אלו אנו מראים את עצמנו עשירים ובני
זהו ההבדל .ומכאן נחזור לנושא שלנו. חורין .סתירה! סתירה זו ,היא היא כוונת ה'מה
בוודאי שחירות היא דבר טוב ,אבל האם אנו
מעריכים אותה מספיק? הרי לא יעריך אותה מספיק נשתנה'.
אדם שאינו יודע את טעמו המר של השעבוד .רק לא על עצם השינויים מוסבות השאלות ,אלא על
ה'זוכה' לחווית העוני ,יוכל לחוש את מלוא המתיקות
המשמעות שלהן.
של העושר. שהרי אם נחשוב על זה ,האם שמעתם פעם בסוכות
בפסח ,לא מספיק להרגיש את החירות .רק בצירוף תמיהה על השינוי במקום האכילה? 'מה נשנתה...
עם רגש העבדות וההזדהות עמו ,אפשר יהיה שבכל הלילות אנו אוכלים בבית ,והיום האכילה
להודות כראוי על הגאולה .ולכן חיוב הוא להזכיר את מלווה בזמזום הדבורים' ...מדוע מעולם לא שואלים
על תופעה זו? אלא בודאי ,שלא השינוי היא היסוד
שתיהן" ,לפתוח בגנות ולסיים בשבח".
וזוהי התשובה לשאלת ה'מה נשתנה' שעומדים עוד השאלות ,אלא הסתירה.
התשובה לסתירה
מעט לשיר בליל הסדר.
הנחו אותנו חכמינו ,שיש לומר את סיפור ההגדה
בצורה של 'מתחיל בגנות ומסיים בשבח' ,להתחיל
ברע ולסיים בטוב .וכדוגמא לכך נתנו את המשפט
www.weareinamerica.com 34