Page 36 - waia205
P. 36

‫יאבינתי‬

‫בהמשך הדרך המקצועית קרן אור רקדה בלהקת‬           ‫שמתחברת למשפט שמחוללת תחביר שלם‪.‬‬                                                  ‫מיקה גיל‬
‫מחול של ״תיאטרון מחול עינבל״ שחרטו על דגלם‬
‫לשמר את המסורת העשירה של תרבות יהודי תימן‬        ‫המופע החדש אותו כתבה קרן אור ואף עיצבה את‬                           ‫על הבמה אי אפשר לפספס אותה‪ ,‬התנועה‬
‫היא היתה הסולנית שלהם ועבדה עם קבוצות שונות‬      ‫התפאורה )עיצוב תאורה ‪ -‬סמרוד סמאסה(‪ ,‬הינו‬                           ‫והמראה של קרן אור בולטים בכישרון יחודי‪ ,‬שליטה‬
                                                 ‫העלילה המתרחשת על במה קסומה ועתירת דמיון‪,‬‬
                                 ‫מחו״ל ומהארץ‪.‬‬   ‫ומהווה אינטרפטציה אישית לסיפור הבריאה והמוות‪,‬‬                         ‫פנומנלית בגוף ונוכחות בימתית כמעט מהפנטת‪.‬‬
                                                 ‫שאלות על אלוהים ואגדת גן העדן תוך שהיא בוחנת‬
‫מלבד הריקוד קרן אור למדה והתפתחה גם מבחינה‬                                                                           ‫מי שעוקב אחר עולם המחול והפולקלור המזרחי‬
‫אקדמית‪ ,‬הוציאה תעודת הוראה ועשתה תואר‬                                  ‫מחדש את משמעות הגורל‪.‬‬                         ‫איכותי בוודאי מכיר את קרן אור שרעבי‪ ,‬שכן שמה‬
‫ראשון בהוראת מחול ולימודי תעודה לכתב תנועה‬                                                                           ‫הולך לפני צעדיה הייחודיים‪ ,‬כמי שחרטה על דגלה‬
‫ושילבה את הריקוד והתנועה בטיפול בילדים עם‬        ‫קרן אור בחרה להשתמש בתפאורה ואמצעי במה‬                              ‫את שימור המסורת היהודית‪-‬תימנית דרך הריקוד‪.‬‬
                                                 ‫מינימליסטים‪ ,‬בחירה מכוונת ומודעת שממקדת‬                             ‫רוב העשייה של קרן אור בארץ היתה בתיאטרון‬
                            ‫הפרעות קשב וריכוז‪.‬‬   ‫את מלוא תשומת העין והלב של הצופים לאמנות‬
                                                 ‫הצרופה של המחול‪ ,‬לגוף הרקדן המבטא שפה‬                                     ‫ענבל‪ ,‬שזוהי להקה ששורשיה מיהדות תימן ‪.‬‬
‫במכון וינגייט היא למדה ניהול מגמות מחול ועבדה‬
‫כ‪ 7-‬שנים בהוראה וניהול במגמת מחול בבית ספר‬                                     ‫עשירה ללא מילים‪.‬‬                      ‫״אני לא רקדנית מודרנית רגילה‪ ,‬אני רקדנית אתנית‬
                                                                                                                     ‫מודרנית״ כך קרן אור מגדירה את סגנון הריקוד שלה‬
                                      ‫בדימונה ‪.‬‬  ‫מתוך הריקוד קרן אור מנתחת ומפרקת את הפסוק‪:‬‬                          ‫ואכן בחיפוש ביוטיוב ניתן למצוא קטעי וידאו של‬
                                                 ‫״ה' ָנ ַתן וה' ָל ָקח‪ְ ,‬י ִהי ֵ ׁשם ה' ְמבֹ ָר‪ ‬״ )איוב א'(‪ ,‬מדברת‬  ‫ביצועיה‪ .‬דרך התנועה והכוריאוגרפיה הייחודית לה‬
‫בדימונה היא ניהלה פרוייקט של משרד התרבות‬         ‫דרך תנועה את היכולת של איש באמונתו לקבל‬                             ‫היא מעבירה סיפור שלם בצורה מרגשת ואותנטית ‪.‬‬
‫והספורט שניקרא ״רקדן בקהילה״ במסגרתו עבדה‬        ‫ולהצדיק את הדין ‪ .‬״אסונות וייסורים שנדמים לנו‬
‫עם קהילות חלשות וחיזקה אותן דרך המחול עם‬         ‫כקשים מנשוא‪ ,‬אנחנו רואים לעיתים את ה׳חילוני׳‬                        ‫״אני תימניה משני הצדדים והשורשים שלי בתימן‬
‫הצלחת הפרוייקט קרן אור זכתה בפרסים מטעם‬          ‫מתקשה לקבל דין שחברו ה׳דתי׳ מקבל מתוך‬                               ‫ומאז ומתמיד הייתי מחוברת למסורת ודרך תנועה‬
                                                 ‫אמונה ודווקא מתוך האמונה מוצא את התשובות‬                            ‫זה הביא אותי לחיבור לשורשים אותם אני משמרת‬
                       ‫משרד התרבות והספורט‪.‬‬      ‫והנחמה‪ ,‬כל זה מועבר לצופה דרך התנועה ״‬
                                                                                                                            ‫באמצעות הריקוד וחשוב לי להפיץ את זה״‪.‬‬
‫פרוייקט ״רקדן בקהילה״ שיזמה וניהלה בקרב‬                                         ‫מסבירה קרן אור‪.‬‬
‫קהילת העבריים בדימונה חולל פלאים הן ברמת‬                                                                             ‫הרקדנית קרן אור שרעבי ‪ Kerenor sharabi,‬היא‬
‫הפרט והן ברמת הקהילה ‪ .‬״בשיעורי ריקוד אני‬        ‫במופע המחול "יאבינתי״ מחברת אותנו קרן אור אל‬                        ‫אישה נערה בלי גיל‪ ,‬בעלת מראה אתני יחודי‪ ,‬חיוך‬
‫מעבירה כלים דרכם התלמידים‪ /‬הרקדנים לומדים‬        ‫השאלות הנסתרות הקשות של כולנו‪ ,‬אל הגורל‬                             ‫ממיס‪ ,‬ועיניים שבורקות כשהיא מדברת על הריקוד‪,‬‬
‫ליצור מתוך עצמם‪ ,‬זה נותן עיניין ומוטיבציה ומתוך‬  ‫שנכתב ונגזר מלמעלה‪ ,‬לבין הבחירה‪ ,‬האחריות‬                            ‫ניראה כי היא נושמת את התנועה ומדברת בריקוד‪.‬‬
‫הגוף הם מרגישים את ההצלחה וזה נותן להם כלים‬      ‫שהאדם קיבל על עצמו מאז לידתו אל הבלתי נודע‪.‬‬
‫להתמודד עם החיים מתוך תנועה‪ .‬מלבד היופי‬                                                                              ‫במופע החדש שלה שניקרא ״יאבינתי״ ‪ ,‬יצירה‬
‫שבתנועה יש בזה משהו משחרר ומרפא‪ ,‬וכמובן שזו‬      ‫המופע הקסום הזה מלווה בקולאז' מוסיקלי‬                               ‫שעלתה לראשונה לבמה ב‪ 2008-‬וחודשה ביולי‬
‫שפה להעביר מסר ולספר סיפור‪ ,‬לשמר מסורת‬           ‫של מנגינות וצלילים אתנים תימנים‪ .‬נוכחותה‬                            ‫‪ ,2023‬היא מציגה מופע אמנותי אסתטי וחושני‪ ,‬עם‬
‫ובשבילי הריקוד הוא דרך חיים ונולדתי בשביל‬        ‫הסוליסטית של קרן אור על הבמה מהפנטת והמופע‬                          ‫אמירה חזקה מרגשת ומטלטלת והכל דרך התנועה‬
                                                 ‫יפהפה‪ ,‬מרשים ומרגש ״שיר הלל לחיבור הטוטאלי‬                          ‫בלבד‪ .‬התנועות שלה מודעות‪ ,‬מינימליסטיות‪,‬‬
                                       ‫לרקוד״ ‪.‬‬                                                                      ‫רגישות ורכות‪ ,‬ובה‪-‬בעת‪ ,‬מביעות סערה פנימית‬
                                                                               ‫גוף—נשמה‪ -‬נפש״‪.‬‬                       ‫שמבקשת לחבר את הגוף והנשמה לליבת נשמתו‬
‫ניראה כי קרן אור ניחנה באותו חסד אלוהי שיש רק‬                                                                        ‫של הקוסמוס כולו‪ ,‬אל סוד ההוויה של היקום‪ ,‬ומתוך‬
‫לאמנים גדולים‪ ,‬הכישרון שלה להביע באמצעות כל‬      ‫קרן אור תמיד חלמה לרקוד ולהופיע‪ .‬את דרכה‬                            ‫עוצמות אלה להרעיד את מיתריו של אלהים‪ .‬״מחול‬
‫תוויו ומיתריו של הגוף עוצמות רגשיות של שקט ושל‬   ‫המקצועית החלה כבר בגיל ‪ 14‬בבית הספר‬
‫סערה‪" .‬החיים שלי מסתובבים סביב תנועה וריקוד‬      ‫המוביל לאמנויות הבמה תלמה ילין ולמדה ארבע‬                                       ‫שהוא תפילה ללא מילים״ היא אומרת‪.‬‬
‫זה היעוד שלי בחיים ודרך זה אני מגיעה ללב של‬      ‫שנים תחת שרביטו של מנהל מגמת המחול דוד‬
‫האנשים‪ ,‬אני מדברת בשפה אוניברסלית שהיא בלי‬       ‫דביר ‪ .‬״הוא האמין בי ובתוכי ידעתי שזה היעוד שלי‬                     ‫יש במחול שלה שליטה וירטואוזית בכל‬
                                                 ‫הייתי ונשארתי מלאת מוטיבציה להתפתח בתחום‬                            ‫אמצעי המבע של הגוף‪ ,‬כל תנועה ולו הזעירה‬
                ‫מילים ובגלל זה אני נוגעת בכולם״‬                                                                      ‫ביותר‪ ,‬היא בבחינת אות שמתחברת למילה‬
                                                               ‫הריקוד והתנועה על ענפיו השונים״‪.‬‬
                                                                                                                                                         ‫‪www.weareinamerica.com 36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41