Page 22 - waia188
P. 22
מצאו דרכים יצירתיות כיצד לשמור על הצום מחד, אסתר המלכה הפכה לקדושה קתולית והתענית
על שמה התארכה לשלושה ימים – כך ,בין השאר,
בלי לסכן את חייהן מאידך. ליבי אסטייר שמרו אנוסי ספרד על נאמנותם למורשת ישראל.
צום וחרטה הם מאפייניו העיקריים של החג – אבל
גבריאל דה-גרנאדה ,לדוגמא ,נער בן 13שנחקר אם אתם חושבים על יום כיפור ,אז תחשבו שוב.
על ידי האינקוויזיציה המקסיקנית בשנת ,1643גילה
שהנשים במשפחתו היו מחלקות נא להכיר את יום הפורים של אנוסי
לפעמים את שלושת הימים ביניהן. ספרד – יהודים שאולצו להמיר
כמה מבנות המשפחה היו צמות ביום את דתם לנצרות ,והיוו יעד לחיצי
הראשון ,אחרות ביום השני והיתר האינקוויזיציה בשל נאמנותם ליהדות.
מדוע הפך פורים לחג עגום כל כך
ביוםהשלישי.פורים אצל אצל האנוסים? מדוע הם בחרו בפורים
בתור החג שמבטא בצורה הטובה
לאונור דה-פינה ,אישה פורטוגזית ביותר את נאמנותם למורשתם
שנעצרה ב 1619-בעוון יהדותה, היהודית? כדי שנוכל לענות על
סיפרה על שיטה נוספת לשמירה
על שלושת ימי הצום .היא סיפרהאנוסי ספרד
לחוקריה שהיא ובנותיה "נמנעו שאלות אלה ,יהיה עלינו לנדוד
מלאכול כשלא חשוך ,או שאכלו לעולם שבו אסור להדליק נרות שבת,
דברים שאינם בשר" .במילים אחרות, להתפלל בבית כנסת או לערוך סדר
הן צמו בימים ,אך אכלו בלילות ,או פסח :עולמה של ספרד בימי הביניים.
שהצום שלהם עמד על הימנעות איש אינו יודע מתי הניחו היהודים
מאכילת בשר במשך שלושה ימים. לראשונה את רגלם על חצי האי
בין אם הנשים צמו שלושה ימים האיברי ,אבל אנחנו יודעים שבמאה
מלאים ,שמרו על צום חלקי במשך התשיעית החל עידן "תור הזהב
שלושה ימים או חילקו ביניהן את ימי של יהדות ספרד" שנמשך כ500-
הצום ,מה שברור מהתיעוד ההיסטורי שנים .במשך אותם ימי הוד ,היהודים
בלטו בכלכלה ובמסחר ,בממשל,
הוא שתענית אסתר נלקחה ברצינות היא נורמה והתחזות היא דרך חיים .אבל למרות במדעים ובאמנות .מרכזי תורה
רבה .אבל מדוע הן חשו צורך לצום מאמציהם וכוונותיהם הטובות ,הייתה להם בעיה. משגשגים העמידו חלק מתלמידי
במשך שלושה ימים ,כשליתר העולם הקשר שלהם עם שאר העולם היהודי ניתק .חוסר החכמים והמנהיגים הגדולים ביותר
הגישה לספרים יהודיים ,או אפילו ללוח שנה עברי, של היהדות ,כמו הרמב"ם ,הרמב"ן,
היהודי הספיק יום אחד? הקשה עליהם יותר ויותר לזכור את כל התפילות רבי יהודה הלוי – מחבר ספר הכוזרי,
וההלכות .כמו כן ,היו מצוות רבות אותן הם לא יכלו
חוקרים שחקרו את האנוסים ואת ורבים אחרים.
מנהגיהם מציעים סיבות שונות .הצום, לשמור משום שהסכנה הייתה גדולה מדי. זוהר התקופה החל מתעמעם במאה
שהיה יכול להישמר במבטחי ביתם, ה ,13-כשהיהודים אולצו ללבוש טלאי
היווה אולי תחליף למצוות אותן הם כפיצוי ,האנוסים התחילו לפתח במשך הזמן תרבות צהוב ולהתגורר ב"ג'ודריה" -המקבילה הספרדית
לא יכלו לשמור ,כגון קריאת מגילה ייחודית משלהם ,שכללה תפילות ומנהגים מיוחדים. לגטו האיטלקי .המצב המשיך להתדרדר במאה
אין מקום בו נוכל לראות זאת בבירור יותר מאשר הבאה ,עד לפרעות ) 1391גזרות קנ"א( ,בהן שרף
בציבור או משלוחי מנות לחברים. ההמון את רחוב היהודים בסביליה ,ורצח כל יהודי
בפורים.
בנוסף ,פרופסור משה אורפלי ,דיקן הפקולטה שסירב להתנצר.
למדעי היהדות באוניברסיטת בר אילן ,ציין שהאנוסים על פי המסורת ,חג הפורים מורכב משני חלקים: הפרעות התפשטו ברחבי האי האיברי ,ואלפי יהודים
נטו לצום לעתים קרובות למדיי .הוא משער שמכיוון הראשון ,תענית אסתר -צום בן יום אחד שנערך אולצו להמיר את דתם כדי להציל את חייהם .אולם
שהאנוסים אולצו לעבור על מצוות התורה בכל יום ביום שלפני פורים ,והשני ,חג הפורים עצמו -יום התברר שניצחונה של הכנסייה היה למראית עין
ויום ,הם הרגישו שעליהם לצום לעתים קרובות כדי עמוס ומלא במצוות ,צחוק ורעש .אבל מה שבשבילנו בלבד ,מכיוון שרבים מ"הנוצרים החדשים" לא היו
להיטהר מעוונותיהם .בחג מיוחד כמו פורים ,הם מהווה סיבה טובה למסיבה ,היה יכול להיות יום מלא אלא אותם יהודים מוכרים .כלפי חוץ הם העמידו
שילשו את מאמציהם בתקווה לגאולה אישית ,כמו פנים כאילו הם אינם שונים משכניהם הנוצרים,
סכנה ,אילו היינו יהודים נסתרים. אולם במבטחי בתיהם הם המשיכו לדבוק בסתר
גם לגאולה כוללת לכל עם ישראל.
להשתכר בסעודת חג הפורים ,עד שלא תוכל במנהגים ובמסורות של אמונתם.
מובן שפורים לא היה כולו חג רציני .כפי הנראה להבדיל בין "ברוך מרדכי" ל"ארור המן"? רק אם במאה ה ,15-נדהמו הכמורה והאצילות הספרדית
המשפחה הייתה מתאספת כדי לשמוע קריאת מתחשק לך להתעורר למחרת עם הזמנה אישית לגלות ,ששוב העפילו "הנוצרים החדשים" לפסגת
מגילה שקטה .הם כנראה אכלו גם סעודה מיוחדת, החברה הספרדית ,ושבו למלא תפקידים חשובים
מאחורי דלתות מוברחות .אבל עם חלוף המאות, להתייצב מול שופטי האינקוויזיציה. בממשל ובמסחר .וכך ,כשפרדיננד ואיזבלה עלו
לשלטון בספרד המאוחדת ,איחדו המדינה והכנסייה
פורים לבש אופי מפתיע וייחודי לאנוסים. את כוחותיהם כדי לפתור אחת ולתמיד את "הבעיה
היהודית" .יהודים ששמרו על אמונתם גורשו
האינקוויזיציה הספרדית רדפה את האנוסים מהממלכה בשנת ,1492בעוד שהאינקוויזיציה
במשך למעלה מ 300-שנים ,והמרדף לא נערך רק
באירופה ,אלא גם בדרום ומרכז אמריקה ,ובשטחים הספרדית נערכת לטפל ב"כופרים".
המפורזים שמאוחר יתר הפכו לדרום-מזרח ארה"ב.
היינו חושבים שעם סיומה הרשמי של האינקוויזיציה,
בשנת ,1835יפלטו האנוסים אנחת רווחה ,וישובו
בהמוניהם לחיק עם ישראל .אבל למרות שחלקם
אכן התגייר ,חלק ניכר מהם בחר להמשיך להסתתר
בכפריו ולשמור שם על מנהגיו הסודיים. מה יכלו אם כן האנוסים לעשות? במילה אחת, הכנסייה הספרדית פתחה במאמצים כבירים ללכוד
לצום .הם בדקו את המגילה וראו שכאשר עמד מול את האנוסים ,שנקראו גם מראנוס או יהודים בסתר.
בעוד שאנוסים רבים עדיין מתגוררים בספרד עם ישראל איום ההשמדה ,צוותה המלכה אסתר על אולם תחת כל שם שבו קראו להם ,הם תמיד חיו
ובפורטוגל ושומרים על מסורת שהם צאצאים
כולם לצום במשך שלושה ימים .וכך האנוסים – שחיו ליהודים ,אלה שהתיישבו בעולם החדש שכחו
תחת איום שכזה בכל יום בחייהם – החליטו גם הם בהסתתרות עיקשת תחת מסווה.
בהדרגה מיהם אבותיהם .כל מה שהם יודעים הוא לצום במשך שלושה ימים.
שיש להם מנהגים שונים משל שכניהם – לדוגמא, מסוכן מדי להחזיק בבית סידור תפילה? אין בעיה.
הם לא אוכלים חזיר וה"קדוֹשה" היחידה אשר לה מסמכי האינקוויזיציה מספקים לנו כמה פרטים הם ישננו את תפילותיהם בעל פה .מסוכן מדי לחגוג
מרתקים על המנהג המיוחד .ראשית ,שהמנהג את החגים היהודיים בתאריכיהם האמיתיים? אין
הם מתפללים היא" סנט אסתר". בעיה .הם יערימו על רודפיהם בחגיגתם מספר ימים
נשמר בעיקר על ידי הנשים ,שחשו קשר מיוחד כיצד הפכה המלכה היהודית אסתר לקדושה – או חודשים – לפני או אחרי התאריך האמיתי.
קתולית? על פי פרופסור ג'נט ליברמן ג'ייקובס,
שערכה מחקר אתנוגראפי על צאצאי האנוסים לגיבורת סיפור הפורים -המלכה אסתר .אבל מכיוון האנוסים התרגלו בהדרגה לחיים בעולם שבו סודיות
שצום של שלושה ימים יכול להזיק לבריאות ,הנשים
www.weareinamerica.com 22