Page 16 - ‏‏waia179
P. 16

‫דיעה‬

                                                 ‫מרטין שרמן‬

‫"הגם אתה‪ ,‬אחמד?“‬

       ‫אשליית הנאמנות הערבית‬

‫לא ניתן עוד להתייחס למצב‪ ,‬שהתהווה בתקופה האחרונה‪ ,‬כאל בעיה שעיקרה שוויון‬
‫אזרחי וזכויות הפרט‪ ,‬אלא כאיום על הקיום הקולקטיבי‪ ,‬וחובה לטפל בה שכזאת‬

‫אשליה מתהווה בדבר דו‪-‬קיום הרמוני קרב‪ .‬כך גם‬       ‫האחד אמיד יחסית; האחר‪ ,‬פחות‪ .‬תושבים משניהם‬       ‫מי שעשה‪ ,‬בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד‬
           ‫שריפת בתי‪-‬כנסת ודברי קודש יהודיים‪.‬‬     ‫עובדים במשרות שונות ביישובינו‪ ,‬כולל בתפקידי‬      ‫ישראל‪ ,‬מעשה שיש בו כדי לסייע לכך‪ ,‬דינו – מיתה‬
                                                  ‫ניהול‪ ,‬איתם אני משוחח תדיר‪ .‬בקניון הסמוך‪ ,‬חלק‬    ‫או מאסר עולם – סעיף ‪) 99‬א(‪ ,‬חוק העונשין‪ ,‬פרק ז’‪,‬‬
‫למעשה‪ ,‬ההתפרעויות הללו לא היו תוצר של‬             ‫ניכר מצוות העובדים הם מכפרי האזור‪ ,‬המספקים‬
‫טרוניות חברתיות‪-‬כלכליות‪ ,‬אלא של הזדהות‬            ‫שירות יעיל ואדיב לקהל הקונים‪ ,‬שרבים ממנו נמנים‬                                     ‫סימן א‘‪ :‬בגידה‬
‫לאומית‪-‬אתנית עוינת עם אויבי ישראל‪ ,‬הנחושים‬
‫לחסלה כמדינת הלאום היהודית‪ .‬אחרי ככלות הכל‪,‬‬                      ‫אף הם על הציבור הערבי המקומי‪.‬‬     ‫”הגם אתה ‪ ,‬ברוטוס?“ – מילותיו של יוליוס קיסר‪ ,‬על‬
‫לא הייתה זאת מצוקה חברתית‪-‬כלכלית שאילצה‬                                                            ‫בגידת חברו‪ ,‬ברוטוס‪ ,‬בעת שזה דקר אותו למוות‪,‬‬
‫פורעים ערביים לתלוש דגל ישראל ולהניף במקומו‬       ‫במגעים שלי עם שכניי הערביים‪ ,‬נוצר אצלי‬           ‫יחד עם מספר מתנקשים‪ ,‬אליהם הצטרף; ממחזהו‬
‫את דגלי האויב‪ ,‬שתחת משטרו היה מצבם החברתי‪-‬‬        ‫הרושם שהם אכן עוברים תהליך של אינטגרציה‬
                                                  ‫לתוך החברה הישראלית‪ ,‬שהוביל אותי למסקנה‬                         ‫של וויליאם שייקספיר‪ ,‬יוליוס קיסר‪.‬‬
                ‫כלכלי מידרדר פלאות כלפי מטה‪.‬‬      ‫מוטעית‪ ,‬שזה גם תהליך של הזדהות עם החברה‬
                                                  ‫הישראלית‪ .‬יתכן שסיבה לתפיסה שגויה זו‪ ,‬היא‬                          ‫אני נאלץ להודות‪ .‬טעיתי בגדול!‬
‫הלא מצבם החברתי‪-‬כלכלי של ערביי ישראל הוא‬          ‫העובדה שכיום‪ ,‬ערביי ישראל נראים דומים יותר‬
‫משתנה מסביר רעוע מאוד עבור האלימות רחבת‪-‬‬          ‫ויותר ליהודים ישראלים – למעט כמובן אלה )יהודים‬   ‫במשך שנים ארוכות‪ ,‬הייתי ספקן לגבי הקביעה‬
‫ההיקף‪ ,‬הפושה בה זה שנים‪ .‬החברה החרדית‪,‬‬            ‫וערבים( שמקפידים על לבוש דתי )חרדי או אסלמי(‪.‬‬    ‫הרווחת בדבר ”נאמנותם“ של ערבי ישראל למדינה‬
‫לדוגמא‪ ,‬סובלת ממצב חברתי‪-‬כלכלי ירוד אף‬            ‫המראה האישי המוקפד‪ ,‬מותגי היוקרה של בגדיהם‪,‬‬      ‫היהודית‪ .‬אולם‪ ,‬על אף שסברתי שהם נושאים‬
‫היא‪ .‬למעשה‪ ,‬שתי החברות נמצאות יחד בתחתית‬          ‫ההנעלה האופנתית שלהם‪ ,‬סוגי הרכב בהם הם‬           ‫בליבם גחלים לוחשות של איבה יוקדת‪ ,‬שעתידה‬
‫הסולם הסוציו‪-‬כלכלי במדינה‪ .‬אולם בשתיהן‬            ‫נוהגים‪ ,‬דפוסי הבילוי שלהם‪ ,‬כל אלה יצרו תחושה‬     ‫להתפרץ ביום מן הימים‪ ,‬לאחרונה הייתי על סף‬
‫הגורם העיקרי לרמה הסוציו‪-‬אקונומית הנמוכה הוא‬
‫מנהגיהן התרבותיים )לדוגמא‪ ,‬משפחות מרובות‬             ‫כוזבת של דמיון הולך וגדל – ושוני הולך ופוחת‪.‬‬                                    ‫שינוי עמדה זו‪.‬‬
‫ילדים‪ ,‬מפרנס יחיד וכו‘( – ולא אפליה שיטתית‬
                                                  ‫ההתפרעויות הללו לא היו תוצר של טרוניות‬           ‫התחילה להתעורר אצלי התחושה שהכרתם‬
                              ‫וקיפוח מכוון נגדם‪.‬‬  ‫חברתיות‪-‬כלכליות‪ ,‬אלא של הזדהות לאומית‪-‬‬           ‫ביתרונות העצומים‪ ,‬להם הם זוכים מהיותם אזרחי‬
                                                  ‫אתנית עוינת עם אויבי ישראל‪ ,‬הנחושים לחסלה‬        ‫ישראל – ולא אזרחים במי ממדינות האזור האחרות‪,‬‬
‫למרות זאת‪ ,‬בקרב החרדים‪ ,‬אין כלל הצטברות‬                                                            ‫החלה לחדור אל תוך מודעותם הקולקטיבית‪ .‬היו‬
‫של כלי קטל או אלימות פנים‪-‬קהילתית מחרידה‪,‬‬                                 ‫כמדינת הלאום היהודית‪.‬‬    ‫סימנים מתרבים והולכים שכביכול העידו על כך‪,‬‬
‫שדומה‪ ,‬ולו במעט‪ ,‬לזו המאפיינת את החברה‬                                                             ‫הן במסגרת הניסיון האישי שלי עם ערביי ישראל‬
‫הערבית‪ .‬על כן‪ ,‬אם תנאים חברתיים‪-‬כלכליים קשים‬      ‫אולם‪ ,‬המהומות‪ ,‬המארבים‪ ,‬הסקילות וניסיונות‬        ‫והן מסגרת השיח הציבורי‪ ,‬בו המונח ”ישראליזציה“‬
                                                  ‫הלינץ‘ מצד ערבים נגד יהודים‪ ,‬שרבים מהם כמעט‬      ‫של ערביי ישראל הפך למטבע לשון יותר ויותר נפוץ‬
‫המשך‪...‬‬                                           ‫לא מדווחים ובוודאי לא תופסים מקום מרכזי בכיסוי‬
                                                  ‫התקשורתי‪ ,‬סיפקו לי התעוררות מטלטלת מאותה‬              ‫בכיסוי התקשורתי של המגזר הערבי במדינה‪.‬‬

                                                                                                   ‫אני מתגורר בישוב הממוקם בין שני כפרים ערביים‪.‬‬

                                                                                                                                           ‫‪www.weinamerica.com 16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21