Page 70 - ‏‏waia177B
P. 70

‫מועדון הספר הטוב‬                                                                                           ‫סוד העננים‬
                                                                                                           ‫אליסון ריצ'מן‬
   ‫הספרים במדור זה ניתנים לרכישה באמריקה‬
    ‫דרך "ספריית עמי"‪ ,‬ראו מודעה בעמוד זה‬                                                         ‫ספרה החדש של מחברת רבי‪-‬המכר "גן המכתבים"‪,‬‬
                                                                                                 ‫"אהבה אבודה" ו"שעות הקטיפה" מגולל סיפור טעון‬
‫בשחור פחם ופעם מתקרזל ותלתליה מקפצים‬                ‫הילדות האבודות של פאריז‬                      ‫ומרגש על אהבת אם‪ ,‬הבטחתה של מורה ולב רגיש‬
‫על כתפיה בחוּם אדמוני‪ .‬מי היא? מי היא הילדה‬                  ‫פאם ג'נוף‬
‫המובטחת להם? מה חוותה בחודשים האחרונים?‬                                                                                                  ‫של ילד‪.‬‬
‫הרי לא סתם נשלחה לבדה לארץ רחוקה‪ .‬הורים‬          ‫סיפור יוצא דופן על חברות ואומץ של שלוש נשים‬     ‫קטיה‪ ,‬בלרינה מבטיחה‪ ,‬וסאשה‪ ,‬סטודנט לתואר‬
‫אינם מוסרים סתם כך את ילדם לאנשים זרים‬           ‫שהיו חלק מרשת של סוכנות חשאיות בזמן מלחמת‬       ‫ראשון‪ ,‬הם שני צעירים מאוהבים שטרגדיה בלתי‪-‬‬
‫וסומכים על אלוהים שאי שם יקבלו אותו ויגדלו אותו‬                                                  ‫צפויה ניחתת על עיר הולדתם קייב‪ .‬כעבור שנים‪,‬‬
                                                                                  ‫העולם השנייה‪.‬‬  ‫אחרי שבני הזוג כבר היגרו לארצות הברית‪ ,‬תוצאות‬
                                ‫היטב במקומם‪.".‬‬   ‫מנהטן‪ .1946 ,‬בדרכה לעבודה כבכל בוקר דרך‬         ‫הלוואי של האירוע גורמות לבנם יורי להיוולד עם‬
‫"נבוא לקחת אותך" הוא רומן היסטורי על נושא שלא‬    ‫תחנת גרנד סנטרל‪ ,‬מושך חפץ מעניין את תשומת‬       ‫מצב רפואי נדיר המביא לבידודו מחברת הילדים‪.‬‬
‫דובר בו עד היום בספרות העברית‪ .‬נערה יהודייה‬      ‫לבה של גרייס הילי‪ :‬זוהי מזוודה נטושה המוחבאת‬    ‫ֵמגי‪ ,‬מורה נלהבת ומסורה‪ ,‬מסכימה ללמד את יורי‬
‫מברלין נשלחת בדצמבר ‪ 1938‬במסגרת משלוח‬            ‫מתחת לאחד הספסלים‪ .‬סקרנותה של גרייס גוברת‬       ‫בביתו‪ ,‬למרות היותה רדופה על ידי זיכרונות כאובים‬
‫הצלת הילדים‪ ,‬הקינדר טרנספורט‪ ,‬לסקוטלנד‪,‬‬          ‫עליה והיא פותחת את המזוודה ומגלה בפנים‬          ‫מימי ילדותה‪ .‬בין השניים נוצר חיבור נפשי עמוק‪,‬‬
‫ונקלטת אצל משפחה נוצרית‪ .‬היא מצפה שבני‬           ‫עשרות תצלומים של נשים שונות‪ .‬בדחף רגעי היא‬      ‫וסקרנותו חסרת הגבולות ותבונתו הייחודית של‬
‫משפחתה יגיעו להשיב אותה לביתה‪ ,‬אך הגעתם‬          ‫לוקחת את התמונות ומסתלקת במהירות מהתחנה‪.‬‬        ‫יורי גורמות למגי לערוך שינוים לא פשוטים בחייה‪.‬‬
‫מתמהמהת‪ .‬בצל הידיעה שהופקדה אצלם‬                 ‫עד מהרה מתברר לה שהמזוודה שייכת לאישה‬           ‫היא אינה מודעת לתעצומות הנפש שהקשר עם יורי‬
‫למשמרת לזמן מוגבל‪ ,‬עליה ועל מארחיה להתמודד‬       ‫בשם אלינור טריג‪ ,‬מנהיגה של רשת של סוכנות‬
‫עם געגועיה למשפחתה ועם ההשלכות המורכבות‬          ‫חשאיות בריטיות שגויסו למאמץ המלחמתי ואומנו‬             ‫מעניק לה – עד שהיא נזקקת להן יותר מכל‪.‬‬
‫של היקשרותם זה לזה‪ .‬זהו סיפור על גורלה של‬        ‫בבית אחוזה בסקוטלנד‪ .‬שתים‪-‬עשרה מהנשים‬
‫הבטחה‪ ,‬על הורות ואובדן ועל זהות הנקרעת בין‬       ‫הללו‪ ,‬שנשלחו לאירופה הכבושה לסייע לכוחות‬              ‫כשאלוהים היה צעיר‬
                                                 ‫המהפכה כבלדריות או כאלחוטאיות‪ ,‬לא חזרו‬                     ‫יוכי ברנדס‬
        ‫יבשות בצילה של מלחמת העולם השנייה‪.‬‬       ‫הביתה מעולם‪ ,‬וגורלן נותר בגדר שאלה לא פתורה‪.‬‬
                                                 ‫במטרה לגלות את האמת לגבי הנשים שבתמונות‪,‬‬        ‫אלוהים של יוכי ברנדס הוא ממש לא אלוהים‬
     ‫דבר שמתחפש לאהבה‬                            ‫מוצאת עצמה גרייס נמשכת כבחבלי קסם אחר אם‬        ‫מופשט‪ .‬יש לו תכונות אנושיות לגמרי‪ .‬יותר מזה‪,‬‬
            ‫גליה עוז‬                             ‫צעירה שנהפכה לסוכנת בשם מארי‪ ,‬שמשימתה‬           ‫הוא אפילו משתנה‪ .‬וכל זה לא קורה לו בזכות‬
                                                 ‫הנועזת מעבר לים חושפת סיפור יוצא דופן על‬        ‫עצמו‪ ,‬אלא בזכותן של כמה מהדמויות הגדולות של‬
‫"בילדותי אבא שלי היכה אותי‪ ,‬קילל והשפיל‪.‬‬                                                         ‫התנ"ך‪ ,‬שעושות לו "בית ספר"‪ .‬כל אחת על פי דרכה‬
‫האלימות היתה יצירתית‪ :‬הוא גרר אותי מתוך הבית‬                             ‫חברות‪ ,‬אומץ‪-‬לב ובגידה‪.‬‬
‫וזרק אותי על המפתן בחוץ‪ .‬קרא לי טינופת‪ .‬לא‬       ‫מחברת רבי‪-‬המכר פאם ג'נוף )"סיפורו של‬                                    ‫האופיינית לה‪ ,‬ולה בלבד‪.‬‬
‫איבוד עשתונות חולף ולא סטירת לחי פה ושם אלא‬      ‫יתום"( מצליחה בכישרון רב לארוג את האירועים‬      ‫חוה‪ ,‬קין‪ ,‬נח‪ ,‬אברהם‪ ,‬משה‪ ,‬אליהו ויונה — לא כולן‬
‫ִשגרה של התעללות סדיסטית‪ .‬הפשע שלי היה אני‬       ‫ההיסטוריים המרגשים לכדי מעשייה מסעירה‬           ‫דמויות מופת — מצליחות לסחוט מאלוהים של‬
‫עצמי‪ ,‬ולכן לענישה לא היה סוף‪ .‬היה לו צורך לוודא‬  ‫ומהפנטת של תעוזה‪ ,‬של אחוות נשים ושל כוחן של‬     ‫התנ"ך את המאפיינים האנושיים שלו ולהפוך אותו‬

                                      ‫שאשבר‪".‬‬              ‫נשים לשרוד גם בנסיבות הקשות ביותר‪.‬‬                                     ‫לאלוהים שלנו‪.‬‬
‫האב הזה היה עמוס עוז‪ .‬הדוברת היא סופרת‬                                                           ‫כשאלוהים היה צעיר הוא ספר כייפי‪ ,‬גדוש בהומור‬
‫הילדים גליה עוז וזאת פסקת הפתיחה של דבר‬                  ‫נבוא לקחת אותך‬
‫שמתחפש לאהבה‪ ,‬ספרה האוטוביוגרפי הרואה אור‬               ‫דנה רוזנטל ברנדייס‬                         ‫שובב‪ ,‬כתוב בשפה שווה לכל נפש ונקרא בשטף‪.‬‬

   ‫לאחר שנים ארוכות של פחד‪ ,‬שתיקה והסתרה‪.‬‬        ‫"כבר ימים שהם מנסים‪ ,‬כל אחד בדרכו‪ ,‬לצייר‬              ‫צ'אדור נוטף מי גשם‬
‫"הספר הזה הוא עלי‪ ",‬היא כותבת‪" ,‬אבל אני לא‬       ‫את דמותה‪ ,‬לעצבה מכף רגל ועד ראש‪ .‬פעם היא‬                     ‫ריטה‬
‫יחידה‪ .‬בתים כמו הבית שבו גדלתי צפים איכשהו‬       ‫בלונדינית ובובתית‪ ,‬פעם שערה גולש על כתפיה‬
‫בחלל‪ ,‬הרחק מהישג ידם של עובדים סוציאליים‪,‬‬                                                        ‫הסיפורים היפהפיים של ריטה הם סיפורי משפחה‬
                                                                                                 ‫נודדים‪ .‬בין טהראן של עידן שחלף‪ ,‬על שכונותיה‬
                                                                                                 ‫ופרווריה‪ ,‬לישראל של שנות השבעים‪ ,‬ארץ העולים‬
                                                                                                 ‫והמהגרים‪ .‬שמועות חמקמקות‪ ,‬התלחשויות בסתר‬
                                                                                                 ‫וחלומות שהמציאו את עצמם מוצאים את מקומם‬
                                                                                                 ‫בסיפורים‪ .‬בכולם תוססים חיים של אהבה וקושי‪,‬‬

                                                                                                                      ‫פגיעות אנושות‪ ,‬חסד וצחוק‪.‬‬
                                                                                                 ‫ריטה מכירה את גיבוריה לפרטי פרטים‪ .‬דודה‬
                                                                                                 ‫גוֹלנאר‪ ,‬המלאך המושיע; נאהיד בת החמש–‬
                                                                                                 ‫עשרה‪ ,‬שצחוקה מבעבע כמו חופש; אבא‪ ,‬אימא‪,‬‬
                                                                                                 ‫האחיות וריטה עצמה; ֵש ֵדי הבית הנוראים והרוכלים‬
                                                                                                 ‫שחטפו אותה ברחוב; המהפכנות הציונית של אבא‪,‬‬
                                                                                                 ‫המחלה‪ ,‬אהבתו לשש–בש ולשירה פרסית; דיירי‬
                                                                                                 ‫הבלוק ברחוב ביאליק ברמת השרון; שלוש החברות‬
                                                                                                 ‫הטובות‪ ,‬עם חלומות הזוהר והחזרות לפני עצי‬

                                                                                                      ‫הפרדס; ומה זה בשבילה‪ ,‬בשביל ריטה‪ ,‬לשיר‪.‬‬
                                                                                                 ‫בקול ספרותי רב–הבעה והומור היא פורשת‬
                                                                                                 ‫עלילות בתשוקה‪ ,‬מתבוננת בהן כמו מבעד לעינית‬

                                                                                                         ‫קלידוסקופ וממשיכה לגלות בהן עוד ועוד‪.‬‬
                                                                                                 ‫מאז פריצתה לתודעת הקהל ב–‪ ,1986‬ריטה‬
                                                                                                 ‫יהאן‪-‬פרוז‪ ,‬מהאהובות בזמרות הארץ‪ ,‬משתייכת‬
                                                                                                 ‫לפנתיאון הזהב של המוזיקה הישראלית‪ .‬צ'אדור‬
                                                                                                 ‫נוטף מי גשם הוא ספרה השני‪ .‬קדם לו 'הלב של‬
                                                                                                 ‫שירז'‪ ,‬ספר לילדים‪ ,‬שתורגם וראה אור באנגליה‪,‬‬

                                                                                                                               ‫ארצות הברית ויפן‪.‬‬

                                                                                                                                        ‫‪www.weinamerica.com 70‬‬
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75