Page 28 - ‏‏waia170
P. 28

‫יעזרו להם במידת הצורך‪ ,‬פעמים רבות עמוק‬                                                               ‫הרב בנימין בלך‬
‫לתוך שנות העשרים והשלושים לחייהם‪ .‬אבל‬
‫למרות יתרונותיהם הרבים‪ ,‬רנדולף ]המנהל של‬            ‫גם מקצוע ההוראה נפל בהדרגה לגישה הזאת של‬           ‫הברכה‬
‫בית הספר היקר והיוקרתי במיוחד הזה[ עדיין אינו‬       ‫"לשבח בכל מחיר" מבלי להזכיר כישלון‪ .‬אינפלציה‬     ‫שבכישלון‬
‫משוכנע שהחינוך שהם מקבלים כרגע בריברדייל‪,‬‬           ‫בציונים הפכה את כולם למשכילים‪ ,‬משום ש"הוא‬
‫או התמיכה שהם מקבלים מהבית‪ ,‬יעניקו להם את‬           ‫כל כך השתדל והוא עלול להרגיש רע אם הוא לא‬                     ‫"ומה אם סוד ההצלחה הוא כישלון?"‬
‫המיומנויות לעמוד במסלול אל ההצלחה האמיתית‬           ‫יקבל ציון מעולה"‪ ,‬ברבים ממוסדות החינוך בוטלו‬
‫שעומדת בבסיסה של אישיות טובה‪ :‬חיים שמחים‪,‬‬           ‫טקסי חלוקת תעודות למצטיינים‪ ,‬משום שאלה שלא‬       ‫זאת הייתה כותרתו המסקרנת של מאמר שעורר את‬
‫משמעותיים ויצרניים‪ .‬רנדולף רוצה שתלמידיו‬            ‫זכו בכבוד עלולים לסבול מירידה בביטחון העצמי‬      ‫הקוראים לבחון מחדש תפיסה שגויה שהתקבלה‬
‫יצליחו‪ ,‬כמובן – רק שהוא מאמין שלשם כך‪ ,‬הם‬           ‫שלהם‪ ,‬וזה פשוט לא נראה נכון להודות שלא כולם‬      ‫בתרבות של ימינו בתור אמת מוחלטת – ומה שיותר‬
                                                    ‫מושלמים באותה המידה‪ .‬בתי ספר יותר ליברליים‬       ‫משמעותי‪ ,‬השלכותיו של המאמר מחזקות את‬
                    ‫צריכים קודם ללמוד להיכשל‪.‬‬       ‫סילקו מתוכם את הספורט התחרותי – ואם הם‬           ‫ההכרה בחכמת המסורת היהודית‪ ,‬ובתובנות שהיא‬
‫'ללמוד להיכשל' הוא סיכום תמציתי בן שתי מילים‬        ‫השאירו‪ ,‬אז הם לא מחשבים את התוצאות ‪ -‬כדי‬
‫לוידוי של יום הכיפורים‪ ,‬שדורש מאיתנו להיות‬          ‫שאף אחד לא יצטרך להודות אף פעם שהוא מפסיד‪.‬‬                  ‫דורשת מאיתנו להדגיש ביום הכיפורים‪.‬‬
‫מספיק בוגרים כדי להתמודד עם השגיאות האישיות‬
‫שהורים‪ ,‬מורים וידידים בעלי כוונות טובות ניסו לגונן‬  ‫מה אם אנחנו צריכים להכיר בטעויותינו‪ ,‬אם ברצוננו‬  ‫יום כיפור הוא היום שמוקדש להכרה בכישלונותינו‪.‬‬
‫עלינו מלראות‪ .‬הוא מבקש מאיתנו להודות שאיננו‬           ‫להשתפר ולהפוך למה שאנחנו מסוגלים להיות?‬
‫מושלמים‪ ,‬דווקא בגלל שאנחנו מעוניינים לקחת את‬                                                         ‫אנחנו חוזרים שוב ושוב על המילים "חטאתי"‪ .‬אנחנו‬
                                                      ‫אבל מה אם הסוד האמיתי להצלחה הוא כישלון?‬       ‫מבינים שבדרכים רבות "החטאנו את המטרה" –‬
                        ‫האתגר לתקן את עצמנו‪.‬‬                                                         ‫משמעותה המילולית של המילה חטא‪ .‬אנחנו מודים‬
‫ביום כיפור אנחנו צריכים להגדיר את עצמנו‬             ‫מה אם אנחנו צריכים למנות את תוצאות חיינו‬         ‫שלא היינו מושלמים‪ .‬אנחנו מודים שאילו א‪-‬לוהים‬
‫בהתאם לתובנה שעל פי בנג'מין ברבר ‪ -‬מדען‬             ‫ולהכיר בטעויות שלנו‪ ,‬בחולשותינו ובכישלונותינו‬    ‫היה צריך לתת לנו ציון על מעשינו בשנה החולפת‪,‬‬
‫באוניברסיטת רטגרס ‪ -‬היא האמת המוחלטת ביחס‬           ‫אם ברצוננו להשתפר אי פעם ולהפוך למה שאנחנו‬       ‫בחלק מהתחומים היה מגיע לנו פחות מבלתי מספיק‪.‬‬
‫להתנהגות האנושית‪ .‬אנחנו אוהבים לסווג אנשים‪,‬‬
‫בדרך כלל על ידי הדבקת תוויות על פי שניים או‬                                         ‫מסוגלים להיות?‬    ‫ובכל זאת‪ ,‬מי שמע על ציון כזה בתרבות של ימינו?‬
‫שלושה מאפיינים שונים מאוד זה מזה‪ .‬אנשים‬
‫שמנים או רזים‪ ,‬מופנמים או מוחצנים‪ ,‬אופטימיים‬        ‫המאמר המוזכר לעיל פוקח עיניים‪ ,‬משום שהוא‬         ‫כבר עשרות שנים שמומחים רבים מבהירים להורים‬
‫או פסימיים‪ ,‬רציניים או משעשעים‪ .‬כל אלה מובילים‬      ‫מאלץ אותנו להתעמת עם מה שהדורות הקודמים‬          ‫שהדבר היחיד שמותר להם לעשות בחינוך הוא‬
‫לסטריאוטיפיות והכללה שאינן מדויקות לגמרי‪.‬‬           ‫ידעו‪ ,‬ואנחנו מעדיפים לשכוח‪ :‬הדרך היחידה‬          ‫לשבח את ילדיהם‪ .‬הביקורת תמיד הרסנית לביטחון‬
‫אולם ברבר טוען שקיימת חלוקה אחת של בני‬                                                               ‫העצמי‪ ,‬וביטחון עצמי הוא הערך הגבוה ביותר‬
‫אדם‪ ,‬שהיא הדרך החשובה ביותר והמדויקת ביותר‬                    ‫להצליח בחיים היא להכיר בכישלונותינו‪.‬‬   ‫שעלינו להעביר לצאצאינו‪ .‬תנו להם להרגיש טוב‬
                                                                                                     ‫עם עצמם‪ ,‬כך הם יהיו שמחים ומרוצים‪ .‬אל תעיקו‬
                   ‫להבדיל ביניהם‪ .‬וכך הוא אומר‪:‬‬     ‫פול טף‪ ,‬מחבר המאמר סיכם את הניתוח הארוך‬          ‫עליהם בהאשמה שהם לא הצליחו למלא איזושהי‬
‫אני לא מחלק את העולם לחלשים ולחזקים‪ ,‬או‬                                         ‫שלו במסקנה הבאה‪:‬‬     ‫מטרה‪ .‬לעולם אל תשברו את רוחם באמירה שהם‬
‫למצליחנים ונחשלים‪ ,‬לאלה שעושים את זה‬                                                                 ‫היו יכולים להצליח יותר‪ .‬תגמולים‪ ,‬לא ביקורת‬
‫ולאלה שלא‪ .‬אני מחלק את העולם ללומדים וללא‬           ‫רוב התלמידים בריברדייל ]בית הספר היוקרתי בו‬      ‫או עונשים‪ ,‬זה מה שילדים צריכים כדי להפוך‬
‫לומדים – אלו שמכירים בכישלונותיהם‪ ,‬לומדים‬           ‫הוא מלמד[ יכולים לראות לפניהם מסלול ברור‬
‫מהם ומתקדמים הלאה‪ ,‬בניגוד לאלה שלעולם‬               ‫לסוג מסוים של הצלחה‪ .‬הם ילכו לקולג'‪ ,‬הם‬                                       ‫למבוגרים אחראיים‪.‬‬
‫אינם מסוגלים להודות שהם עשו משהו לא בסדר‪,‬‬           ‫יקבלו תארים‪ ,‬יתקבלו למשרות משתלמות – ואם‬
‫שאף פעם אינם לומדים משגיאותיהם‪ ,‬ושגוזרים על‬         ‫הם ייפלו בדרך‪ ,‬כמעט וודאי שהמשפחות שלהם‬

        ‫עצמם לחזור על הטעויות שמולידה דרכם‪.‬‬                                                                          ‫‪www.weinamerica.com 28‬‬
‫לכן‪ ,‬ביום כיפור‪ ,‬כשנדרש מאיתנו לברר האם חיינו‬
‫יכולים להיחשב כהצלחה‪ ,‬אנחנו נידונים על פי‬
‫השאלה אם אנחנו אמיצים מספיק כדי להודות על‬

                     ‫חטאינו ולהכיר בכישלונותינו‪.‬‬
‫ההודאה בפני א‪-‬לוהים ובפני עצמנו‪ ,‬על הנקודות‬
‫בהן טעינו במהלך חיינו‪ ,‬אינה מפחיתה מערכנו‪.‬‬
‫ולהיפך‪ ,‬היא נותנת לנו את החכמה והכוח לצמוח‬

                                     ‫ולהשתפר‪.‬‬
‫ס‪ .‬י‪ .‬האיאקווה‪ ,‬סנטור לשעבר מקליפורניה ומומחה‬
‫לסמנטיקה‪ ,‬עורר אותנו להבחין בין שתי צורות ביטוי‪,‬‬
‫שנראה שרבים מאיתנו נוטים להחליף ביניהן‪" :‬שימו‬
‫לב להבדלים בין מה שקורה כשאדם אומר לעצמו‪,‬‬
‫'נכשלתי שלוש פעמים' לבין מה שקורה כשהוא‬
‫אומר 'אני כישלון'‪ ".‬אדם שרואה בעצמו כישלון‪ ,‬יוצר‬
‫לעצמו דימוי עצמי קבוע של לוזר‪ .‬לעומתו‪ ,‬מי שלומד‬
‫מתוך הניסיון שלו‪ ,‬מי שהכישלון שלו מעורר אותו‬
‫להתעלות על עצמו ולשפר את ביצועיו בפעם הבאה‪,‬‬
‫מי שמבין שכישלון הוא בסך הכל התרחשות רגעית‬
‫שאינה מגדירה אותו – הוא בוגר של בית הספר הטוב‬
‫ביותר בעולם‪ ,‬וכישלונותיו אינם אלא שכר הלימוד‬

         ‫שהוא משלם בתמורה להצלחתו הסופית‪.‬‬
‫ביום כיפור אנחנו בוחנים את עצמנו‪ .‬ביום כיפור‬
‫אנחנו מבקרים את כל כישלונותינו‪ .‬ביום כיפור‬
‫אנחנו לא מתכחשים לחטאים שלנו – אנחנו נשענים‬

           ‫על הזיכרון שלהם לשם צמיחה רוחנית‪.‬‬
‫ביום כיפור אנחנו מכירים באמת שהכישלון –‬
‫ההכרה בו‪ ,‬הלמידה ממנו והקימה ממנו – הוא סודה‬

                           ‫האמיתי של ההצלחה‪.‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33