Page 22 - ‏‏waia169
P. 22

‫להיות כזה‪ .‬הפוך את הידיעה הזו לחלק מצורת‬               ‫דבר הרב‬                                         ‫מיהו‬
‫החשיבה שלך וכבר תרגיש השפעה משמעותית‬                          ‫הרב נח וינברג‬                            ‫אדם‬
                                                                                                       ‫טוב?‬
                                    ‫במשך היום‪.‬‬     ‫המאבק הפנימי לעשות מעשים טובים‪ ,‬מגיע מתוך‬
                                                   ‫שתי נטיות שנמצאות בכל אדם‪ ,‬ומנהלות קונפליקט‬              ‫השאיפה האנושית‬
‫משימת ההבחנה בין מה שאנחנו רוצים לבין מה‬           ‫תמידי ביניהן‪ .‬לכל אדם יש שני לבבות‪ :‬אחד שרוצה‬              ‫"להיות אדם טוב"‬
      ‫שמתחשק לנו‪ ,‬עלולה להיות מאד מבלבלת‪.‬‬          ‫לעשות את הדבר הנכון‪ ,‬ואחד ה'חושק' לעשות‬                 ‫מניעה אותנו כמעט‬
                                                   ‫את המעשה האנוכי‪ .‬עליך לפתח מודעות למאבק‬               ‫בכל דבר שאנו עושים‪.‬‬
‫תשאל מישהו‪" :‬מה חשוב לך יותר – אושר או כסף?"‬                                                               ‫כדי להגיע להישגים‬
                                                                        ‫שמתחולל בקרבך‪ .‬לדוגמא‪:‬‬             ‫משמעותיים בחיים‪,‬‬
‫והוא בתמימותו יענה לך‪" :‬אני מעדיף להיות מאושר‪.‬‬     ‫אתה רוצה לנצל ביעילות את הזמן שלך‪ ,‬ולעומת‬             ‫עלינו להבחין בין "טוב‬
‫תן לי רק אוכל‪ ,‬ביגוד והגנה בסיסית‪ ,‬ואז אני אשמח‬                                                        ‫חומרי" לבין "טוב רוחני"‬
‫לקבל כמות גדולה של אושר! אחרי הכל‪ ,‬איזה אדם‬                  ‫זאת‪ ,‬מתחשק לך לדחות הכל לאחר כך‪.‬‬
                                                   ‫אתה רוצה לאכול אוכל בריא‪ ,‬ולעומת זאת‪ ,‬מתחשק‬      ‫כולנו רוצים להיות טובים‪ ,‬אבל אין זה דבר קל‪ .‬אם‬
           ‫טיפש יעדיף להיות מיליונר אך אומלל?"‬                                                      ‫תשאל אדם רע ואדם טוב – "האם אתה אדם טוב?"‪,‬‬
                                                                            ‫לך לאכול עוגת שוקולד‪.‬‬   ‫מי לדעתך ימהר לענות‪" :‬בוודאי שאני טוב!" – האדם‬
‫אתה מצדך תציע לו‪" :‬בסדר גמור‪ ,‬תקדיש לי שבוע‬        ‫אתה רוצה לרכוש עוד חכמה‪ ,‬ולעומת זאת‪ ,‬מתחשק‬
‫אחד‪ ,‬ואני מתחייב להראות לך כיצד להיות מאושר"‪.‬‬                                                                                   ‫הרע או האדם הטוב?‬
                                                                          ‫לך סתם לצפות בטלוויזיה‪.‬‬   ‫כמובן שהאדם הרע! הוא מסוגל להתייחס בצורה‬
‫והוא יתחמק ויאמר‪" :‬זוהי הצעה מעניינת‪ ...‬אולי ביום‬  ‫לב אחד אוהב לעשות את הדבר הנכון‪ ,‬והלב השני‬       ‫איומה לאמו ועדיין להאמין שהוא טוב‪ .‬אתה עשוי‬
                   ‫מן הימים אשקול לבצע אותה"‪.‬‬                                                       ‫לומר לו‪" :‬זה נורא! איך אתה מסוגל להתנהג בצורה‬
                                                                                ‫מעדיף להיות אנוכי‪.‬‬  ‫שכזו?"‪ ,‬והוא ינסה לתרץ זאת בהגיון ולענות‪" :‬אתה‬
‫אם בשלב הזה עדיין לא ויתרת תוכל להוסיף ולומר‬       ‫ה"רצון" קשור לקביעות ומושרש היטב במציאות‪.‬‬        ‫לא מבין‪ .‬היא ביקשה ממני להוריד את הזבל‪ .‬אם‬
‫לו‪" :‬בסדר‪ ,‬בוא נעשה עסקה‪ :‬אם לאחר חודש ימים‬        ‫ה"חשק"‪ ,‬לעומתו‪ ,‬קשור רק לאותו הרגע ויש בו מעט‬    ‫אני אעשה זאת‪ ,‬מי יודע מה עוד היא תבקש ממני‬
‫רמת האושר שלך אכן תעלה‪ ,‬אני נותן לך בונוס של‬       ‫מאד התייחסות להשלכות העתידיות‪ .‬ה"חשק" הוא‬        ‫לעשות בפעם הבאה? הניצול הזה עלול להימשך‬

                                  ‫‪ 10,000‬שקל"‪.‬‬                           ‫למעשה בריחה מהמציאות‪.‬‬                                               ‫לנצח!"‬
                                                   ‫זהו למעשה הקונפליקט בין הגוף לבין הנפש או בין‬    ‫מה לגבי האדם הטוב? הוא עושה מה שאימו‬
               ‫עכשיו תראו איך הבחור רץ אליכם!‬      ‫הגוף לנשמה‪ :‬הנפש הנצחית שלך מחפשת קביעות‬         ‫מבקשת‪ ,‬ומוריד את הזבל‪ .‬אבל אם אתה תאמר‬
                                                   ‫ויציבות‪ .‬היא רוצה שתעשה את כל הדברים הנכונים‪:‬‬    ‫לו‪" :‬אני רואה שאתה אדם טוב"‪ ,‬הוא יענה‪" :‬לא‪ ,‬אני‬
   ‫מדוע? מה באמת חשוב לו יותר – אושר או כסף?‬       ‫לאהוב את האנושות‪ ,‬לרדוף אחר הצדק‪ ,‬לתרום‬          ‫בעצם לא כזה טוב‪ .‬לא שמת לב שבזמן שהורדתי‬

‫כמובן שהאושר חשוב יותר‪ .‬אך זוהי רק ההבנה‬                       ‫לסביבה‪ ,‬להיות הגיוני‪ ,‬מכובד ואחראי‪.‬‬          ‫את הזבל‪ ,‬התייחסתי לאמי בצורה איומה?"‬
‫האינטלקטואלית של הנשמה‪ .‬הגוף מצד שני‪ ,‬זקוק‬         ‫במקביל‪ ,‬הגוף שלך‪ ,‬שסופו להירקב באדמה‪ ,‬מחפש‬       ‫אתה תתעקש ותאמר‪" :‬על מה אתה מדבר? אני‬
                                                   ‫סיפוקים מיידיים‪ .‬הוא שואף לחיי נוחות חסרי‪-‬‬
        ‫לרשרוש חבילת השטרות המפתים בכיסו!‬                                                              ‫עקבתי אחריך‪ ,‬ואתה בהחלט היית בסדר גמור!"‬
                                                           ‫מאמץ‪ ,‬והוא מבקש רק אוכל‪ ,‬שינה ותאווה‪.‬‬    ‫ואילו הוא מצדו ימשיך לבקר את מעשיו ויענה‪" :‬טוב‪,‬‬
‫אם לא נתאמץ להבחין בין רצונותינו לבין תשוקותינו‪,‬‬   ‫אתה יודע שלא ראוי לסרב להוריד את הזבל‪ ,‬והלב‬      ‫אולי לא התנהגתי ממש בצורה גרועה‪ ,‬אבל קיטרתי‬
‫אז סביר מאד שנאבד הזדמנויות פז להשיג את‬            ‫שלך באמת רוצה להיות טוב‪ .‬אך הלב השני שלך‪ ,‬לב‬     ‫בזמן שהורדתי את הזבל‪ .‬רציתי במכוון לתת לאימא‬
                                                   ‫ה"חשק"‪ ,‬מעדיף להישאר בתוך החמימות שבבית‬          ‫שלי הרגשה רעה‪ .‬הייתי בדיוק באמצע קריאת ספר‬
                                      ‫מטרותינו‪.‬‬
                                                                 ‫ולהמשיך לקרוא את הספר בנוחות‪.‬‬           ‫מתח ורציתי שהיא תדע שבגללה אני מפסיד‪".‬‬
‫התשוקות הגופניות מבלבלות את אופן החשיבה‬            ‫אפילו בעודך קורא את הקטע הזה‪ ,‬הנשמה שלך‬          ‫האדם הרע יטען תמיד שהוא צודק‪ .‬הוא אפילו לא‬
‫שלנו‪ .‬החומריות עשויה להיראות כל כך מושכת‪ ,‬עד‬       ‫מנדנדת לך‪" :‬שים לב‪ ,‬זה יהפוך אותך לאדם נהדר!"‪,‬‬   ‫מנסה להיות טוב‪ ,‬לכן הוא לא צריך להיאבק ביצריו‪.‬‬
‫שאנו כמעט טועים לחשוב שזה באמת מה שאנחנו‬           ‫אך הגוף שלך חולק עליה‪" :‬כל העבודה הקשה‬
                                                   ‫והריכוז הזה כואבים מדי‪ .‬הסתדרתי יפה מאד כמו‬                 ‫הוא פשוט מניח מראש שהוא אדם טוב‪.‬‬
                                         ‫רוצים!‬                                                     ‫אתם מבחינים בהבדל? האדם הרע יטען תמיד‬
                                                                                    ‫שהייתי קודם!"‪.‬‬  ‫שהוא צודק‪ .‬הוא אפילו לא מנסה להיות טוב‪ ,‬לכן‬
‫אם לא נתאמץ להבחין בין רצונותינו לבין תשוקותינו‪,‬‬   ‫בכל החלטה ובכל צומת בחייך‪ ,‬שני הלבבות‬            ‫הוא לא צריך להיאבק ביצריו‪ .‬הוא פשוט מניח מראש‬
‫אז סביר מאד שנאבד הזדמנויות פז להשיג את‬            ‫"מתווכחים" ויוצרים בקרבך דילמה‪ .‬בכדי לנצח‬
                                                   ‫במאבק ולהיות טוב‪ ,‬עליך להתמקד ברצונך הפנימי‬                                       ‫שהוא אדם טוב‪.‬‬
                                      ‫מטרותינו‪.‬‬                                                     ‫ובאותו הזמן‪ ,‬האדם שבאמת מנסה להיות "טוב"‪,‬‬
                                                                                                    ‫יודע עד כמה קשה היא המשימה‪ ,‬והוא תמיד מנסה‬
‫בשביל להבין את מוקד הקונפליקט‪ ,‬שאלו את‬
‫עצמכם שתי שאלות פשוטות‪ :‬מה אני רוצה לעשות‪,‬‬                                                                                  ‫להגיע לרמה גבוהה יותר‪.‬‬
‫לעומת מה מתחשק לי לעשות? בדרך כלל‪ ,‬מה‬                                                               ‫קיים סוג נוסף של אנשים‪" :‬הצדיק המושלם"‪ .‬הוא‬
‫שאתה רוצה לעשות הוא הדבר הנכון‪ ,‬בעוד מה‬                                                             ‫מוריד את הזבל ואומר‪" :‬בשמחה אימא‪ ,‬העונג כולו‬
‫שמתחשק לך לעשות הוא לעתים קרובות הדבר‬                                                               ‫שלי‪ .‬את עובדת כל כך קשה בכדי לדאוג לנו‪ ,‬תודה‬
                                                                                                    ‫רבה שאת נותנת לי הזדמנות להביע את הערכתי‬
                              ‫הנוח ביותר עבורך‪.‬‬
                                                                                                                                           ‫כלפייך!"‪.‬‬
‫השעון המעורר מצלצל בבוקר‪ .‬אתה רוצה לקום‬
‫מהמיטה ולהתחיל את סדר היום שלך‪ .‬אך רוב‬                                                                                                      ‫‪www.weinamerica.com 22‬‬
‫הסיכויים שמתחשק לך ללחוץ על כפתור ה"נודניק"‬
‫בשעון‪ ,‬ולהתעורר מאוחר יותר‪ .‬זוהי ממש תחרות‬
‫של משיכת‪-‬חבל לשני צדדים‪ .‬היציאה מהמיטה‬

                        ‫הופכת לדילמה מוסרית!‬

‫מה שקובע אם תנצח או תפסיד‪ ,‬הוא הקול שצועק‬
‫חזק יותר ברגע ההחלטה‪ :‬קול הרצון או קול החשק‪.‬‬

‫ברגע שאתה מודע לקונפליקט‪ ,‬וזוכר שאתה כל‬
‫הזמן מצוי במאבק‪ ,‬אתה תצליח יותר ויותר להקשיב‬
‫לקולו של הלב הטוב‪ ,‬ולהתעלם מקולו של הלב‬

                                         ‫האנוכי‪.‬‬

‫הגדרה טובה של מושג ה"טוב"‪ ,‬היא למעשה נקודת‬
‫הפתיחה של כל מעשיך בעולם‪ .‬ברור שאתה לא‬
‫יכול להמציא הגדרה שרירותית משלך למושג‬
‫"טוב"‪ .‬עליך לחקור מקורות מוסמכים על פיהם‬

               ‫הגדרת ה"טוב" היא קבועה ונצחית‪.‬‬

‫היזהר! אם אתה לא תמצא עבור עצמך את‬
‫ההגדרה‪ ,‬אתה עלול להיתקע עם הגדרה שמישהו‬
‫אחר הכתיב לך! אתה בטח לא רוצה לגלות אחרי ‪20‬‬

        ‫שנה של חיים בוגרים שקנית "חתול בשק"‪.‬‬

‫לדוגמא‪ ,‬יתכן שאי‪-‬שם בעזה‪ ,‬ההגדרה של "טוב"‬
‫היא אדם המוכן לחגור על עצמו חגורת‪-‬נפץ‪ ,‬ולפוצץ‬

          ‫את עצמו בתוך שוק ישראלי הומה אדם‪.‬‬

‫לעומת זאת‪ ,‬בעולם המערבי קיימת הגדרה מקובלת‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27