Page 20 - waia155
P. 20

‫דבר הרב‬

                  ‫הרב אהרון לופיאנסקי‬

   ‫שבועות‪:‬‬
 ‫נקודת ההשקה‬
‫בין אלוהים לאדם‬

                                                  ‫כיצד חג השבועות‪ ,‬על‬
                                                 ‫משמעויותיו המקבילות‪,‬‬

                                                   ‫מתאר את הקשר בין‬
                                                  ‫אינסופיותו של הא‪-‬ל‬
                                               ‫לבחירתו החופשית של האדם‬

‫אם כן‪ ,‬מתחילה את חלקו של האדם בעיבודו‪ :‬דיש‪,‬‬    ‫היהדות דורשת מאיתנו לחוש בו זמנית גם אחריות‬      ‫חגי ישראל נושאים רבדים שונים של משמעות‪,‬‬
‫זרייה‪ ,‬ברירה‪ ,‬טחינה וכו'‪ .‬מעשיו של האדם הם‬     ‫אישית ברורה‪ ,‬וגם הכרה בשלמות הא‪-‬לוהית‪ .‬אנחנו‬     ‫המתקיימים באופן מקביל זה לזה‪ .‬מבחינה‬
                                               ‫מצווים לפעול תמיד בצורה הטובה ביותר שביכולתנו‪,‬‬   ‫היסטורית‪ ,‬פסח נחגג לזכר לידתו של עם ישראל‪,‬‬
                    ‫שמכשירים את הדגן לאכילה‪.‬‬   ‫כאילו הכל תלוי בנו‪ ,‬ועם זאת אנחנו מתפללים לא‪-‬‬    ‫שבועות לזכר מתן תורה וסוכות לזכר מסעות עם‬
                                               ‫לוהים מתוך הכרה ברורה במוגבלות האנושית‪ .‬אנחנו‬
‫בנקודת המפגש הקריטית של המגל עם הגבעול‪,‬‬        ‫חייבים למצות את עצמנו ככל האפשר‪ ,‬אבל לעולם‬                    ‫ישראל במדבר בדרכם לארץ ישראל‪.‬‬
‫עוברת החיטה מתחום ההשגחה הא‪-‬לוהית‪ ,‬לתחום‬
                                                               ‫לא לשכוח את כל יכולתו של האל‪.‬‬    ‫התורה קובעת גם שלב מסוים במחזור החקלאי לכל‬
                     ‫האחריות והיכולת האנושית‪.‬‬                                                   ‫חג‪ .‬פסח הוא זמן תחילת הבשלת התבואה‪ ,‬שבועות‪-‬‬
                                               ‫אילו האדם היה צריך לחיות רק מתוך תחושת‬
‫גשר דומה בין שתי הרשויות בא לידי ביטוי ברגע‬    ‫אינסופיותו של האל‪ ,‬הוא היה משתמט מחובותיו‪,‬‬         ‫זמן הקציר‪ ,‬וסוכות זמן איסוף התבואה לממגורות‪.‬‬
‫נתינת התורה‪ .‬לפני שהתורה ירדה משמים‪ ,‬העולם‬     ‫מאמץ גישה פטליסטית של "בשביל מה בכלל‬
‫שיקף את האל‪ ,‬שהיה הבורא והאדון היחיד‪ .‬חכמינו‬   ‫לטרוח‪ ,"...‬ולא משיג כלום‪ .‬מצד שני‪ ,‬אילו הוא היה‬  ‫בנוסף‪ ,‬לכל אחד מהחגים יש גם שם המתייחס‬
‫ציינו שמספר הדורות שחלפו מבריאת העולם עד‬       ‫רואה רק את היכולות של עצמו‪ ,‬הוא היה עלול‬         ‫למצוות מסוימות הקשורות אליו‪ .‬פסח הוא חג‬
‫למתן התורה היה ‪ ,26‬כמו ערכו הגימטרי של השם‬     ‫להפוך לגאוותן ואנוכי‪ .‬בדרך כלל התוצאה הסופית‬     ‫המצות‪ ,‬סוכות נקרא על שם הסוכות שאנו בונים‬
‫המפורש )שמשמעותו הרוחנית היא חסד(‪ .‬מספר‬        ‫נקבעת על פי נטייתנו הרגשית לכיוון האחד או השני‪,‬‬   ‫ושבועות הוא חג הביכורים – קרבן ראשית הפירות‪.‬‬
‫זה מעיד על כך שכל הדורות הללו התקיימו אך‬
‫ורק בחסד הבורא‪ .‬לא הייתה להם משימה ברורה‪,‬‬                          ‫בהתאם לנסיבות הספציפיות‪.‬‬     ‫אין קושי למצוא התאמה בין הקווים המקבילים‬
‫שתאפשר להתייחס אליהם כאל חיים בזכות‬                                                             ‫השונים בסוכות ובפסח‪ .‬פסח הוא זמן לידתו של‬
‫מעשיהם‪ .‬אולם‪ ,‬ברגע שהתורה ניתנה לעם ישראל‪,‬‬     ‫פרדוקס זה הוא אחת הסוגיות התיאולוגיות‬            ‫עם ישראל‪ ,‬וכזאת היא ראשית הבשלת הדגן‪ .‬סוכות‬
‫האדם קיבל תפקיד‪ .‬הוא הפך אחראי על שמירת‬        ‫המוכרות‪ ,‬שעוסקת בבחירה חופשית מול אלוהים‬         ‫הוא הליכתו של עם ישראל לעבר מטרתו הסופית ‪-‬‬
‫התורה ועל עמידה בתפישה המוסרית שלה‪.‬‬            ‫יודע כל‪ .‬בכל דרך שבה נבחר ליישב סוגיה זאת‬        ‫ארץ ישראל‪ .‬דבר שמקביל לאיסוף הסופי של הדגן‬
                                               ‫באופן מושכל‪ ,‬ברמה הפרקטית נמשיך לחיות עם‬
            ‫ביכולתו לבנות או להחריב את העולם‪.‬‬  ‫שתי ההבנות כאמת‪ ,‬כשכל אחת משמשת במקום‬                                   ‫ל'ביתו'‪ ,‬כלומר לממגורות‪.‬‬

‫גם בתיאור הבריאה נמצא רמז לתפקיד שיוטל על‬                                         ‫המתאים לה‪.‬‬    ‫אולם‪ ,‬במבט שטחי לא נראה שמצויה התאמה כזאת‬
‫האדם‪ .‬היום הששי בבריאה מנוסח בצורה שמרמזת‬                                                       ‫בין המקבילים בחג השבועות‪ .‬כיצד שלב הביניים של‬
‫על הששה בסיוון – יום מתן תורה‪ .‬חכמינו מסבירים‬  ‫הפיצול הזה במוטל עלינו – לקבל את האחריות‬         ‫קציר החיטים מתאים למתן תורה? מה ההקבלה?‬
‫שאלוהים ברא את העולם על תנאי שהאדם יקבל‬        ‫האישית ויחד עם זאת להאמין שהכל מאלוהים – בא‬      ‫ואיזו איכות ייחודית נמצאת בפעולת קציר החיטים‬
‫את התורה בעתיד‪ .‬אמנם אלוהים ברא את כל‬          ‫לידי ביטוי בצורה ברורה במיוחד במעגל הצמיחה‬
                                               ‫החקלאי‪ .‬מרגע הזריעה ועד לקציר‪ ,‬רק א‪-‬לוהים‬                 ‫שהופכת אותה לדימוי מתאים לשבועות?‬
      ‫העולם‪ ,‬אבל סיבת קיומו הייתה תלויה באדם‪.‬‬  ‫אחראי על צמיחת הדגן‪ .‬פעולת "קציר החיטים"‬
                                                                                                ‫כדי להבין את איכותו הייחודית של רגע זה במחזור‬
‫השילוב הזה של אלוהים ואדם נכון בהתייחס לכל‬                                                      ‫החקלאי‪ ,‬עלינו לגעת בנושאים התיאולוגיים של ידיעת‬
                                                                                                ‫הכל האלוהית‪ ,‬מול הבחירה החופשית של האדם‪.‬‬

                                                                                                ‫‪www.weinamerica.com 20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25