Page 22 - waia216
P. 22

‫הרב שרגא סימונס‬

                         ‫למה צמים‬
                        ‫בשבעה‪-‬עשר‬

                           ‫בתמוז?‬

‫שהוביל לחורבנו של‬                                                                          ‫י"ז בתמוז‪ ,‬הוא יום צום‪,‬‬

‫בית המקדש השני –‬                                                                           ‫שנקבע לזכר נפילתה‬
                                                                                           ‫של ירושלים‪ ,‬נפילה‬
‫החליטו חכמינו ז"ל‬                                                                          ‫שהובילה לחורבנו של‬

‫לייחד צום אחד עבור כל‬                                                                      ‫בית המקדש‪ .‬ביום זה‬

‫אותם אסונות שאירעו‬                                                                         ‫נפרצו חומותיה של‬

‫בתאריך זה‪.‬‬                                                                                 ‫ירושלים‪ ,‬על ידי חילות‬

‫כיצד מקיימים את צום‬     ‫יום זה מציין את תחילת האבל שנמשך כשלושה‬                            ‫האויב שנכנסו לתוכה‪.‬‬
            ‫י"ז בתמוז?‬                                                                     ‫י"ז בתמוז הוא היום‬
                                                                                           ‫שפותח את "שלושת‬
‫אין לאכול או לשתות‬      ‫שבועות‪ ,‬על נפילת ירושלים וחורבן בית המקדש‬                          ‫השבועות" – תקופת‬
‫מעלות השחר ועד‬
                                                                                           ‫האבל הלאומי‪ ,‬שמגיעה‬
‫לצאת הכוכבים‪.‬‬                                                                                                  ‫לשיאה ביום תשעה‬
                                                                                                                                  ‫באב‪.‬‬
‫נשים הרות ומיניקות –‬                                                ‫מה קרה בי"ז בתמוז?‬
‫ואנשים שעשויים להיפגע בריאותית – פטורים‬      ‫חמישה אסונות גדולים התרחשו בהיסטוריה‬          ‫תענית י"ז בתמוז‪ ,‬היא הראשונה מבין ארבע‬
                                                                                           ‫התעניות‪ ,‬שמוזכרות על ידי הנביאים‪ .‬מטרת‬
                                    ‫מהצום‪.‬‬                       ‫היהודית בימי י"ז בתמוז‪:‬‬   ‫הצום היא לעורר את תחושת האובדן על חורבן‬

‫אם י"ז בתמוז חל בשבת‪ ,‬דוחים את הצום ליום‬     ‫משה שבר את לוחות הברית הראשונים בהר‬             ‫בית המקדש – ועל הגלות שבאה בעקבותיו‪.‬‬
                                     ‫ראשון‪.‬‬                    ‫סיני‪ ,‬כתגובה לחטא העגל‪.‬‬     ‫בכוחם של הצער והאבל על האירועים‬
                                                                                           ‫הטראגיים הללו‪ ,‬לסייע לנו להתעלות ולהתגבר‬
‫רחיצה‪ ,‬סיכה בשמן ונעילת מנעלי עור –‬          ‫פסקה הקרבת 'קרבן התמיד' בבית המקדש‬            ‫על הטעויות והחסרים הרוחניים‪ ,‬שהביאו עלינו‬
‫מותרות כולן )בניגוד לתשעה באב ויום כיפור(‪.‬‬   ‫הראשון‪ ,‬כאשר לא נמצאו עוד בהמות לקרבן‪.‬‬        ‫מלכתחילה את אותם אסונות‪ .‬וכך‪ ,‬באמצעות‬
                                                                                           ‫תהליך התשובה )בחינה עצמית והחלטה‬
‫החזן מוסיף את ברכת "עננו" בתפילת‬             ‫חומות ירושלים נפרצו‪ ,‬מה שקדם לחורבן בית‬       ‫להשתפר(‪ ,‬אנחנו מקבלים את הכוח להפוך‬
‫העמידה בשחרית ובמנחה‪ .‬היחיד מוסיף את‬                     ‫המקדש השני )בשנת ‪ 70‬לסה"נ(‬        ‫את העצב לשמחה‪ .‬בהתייחס לכך מבטיח‬
‫הבקשה רק בתפילת המנחה )ובחלק מהעדות‬                                                        ‫התלמוד‪ ,‬שלאחר גאולתו העתידית של עם‬
                                             ‫לפני המרד הגדול‪ ,‬שרף המצביא הרומאי‬            ‫ישראל ובניינו המחודש של בית המקדש‪,‬‬
                               ‫גם בשחרית(‪.‬‬   ‫אפוסטמוס‪ ,‬ספר תורה – אקט שמהווה תקדים‬
                                             ‫לכל השריפות הנוראיות של ספרי קודש‬                      ‫יהפכו ימי צום אלה לימי חג ושמחה‪.‬‬
            ‫אומרים "סליחות" ו"אבינו מלכנו"‪.‬‬                                                                 ‫כמו שמתנבא הנביא זכריה‪:‬‬
                                                                  ‫יהודיים במשך הדורות‪.‬‬
‫אומרים י"ג מידות" )שמות לב‪ ,‬יא(‪ ,‬הן בתפילת‬                                                 ‫"צום הרביעי )י"ז בתמוז( וצום החמישי )ט'‬
               ‫השחרית והן בתפילת המנחה‪.‬‬      ‫צלם )פסל של עבודה זרה( הוצב בהיכלו של‬         ‫באב( וצום השביעי )צום גדליה( וצום העשירי‬
                                             ‫בית המקדש – ביטוי מחוצף של חילול השם‬
‫הפסוקים מישעיה )נה‪ ,‬ו – נו‪ ,‬ח(‪ ,‬העוסקים‬
‫בחידוש עבודת בית המקדש‪ ,‬נקראים‬                                                   ‫וקודשיו‪.‬‬

                  ‫כהפטרה לתפילת המנחה‪.‬‬       ‫בתחילה היה הצום מתקיים ביום התשיעי‬
                                             ‫בתמוז‪ ,‬שהוא היום בו נפלה ירושלים בימי‬
                                             ‫)עשרה בטבת( יהיה לבית יהודה לששון הבית הראשון )בשנת ‪ 586‬לפנה"ס(‪ .‬אולם‪,‬‬
‫ולשמחה ולמועדים טובים‪) "...‬זכריה ח‪ ,‬יט(‪ .‬לאחר שהיא נכבשה שוב בי"ז בתמוז – כיבוש *תודות לרב משה לזרוס‪.‬‬

                                             ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬

                                                                                           ‫‪www.weareinamerica.com 22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27