Page 20 - waia211
P. 20
יאיר סעדון
מהו סוד ההתחדשות של העם היהודי,
על אף האסונות הרבים שידע?
היסטוריונים רבים במשך הדורות עמדו משתאים בפני עוף החול היהודי –
חידוש הנעורים של העם ,היכולת להשתקם אחרי חורבן.
מה מאפשר לנו לקום כל פעם מחדש?
בכל תרבות אחרת .בכל מקרה הפנימי שמאפשר לו לשרוד דור אחרי דור ,ולצמוח את המילים "תתחדש כנשר
ומקרה לא היתה זו שרידה ותו גם אחרי חורבן איום. נעוריכי" מספר תהילים מסביר
לא .בעקבותיה של כל טרגדיה רש"י כך" :כנשר הזה שמחדש
בהיסטוריה היהודית בא גל חדש אחת התיאוריות המעניינות שמנסות לפצח את כנפיו ונוצה משנה לשנה.
החידה הזו נקראת 'גמיקשות' – הלחם של גמישות ויש מדרש אגדה על מין נשר
של יצירתיות". ונוקשות .השילוב הנכון בין שתי התכונות הללו שכשמזקין חוזר לנערותו" .לא
מהווה ,לטענת מנסחה ,גידי גרינשטיין ,הסבר ל"סוד ידוע בוודאות מי הוא אותו 'מין
בשבת האחרונה פורסם במוסף הקיום היהודי" .הוא טוען ,כי ישנם ארבעה "סיפורי על" נשר' המתואר כאן :ייתכן שמדרש
'הארץ' ראיון עם "חוקר חוסן" שמלווים את העם היהודי לכל תולדותיו :עמיות )בין האגדה אליו רש"י מתייחס הוא
של עמים וקבוצות ,תת-אלוף, עם לעצמו( ,לאומיות )בין עם לארצו( ,אור לגויים )בין זה המספר על עוף החול )אם
מאיר אלרן ,שכיהן כסגן ראש עם לשכניו( ,ואמונה וברית )בין עם לתורתו ואלוהיו(. כי אינו נשר( ,אותה דמות אגדית
אמ"ן ,שטען כי" :העם היהודי מוכר ארבעת הסיפורים יוצרים מתח מפרה ביניהם :בין שמתה וקמה לתחייה פעם
בספרות המחקרית כבעל חוסן פתיחות וסגירות ,שמרנות וחדשנות ,ערבות הדדית אחר פעם" .עוף ושמו חול .ולא
גבוה .קח את שמונים השנים ומחלוקות קשות ,עשייה והשתהות .בכל דור ובכל נקנסה עליו מיתה ,שלא טעם
האחרונות ,איפה היינו במלחמת סיטואציה היסטורית סיפור אחר מקבל דומיננטיות, מעץ הדעת .ולבסוף אלף שנה
העולם ואיפה היינו שלוש שנים והסיפורים האחרים נדחקים ,אך נותרים ברקע מתחדש וחוזר לנערותו" ,מספר
ומאתגרים את הסיפור המרכזי .מתח זה מונע המדרש .פרשנים רבים ראו
לאחר מכן". קיבעון והתפרקות ,ותורם לגמיקשות ולהסתגלות את הנשר המתחדש ואת עוף
של העם היהודי למצבים שונים ,להתגברות על החול כמטאפורות לעם היהודי,
במאמר הוא מתייחס לאירועי משברים ,ולצמיחה מתוכם" .היהודים שרדו אסון המתחדש מדור לדור ,ומאסון
השעה ,לחורבן שאין מילים אחר אסון" ,הוא מצטט שם את הרב הראשי לשעבר לתקומה .כך למשל כתב רבי
לתארו ,שידעו יישובי עוטף של בריטניה ,יהונתן זקס ז"ל" ,באורח שאין דומה לו צדוק הכהן מלובלין על הדורות
עזה ,ולמשבר שחוותה המדינה
בכללותה .הוא חוזר תשע באדיבותaish.co.il : האחרונים:
שנים אחורה לצוק איתן ,משבר
אחר שידע עוטף עזה ,ומעלה "ודורו של משיח ] [...בסוד מה
טענה שמהדהדת את תיאוריית שכתוב 'תחדש כנשר נעוריכי',
הגמיקשות .לטענתו ,יישובי עוטף ואז יהיה התיקון הגמור ] [...והטוב
עזה הם מופת של חוסן מבחינת
הארגון שלהם ,והדבר התבטא יגבר על הרע ויהפכו לטוב".
אז" .החוסן בעוטף עזה מבוסס על מגוון מרכיבים,
כמו הלכידות החברתית ,היחסים בין המוסדות הרבה תלאות וחורבן ידע העם היהודי בתולדותיו.
לתושבים והתקשורת ביניהם" ,נכתב שם" .אלרן חורבן בית ראשון ושני ,חורבן יהדות בגדד ,גירוש
מזכיר את ההחלטה להתפנות בזמן מבצע צוק צרפת ,אנגליה ,ספרד ,שואת יהודי אירופה ,ועוד.
איתן ,יחד עם ההחלטה לשוב מיד אחריו ,כביטויים אולם ,לצידם תולדות ישראל מתאפיינות גם
בסיפורים רבים על בנייה מחדש ,צמיחה ושגשוג.
לחוסן גבוה :גמישות רכה ,ולא עוצמה קשיחה". ב־ ,1492לדוגמא ,התרחש גירוש ספרד ,בו גורשו
באכזריות יהודים רבים ,שאיבדו את כל נכסיהם,
האסון האחרון גדול ורחב מצוק איתן כמובן ,והוא עברם ומעמדם ,ויצאו מחצי האי האיברי לנדודים
מהקשים והאיומים ביותר שידעה ישראל בכל ארוכים בחוסר כל .תוך שנים לא רבות קמו קהילות
שנותיה .אולם ,אלרן מאמין בחוסן של החברה רבות של מגורשי ספרד ברחבי העולם ,שנקלטו
הישראלית לקום ולהשתקם גם מהשבר הזה. על ידי אחיהם בתפוצות ,או הקימו מאפס קהילות
הוא שואב את האופטימיות שלו מההתגייסות של
חדשות משגשגות.
החברה הישראלית מיד עם פרוץ המלחמה:
מדינת ישראל היא דוגמא נוספת :מרכז התחייה
"שוב אני מציע הבזק של תקווה :מה שקרה בארץ הגדול והיציב ביותר של העם היהודי ,שבא לעולם
בתשעת החודשים האחרונים עורר חברה אזרחית אחרי התקופה החשוכה ביותר שידע מעודו.
תוססת עם אנרגיות ,ועכשיו אנחנו רואים איך היא היסטוריונים רבים במשך הדורות עמדו משתאים
מנסה לעשות את הסוויץ' ולהתגייס במצב שנוצר .יש בפני עוף החול היהודי – חידוש הנעורים של העם,
לנו עם חזק ובעל חוסן גבוה ויש לנו תעצומות ,אבל היכולת להשתקם אחרי חורבן .חיי הנצח שלו חמקו
זה לא מספיק .צריך לגייס אותן לפעולה קוהרנטית. מכל הבנה רציונלית ודפוסי פרשנות מקובלים.
חוקרים ניסו להבין מה סוד הדבר ,ומה המנגנון
לקחת את גורלה של הסביבה ואת עצמנו בידיים".
www.weareinamerica.com 20
אלפי שנות חוסן תומכות באותו "הבזק של תקווה".