Page 20 - waia209
P. 20

‫רחל זיכרמן‬

‫להיות מגדלור בעידן של חושך‬

‫עלינו לזהות את השפע היורד‪ ,‬להכין בליבנו חנוכיה‬
   ‫אישית לקבלו‪ ,‬ולהנות מזיו אורה של השכינה‬

‫גם בתקופה קשה‪ ,‬של‬                               ‫של "איש הישר בעיניו יעשה" יש מקום לשינוי‬                                  ‫לרבים מהעם היהודי‬
‫נסיונות הכלל והפרט‬                              ‫וצמיחה‪ .‬את העייפות של החיפוש הבלתי פוסק‬                                   ‫חג החנוכה מעלה‬
‫שלעיתים נראים קשים‬                              ‫בעולם המודרני אחר אמיתות רלטביסטיות אנו‬                                   ‫אסוציאציות של אור‪.‬‬
‫ובלתי עבירים‪ ,‬חשוב‬                              ‫יכולים לרתום לתהליך של חזרה למקורות מהם אנו‪,‬‬                              ‫לא בכדי‪ ,‬הלב היהודי‬
‫לזכור כי בכח התורה ניתן‬                                                                                                   ‫מתקשה להישאר אדיש‬
‫ליישר אפילו הרים‪ .‬וכמו‬                            ‫וכל הדורות שלפנינו‪ ,‬שואבים ושאבו כח ועוצמה‪.‬‬                             ‫ומתמלא בנוסטלגיה‬
‫שהשל"ה הקדוש נותן לנו‬                                                                                                     ‫מסורתית אל מול‬
‫מוסר לימי חג החנוכה‪:‬‬                            ‫השקפה זו ניתן ללמוד מדברי הרש"ר הירש‪" :‬נס‬                                 ‫המראה של חנוכייה‬
‫"יחשוב שעיקרו נתקן‬                              ‫חנוכה הוא האחרון בשורת הנסים שעשה השם לנו‬                                 ‫עתיקה המוכתמת‬
‫להלל ולהודות להשם‬                               ‫מאז היותנו לעם‪ ,‬כדי שישמשו לנו סמלים מאירים‪,‬‬                              ‫בכתמי שמן משנים עברו‪.‬‬
‫יתברך על כי היונים חשבו‬                         ‫להורות לנו הדרך בתלאות הגלות‪ .‬נס זה חל בתקופת‬                             ‫מה היא הנוסטלגיה‬
‫לבטל תורה ומצוות‪,‬‬                               ‫מפנה בתלדותינו‪ ,‬תקופה שתחילתה עמדה בסימן‬                                  ‫המרגשת את הלב‪,‬‬
‫אם כן הימים הקדושים‬                             ‫זהרו של הנס הזה‪ ,‬ואילו סופה עקב התכחשותם‬                                  ‫וכיצד אנו כיום יכולים‬
‫האלה ראוים ביותר‬                                ‫של אחרוני החשמונאים לרוח זו שבזכותה נתגלגל‬                                ‫ללמוד מרגשות הלב‬
‫להתמדת תורה מבשארי‬                              ‫נס זה על ידי אבותיהם בטלה עצמאותנו המדינית‬                                ‫הפנימיים אלו של חג‬
‫הימים‪ ,‬כי תלמוד תורה‬                            ‫והעם נפוץ בגולה‪ .‬בעת שהשם חולל לנו את נס‬                                  ‫החנוכה‪ ,‬לחיינו במציאות‬
‫כנגד כולם" )עניני תפלה וקריאה בספר תורה(‪.‬‬       ‫החנוכה עדיין היינו יושבים על אדמתנו‪ ,‬ויהודה היתה‬  ‫קרירה של פוסטמודרניזם ובלבול אמוני‪.‬‬
                                                ‫עדיין מדינה עצמאית‪ .‬עוד בימי העליה מבבל אמר‬
‫המסר העולה מחג החנוכה‪ ,‬הוא שהאל ברחמיו‬          ‫ה' אל זרובבל ואל יהושע הכהן הגדול‪ ,‬כי אופיה‬       ‫אם נספור את מילות התורה מראשיתה‪ ,‬נבחין כי‬
‫הקדים רפואה למכה‪ .‬בתפוצות‪ ,‬לא אחת עולה‬          ‫של מדינה זו לא יתבטא בעצמה צבאית ובעצמאות‬         ‫המילה העשרים וחמש היא המילה אור‪ .‬עוד מימי‬
‫ההרגשה כי החושך סמיך‪ .‬הבלבול אדיר‪ .‬קיים‬         ‫מדינית‪ .‬אין היא אלא אבן פינה לבנין שיקום באחרית‬   ‫בראשית‪ ,‬כאשר בורא עולם העניק לבריאה את‬
‫בלבול בין עיקר לטפל ללא יכולת אבחנה מפוקחת‪,‬‬     ‫הימים‪ .‬אבל בניגוד לנחיתותה המדינית והחומרית‬       ‫מתת האור‪ ,‬הוא קישר אותה למספר עשרים וחמש‪.‬‬
‫ניטראלית ואמיתית‪ .‬נס החנוכה הוא סמל האור‬        ‫היא תתבלט בעליונותה הרוחנית‪ ,‬שכן רק ברוח‬          ‫היינו‪ ,‬יש כח ומשמעות למספר העשרים וחמישה‬
‫דוקא‪ .‬להאיר לכל עם ישראל באשר הם‪ ,‬ובכל עידן‬     ‫התורה ניתן לנחול נצחונות‪ ,‬ואפילו ליישר הרים"‬      ‫להפצת האור‪ .‬אור זה מתחדש בכל שנה ושנה‬
‫שהוא את האור האמיתי‪ .‬וכפי שמבטיח לנו השפת‬
‫אמת‪ ,‬כי האור קיים‪ .‬עלינו רק למצאו‪" .‬הנס דחנוכה‬                   ‫)במעגלי שנה חלק א עמוד רטו(‪.‬‬                        ‫בעשרים וחמשה בכסלו דוקא‪.‬‬
‫היה באור‪ ,‬והוא למצוא ההארה הגנוזה גם בחושך‬
‫ובגלות"‪ .‬הקהילות מעבר לים צמאות למגדל אור‬       ‫נראה כי במאה ה ‪ -19‬קשה היה לרש"ר הירש‬             ‫זאת ועוד‪ .‬מהות האור עצמו התהווה בתאריך‬
‫אמיתי שיכוון‪ ,‬יטפח‪ ,‬יעניק תשומת לב אמיתית‪.‬‬      ‫לצפות כי בתקופתנו תתכן גם עוצמה מדינית וגם‬        ‫העשרים וחמש לחודש אלול‪ .‬וכפי שמביא המהר"ל‬
‫מודל המשפחה שהתערער זקוק גם הוא להכוונה‬         ‫עליונית רוחנית‪ .‬שתיהן מהוות את האור הגנוז‬         ‫בחידושי אגדות שבת‪ ,‬כא‪ ,‬ב'‪" :‬ויש לך לדעת כי ראוי‬
‫מחודשת ואין כמו ימי החורף הקרירים כמתאימים‬      ‫הניתן לכל אחד מאיתנו מכח התורה הקדושה‪.‬‬            ‫היה זה שיהיה בכ"ה בכסליו‪ ,‬שאז יצא האור לעולם‪.‬‬
‫להתכנסות משפחתית‪ ,‬ישיבה סביב החנוכיה‬                                                              ‫וידוע כי ג' חדשים שהם תשרי מרחשון כסליו אור‬
‫ויצירת שיח סביב אור המשפחה‪ .‬אחינו שלא גרים‬                                                        ‫של חמה מתמעט והולך תמיד‪ ,‬ומן תקופת טבת‬
‫בארץ ישראל צמאים ומשוועים לכל קרן אור שתופץ‬                                                       ‫ואילך הולך ומוסיף האור‪ ...‬אמנם האור העליון הוא‬
‫אליהם‪ .‬עלינו רק לכוון להתמלא מהאור שנברא‬                                                          ‫אור ה' הקדים קודם תשרי‪ ,‬שהרי בכ"ה באלול נברא‬
                                                                                                  ‫העולם‪ ,‬וביום ראשון אמר הקב"ה יהי אור ויהי אור‪,‬‬
   ‫בעשרים וחמישה ולהפיצו הלאה‪ ,‬לאור הדורות‪.‬‬                                                       ‫והוא אור העליון‪ ,‬ולפיכך התחדשות האור העליון‬
                                                                                                  ‫לבא למקדש היה בכ"ה בכסליו‪ ,‬שזה היום מיוחד לו‬
‫כ"ה בכסליו הוא אינו רק תאריך ציון למאורע בעבר‪.‬‬                                                    ‫בפרט‪ ,‬והוא אור המקדש‪ .‬ומזה תבין גם כן כי ראוי‬
‫אלא הוא טומן בתוכו את המשמעות האדירה‬                                                              ‫שיהיה הדלקת נרות חנוכה בהתחלת האור דהוא‬
‫הלאומית הרוחנית והרגשית של התאריך בו חל חג‬                                                        ‫תחלת הלילה‪ ,‬כי חנוכה בעצמו הוא התחלת האור"‪.‬‬
‫החנוכה‪ .‬מועד‪ ,‬בו כל שנה מחדש יורד לעולם שפע‬                                                       ‫אם כן‪ ,‬כדי להרגיש את מתיקות התחלת האור‪ ,‬יש‬
‫רוחני של אור ונס‪ .‬עלינו לזהות את השפע היורד‪,‬‬                                                      ‫לשמר את סגולותיו של העשרים וחמישה בחודש‪,‬‬
‫להכין בליבנו חנוכיה אישית לקבלו‪ ,‬בכל מקום בו‬
‫אנו עושים את עבודת השם שלנו‪ ,‬ולהנות מזיו אורה‬                                                                                               ‫דוקא‪.‬‬

                            ‫של השכינה‪ .‬שנזכה‪.‬‬                                                     ‫ניתן גם לראות בחג החנוכה סמל עתיק של מורה‬
                                                                                                  ‫דרך איתן ובלתי משתנה‪ .‬דוקא בתקופה של כאוס‪,‬‬

‫פורסם בספר "חג מציון" – ספר לציון ‪ 25‬שנה לארגון "תורה מציון"‬

                                                                                                  ‫‪www.weareinamerica.com 20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25