Page 26 - waia207
P. 26

‫הרב דוד רוזנפלד‬

‫אנחנוסולכאותע‪:‬וזבים‬

‫מדוע סוכות מגיע מיד לאחר הימים הנוראים‬

‫שלה תהיה מתנת הפרידה‬                             ‫ברכות ז‪ .(:‬קיבלת מאלוקים מתנה כל כך יקרה – ילד‬                      ‫תמיד נראה כאילו סוכות מגיע‬
‫לאלוקים‪" .‬תודה על כל מה‬                          ‫– את צריכה להרגיש אסירת תודה! אם רחל באמת‬                           ‫בהפתעה‪ .‬לחג הפסח אנחנו‬
‫שנתת לי‪ .‬ועכשיו אני אשכח‬                         ‫כל כך מודאגת מבעיות הפוריות שלה‪ ,‬אז היא תוכל‬                        ‫מתכוננים במשך שבועות‪.‬‬
‫ממך ואאבד את עצמי בעולמי‬                         ‫להתחיל שוב להתפלל בעוד שנה או שנתיים! אבל‬                           ‫לפני הימים הנוראים יש חודש‬
‫הקטן והעסוק‪ ".‬רחל רוצה‬                           ‫כרגע‪ ,‬האם היא לא צריכה פשוט להביע את תודתה‬                          ‫שלם שמאפשר לנו לבחון את‬
‫שבדיוק כמו שאלוקים היה‬                                                                                               ‫מעשינו בעבר ולהחליט על‬
‫חלק מחייה בזמנים הקשים‪,‬‬                                   ‫וליהנות מהמתנה שאלוקים כבר נתן לה?‬                         ‫העתיד‪ .‬חנוכה ופורים הם נאות‬
‫הוא יהיה איתה גם בזמנים‬                                                                                              ‫מדבר מיוחלות בשיממון חודשי‬
                                                 ‫אני מאמין שהתשובה היא כדלהלן‪ .‬רחל התקרבה‬
                     ‫הטובים‪.‬‬                     ‫מאוד לאלוקים בשל הקשיים שלה‪ .‬היא צעקה‪ ,‬היא‬                                       ‫החורף הארוכים‪.‬‬
                                                 ‫בכתה‪ ,‬היא התפללה‪ .‬היא אפילו עוררה את כעסו של‬
‫זה יכול להסביר את התהליך‬                         ‫בעלה יעקב על עקשנותה )ל‪ ,‬א‪-‬ב(‪ .‬וכשמשאלותיה‬                          ‫אולם לפני סוכות אין לנו את‬
‫מהימים הנוראים לסוכות‪.‬‬                           ‫התגשמו לבסוף‪ ,‬היה לה רק מסר אחד לאלוקים‪:‬‬                            ‫הלוקסוס הזה‪ .‬הוא מגיע ימים‬
‫בראש השנה ויום כיפור אנחנו‬                       ‫"אני לא עוזבת אותך"‪ .‬אתה קירבת אותי אליך‪ ,‬אתה‬                       ‫ספורים אחרי יום כיפור‪ .‬אנחנו‬
‫מרגישים קרבה עזה לאלוקים‪,‬‬                        ‫גרמת לי להתחנן‪ ,‬אתה גרמת לי לבכות‪ ,‬אתה גרמת‬                         ‫בקושי מצליחים להתאושש‬
‫אולם באופן רציני וכבד‪-‬משקל‬                       ‫לי לבחון את עצמי‪ ,‬להכיר את צרכיי ולהתקרב אליך‬                       ‫מהצום‪ ,‬וכבר נכנסים לפעילות‬
‫במיוחד‪ ,‬כמעט מפחיד‪ .‬אנחנו יודעים שאכזבנו‬         ‫יותר מאי פעם‪ .‬ואני לא מוותרת על זה‪ .‬אני מתכוונת‬  ‫נמרצת – בניית סוכה‪ ,‬קניית ארבעה מינים‪ ,‬בישול‪,‬‬
‫אותו‪ ,‬שלא היינו טובים כמו שהיינו אמורים להיות‬    ‫להמשיך להתפלל אליך כאילו ששום דבר לא קרה‪,‬‬        ‫הכנת קישוטים ועוד‪ .‬פשוט אין לנו זמן להתכונן‬
‫בשנה שחלפה‪ .‬אנחנו צמים‪ ,‬אנחנו מבלים את היום‬      ‫להמשיך לבקש על הילד שכל כך רציתי‪ .‬מעולם לא‬       ‫נפשית למעבר‪ .‬עוברים עלינו כמה ימי הכנות‬
‫בתפילה בבית הכנסת‪ ,‬ואנחנו מתחננים לכפרה‬          ‫הייתי קרובה אליך כמו בזמן שרציתי‪ .‬ולא משנה מה‬                     ‫מתישים ואז פתאום מתחיל החג‪.‬‬
‫ולשנה מוצלחת יותר‪ .‬ובתוך כל הדמעות והחרטה‪,‬‬
‫אנחנו מרגישים קרבה אדירה לאלוקים‪ ,‬שאליו‬            ‫השתנה בחיי‪ ,‬את הקשר הזה אני לא רוצה לאבד‪.‬‬      ‫רבים מאנשי הרוח היהודיים תהו על מקומו של חג‬
                                                                                                  ‫הסוכות בשנה העברית‪ .‬לפי התורה‪ ,‬החג נקבע‬
           ‫אנחנו חייבים לפנות באופן כל כך נואש‪.‬‬  ‫אבל היה הבדל‪ .‬רחל יכלה להרגיש קרובה‬              ‫לזכר ה"סוכות" – או ענני הכבוד – בהן סוכך עלינו‬
                                                 ‫ומחוברת לאלוקים אבל לא דרך צער ואומללות‪.‬‬         ‫אלוקים במדבר במשך ‪ 40‬שנה )ויקרא כג מג(‪ .‬אולם‬
‫המסר המרכזי של סוכות הוא‪" :‬אלוקים‪ ,‬אנחנו‬         ‫כולנו יודעים שבאופן אירוני‪ ,‬אנחנו מרגישים הכי‬    ‫אם כך‪ ,‬מדוע דווקא עכשיו? היינו תחת ענני הכבוד‬
                        ‫רוצים להישאר אתך"‬        ‫קרובים לאלוקים דווקא ברגעים הקשים ביותר‬          ‫יומם ולילה במשך ארבעים שנים מלאות‪ .‬למה אנחנו‬
                                                 ‫בחיינו‪ ,‬כשאנחנו יודעים עמוק בלב שאלוקים מדבר‬     ‫צריכים להנציח אותם דווקא בימים אלה בשנה‪ ,‬זמן‬
‫המסר המרכזי של סוכות הוא‪" :‬אלוקים‪ ,‬אנחנו‬         ‫אלינו‪ ,‬ומעורר אותנו להשתפר‪ .‬רחל הבינה את זה‪,‬‬
‫רוצים להישאר אתך‪ ".‬אנחנו לא רוצים לצאת מיום‬      ‫אולם היא רצתה לקחת את אותם רגשות‪ ,‬את אותה‬                             ‫קצר כל כך אחרי יום כיפור?‬
‫כיפור בתחושת הקלה – סבלנו‪ ,‬צמנו ועכשיו אנחנו‬     ‫עוצמה‪ ,‬ולדבוק בה‪ .‬היא לא רצתה שהכרת התודה‬
‫יכולים ליהנות ממנוחה; פתחנו דף חדש‪ ,‬ועכשיו‬                                                        ‫בבראשית ל' מסופר שרחל אמנו זכתה לילד רק‬
‫אנחנו יכולים לחזור לקהות החושים הרגילה שלנו‬                ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬                    ‫לאחר שנות נישואין רבות – רק לאחר שנים של עצב‪,‬‬
‫ולשכוח מכל העסק המעצבן‪ .‬במקום זה‪ ,‬אנחנו‬                                                           ‫ריקנות ותפילה‪ .‬וכשבנה נולד לבסוף‪ ,‬היא קוראת לו‬
‫לוקחים את כל הקרבה – את הפחד – ומתרגמים‬                                                           ‫יוסף‪ .‬מדוע יוסף? רחל מסבירה‪" ,‬יוסף ה' לי בן אחר"‬
‫אותם לאהבה‪ .‬אנחנו מאמינים שמחלת לנו ונתת‬                                                          ‫)פסוק כד(‪ .‬היא התברכה בבן אחד והתפללה בכל‬
‫לנו הזדמנות נוספת‪ .‬ואנחנו רוצים לדבוק בתחושת‬
‫הקרבה הזאת – לא מתוך אימת יום הדין‪ ,‬אלא‬                                                                             ‫ליבה שאלוקים ייתן לה בן נוסף‪.‬‬

      ‫מתחושת חמימות‪ ,‬של שהיה בצל הרוחניות'‪.‬‬                                                       ‫האם לא הייתה צריכה להיות לה קצת יותר‬
                                                                                                            ‫הכרת תודה על מה שהיא כן קבלה?‬
‫בדיוק כפי שענני הכבוד של אלוקים הקיפו אותנו‬
‫והגנו עלינו במשך ארבעים שנים במדבר‪ ,‬כך אנחנו‬                                                      ‫בקשתה של רחל תמיד הפליאה אותי‪ .‬באותו יום בו‬
‫רוצים לקחת את תחושת הקרבה הזאת שעלתה‬                                                              ‫היא זוכה בבן אחד‪ ,‬היא כבר מתחילה להתפלל על‬
‫מתוך יראת הדין האלוקי‪ ,‬ולהשתמש בה כדי‬                                                             ‫הבא‪ .‬האם לא הייתה צריכה להיות לה קצת יותר‬
‫להתקרב אליו באמת‪ .‬הפחד עבר‪ ,‬הדין חלף‪ .‬עכשיו‬                                                       ‫הכרת תודה על מה שהיא כן קבלה? תגידי 'תודה'!‬
‫אנחנו פשוט רוצים להיות עם אלוקים‪ .‬ואנחנו לא‬                                                       ‫התלמוד משבח את אחותה וצרתה לאה‪ ,‬שקראה‬
                                                                                                  ‫לבנה הרביעי יהודה‪ ,‬משום שכפי שהיא הסבירה‬
                                ‫מתכוונים לעזוב‪.‬‬                                                   ‫"הפעם אודה את ה'" )בראשית כט‪ ,‬לה; מסכת‬

                                                                                                                                      ‫‪www.weareinamerica.com 26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31