Page 58 - waia196
P. 58
הפיעלםהמרמאוהנילרת והביןשחרייאםלית
אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית הזמינה את התזמורת הפילהרמונית לסיבוב הופעות בתשע ערים בארה"ב ,ביניהן,
לוס אנג'לס ,סן פרנסיסקו ,מיאמי ,קליבלנד וניו יורק .במוצ"ש ה 5-בנובמבר הופיעה הפילהרמונית ב Soraya-בנורתרידג'
על ידי מכונית .מאז היה נכה ,אך המשיך לעבוד עד השתלטו על צרפת .יצירתו של בן חיים בוצעה אז על איילה אור-אל
למותו בשנת 1984בגיל .87 ידי תזמורת הסימפוניה הפלסטינית ,אנסבל ששינה
את שמו לאחר הקמתה של מדינת ישראל ב.1948- הזמנה להופיע בפסטיבל ברלין היא מסוג הדברים
על החלטתו לשלב את יצירתו של בן חיים בהופעה, בן חיים ,כמו רוב המלחינים הישראלים יוצאי גרמניה, שכל תזמורת סימפונית תשמח לקבל ,אולם
אמר שני" :אני לא זוכר עונה שבה הפילהרמונית לא מצא לנכון להחרים את ארץ מוצאו לאחר מיגור בשנת 1971ההחלטה לקבל את ההזמנה ,עוררה
לא ניגנה יצירות ישראליות .נכון שלעיתים קרובות הנאציזם ,והוא זכה להזמנות ויחס כבוד מגרמניה
אלה היו יצירות קצרות יחסית .יש המערבית .בשנת ,1972בעת שביקר בעיר מינכן ויכוח פנימי סוער בפילהרמונית
לתזמורת תפקיד בקידום יצירה בגיל ,75הלך בן חיים ברחוב שהכיר מנעוריו ונפגע הישראלית וברחבי המדינה.
ישראלית איכותית ולכן יצרנו את מדוע ישראלים צריכים להשתתף
הפרוייקט המוקלט של מוזיקה בקונצרט במרחק של פחות
ישראלית שנמצא באתר של מקילומטר בודד מה"גראונד-זירו"
הפילהרמונית .אנחנו מרחיבים את של התוכנית הנאצית להשמיד
המקום של היצירה הישראלית. את העם היהודי כולו? חברי
אני מנצח רק על יצירות שאני התזמורת ,אזרחי ישראל וניצולי
אוהב ולא על יצירות חשובות או שואה רבים התנגדו לרעיון לחזור
כאלו שמישהו טוען שצריך לבצע אי פעם לגרמניה אבל בעידודו
אותן .המטרה שלי היא להדביק של שר החוץ הישראלי דאז אבא
את הקהל באהבה שלי למוזיקה. אבן ,מאסטרו זובין מהטה נענה
התזמורת מצידה ברמה גבוהה כל להזמנה .היצירה שמהטה תכנן
כך ,מלאת מוטיבציה ושמחה תמיד להופיע אתה באותה הזדמנות
היא אותה יצירה שהפילהרמונית
ללמוד יצירות חדשות". הישראלית הופיעה אתה
באולם ה Soraya-באוניברסיטת
הפילהרמונית הישראלית היא בין נורת'רידג' במוצ"ש ה 5-בנובמבר.
ההרכבים הבולטים ביותר שנסעו הפילהרמונית בניצוחו של להב
לקליפורניה לאחר הביטולים שני הופיעה עם סימפוניה מספר
שהביא אתו נגיף הקורונה .היא 1של גוסטב מאהלר הידועה גם
תופיע גם במיאמי ,קליבלנד וקרנגי
בשם "הטיטאן".
הול בניו יורק.
הנסיבות של ההופעה המיוחדת
הקהל שמילא את אולם הרגישו ללא ספק טיטאניות .זוהי
הסוראיה ,זיכה את התזמורת הופעת הבכורה של הפילהרמונית
ומנצחה בסטנדינג אוביישן באולם הסוראיה וזוהי הסימפוניה
מרגש שנמשך דקות ארוכות. הראשונה אי פעם של מאהלר
שוב ושוב חזר שני לבמה והחווה שהדהדה באקוסטיקה המדהימה
קידה כשמחיאות הכפיים סירבו
להפסיק .קבלת הפנים החמה של האולם הגדול.
ריגשה בעליל את המנצח הצעיר
שרק נכנס לנעליו הגדולות של בנוסף למאהלר ,הביא שני
זובין מהטה )בהתערבות נגיף לסוראיה את יצירתו של המלחין
הקורונה( באפריל השנה .שני, הישראלי פאול בן חיים .בשנת
,33בסיבוב ההופעות הראשון 1933עלה בן חיים מגרמניה
שלו באמריקה ,הינו המנהל לישראל )אז פלסטין( בידיעה
המוזיקה החדש והצעיר ביותר שמשהו לא טוב הולך לקרות
של הפילהרמונית הישראלית. ליהודים שם .כשעלה לארץ,
הוא היה כבר מלחין עתיר ניסיון
התזמורת תבצע בהופעותיה עוד בהשוואה הרבה מלחינים שעלו
מספר מהיצירות המפורסמות ביותר בתולדות לישראל באותן שנים .ב 1940-הוא כתב את
סימפוניה הישראלית הראשונה בארץ .היצירה
המוזיקה הקלאסית. הפנומנלית יצאה לאור בדיוק באותו היום שהנאצים
Luis Luque | Luque Photography www.weareinamerica.com 58