Page 24 - waia195
P. 24
הרב שרגא סימונס
ושמשמהימניחזתהע?צתרורתה,
אלוקים מוסיף יום אחד מיוחד בתום חג הסוכות,
יום של קירבה ואינטימיות בינינו לבינו
ומתחילים סבב חדש של קריאות .אירוע זה מכונה למרות שהוא מגיע מיד בתום שבעת ימי חג הסוכות, תאר לעצמך שאתה מארגן מסיבה ענקית ומזמין
בחיבה "שמחת תורה") .בחוץ לארץ חוגגים את שמיני עצרת הוא יום חג העומד בפני עצמו ,וכפי את כל מי שאתה מכיר .אך זוהי איננה מסיבה
שכתוב בחומש ויקרא )כג ,לו(" :ביום השמיני מקרא "רגילה" :מדובר בשבוע שלם ורצוף של אוכל
שמחת תורה ביום שלאחר שמיני עצרת(. קודש יהיה לכם ...עצרת היא" ,משמעות הדבר היא, משובח ,מוסיקה וכיף .בשלב מסוים נרגעות הרוחות
שיש לברך בו את ברכת "שהחיינו" ואין יותר צורך והאורחים מתחילים ללכת הביתה .אתה ,כמארח,
מדוע נוהגים לסיים את קריאת התורה ולהתחיל ניגש בשקט לכמה מחבריך הטובים ביותר ולוחש
בה מחדש באותו היום ממש? חכמינו מסבירים: לשבת בסוכה. להם" :תישארו פה קצת אחרי שכולם יעזבו .אני
"כדי להראות שהתורה חביבה עלינו כמו מתנה עוד מעט מתכוון להוציא את הדברים הטובים
חדשה ולא כמו ציווי שאבד עליו הכלח .וכמו הרמב"ן )רבנו משה בן נחמן שחי במאה ה12- באמת" .בכל שנה ושנה מקיים בורא עולם שבוע של
ששמחים לקבל מתנה חדשה ,כך כולנו שמחים בספרד( נותן הסבר יפה על פי הקבלה :המספר
לקבל "תורה חדשה" .כמובן שאין כוונתנו שהתורה שבע הוא מספר השייך לעולם הטבעי .ישנם שבעה "מסיבות" ,שנקרא "חג הסוכות".
משתנה .להפך ,אנו מתרגשים ממנה בכל פעם ימים בשבוע ,שבעה תווים בסולם הקולות ושבעה
מחדש למרות ובגלל שהיא אינה משתנה לעולם. כיוונים )ימין ,שמאל ,למעלה ,למטה ,קדימה ,אחורה בתקופת בית המקדש בירושלים ,נהגו להקריב בחג
אנו נוהגים לשיר ולרקוד במשך שעות רבות מסביב ומרכז(" .שבע" – המיוצג על ידי שבעת ימי חג הסוכות הסוכות 70פרים .חכמינו מסבירים שמספר זה
לבימה )עליה קוראים בתורה בבית הכנסת( ,נושאים – הוא עולם הטבע" .שמונה" לעומת זאת – ,המיוצג עומד כנגד 70אומות העולם ,שבית המקדש נבנה
את ספרי התורה בידינו ,ומביעים בכך את שמחתינו על ידי יום שמיני עצרת – הוא העולם שמעל לטבע. גם עבורן .ניתן להבין זאת מדברי שלמה המלך,
שהקים את בית המקדש וביקש מאלוקים להתייחס
על ההזדמנות שלנו להתקרב לאלוקים. הגמרא אומרת שהעם היהודי הוא מעל לטבע. גם לתפילת הנכרי" :וגם אל הנכרי אשר לא מעמך
הצלחנו לשרוד את כל הרדיפות ,ההגליות, ישראל ...אתה תשמע ...ועשית ככל אשר יקרא
בשמיני עצרת ,כשאנו מסיימים את תקופת החגים, היסורים והגירושים שניתן להעלות על הדעת. אליך הנכרי) "...מלכים א' ,ח ,מא-מג( .הנביא ישעיה
אנו מתפללים תפילה מיוחדת לירידת גשמי ברכה, ובכל זאת הצלחנו להתגבר ולשרוד .מארק טוויין התיחס אף הוא לבית המקדש כ"בית כל העמים"
כשהגשם מייצג את ברכת הצמיחה והשפע .ואולי כתב" :לכל דבר יש סוף חוץ מליהודי ,כל הכוחות
ניתן להסביר זאת כך :כאשר סיימנו "לזרוע" את האחרים מתפוגגים ,רק העם היהודי שורד .מהו סוד )ישעיהו נה ,ז(.
ההחלטות הטובות שקיבלנו על עצמנו לקראת
השנה החדשה ,מילאנו את חלקנו בהשתדלות ההישרדות של עם זה?" בית המקדש היה המרכז הרוחני של העולם ,אליו
ליצירת השינוי .כעת אנו מצפים להגשמה של ירדה שכינתו של אלוקים .למעשה ,בגמרא כתוב
ההשתדלות הזו ,ל"נביטה" ו"לצמיחה" של "הזרע" ה"סוד" ,כפי שידוע לנו ,הינו מתנה מיוחדת שנתן שאם הרומאים היו יודעים כמה תועלת הם בעצמם
אותו טמנו ,וזהו חלקו של הבורא המחליט אם הבורא לעם ישראל :התורה .כמו שכתב הרב היו יכולים להפיק מבית המקדש ,הם לעולם לא היו
וכמה להשפיע עלינו מברכתו .ואולי לשם כך באה עמנואל פלדמן" :התורה היא גשר מסתורי המחבר
בין היהודים לקב"ה ,דרכה הם מתקשרים זה עם זה, מחריבים אותו!
תפילתנו המיוחדת לירידת הגשמים דווקא עכשיו. ובעזרתה הקב"ה מקיים את הברית שכרת עם עמו
בתום חג הסוכות ,אלוקים הוסיף יום אחד של קירבה
בכל תקופת החגים ,השקענו אנרגיה רוחנית רבה לשמר אותו ולהגן עליו". מיוחדת בינינו לבינו .יום זה נקרא "שמיני עצרת" ,על
בהתפתחותנו האישית ועברנו דרך ארוכה .המשימה שם התכנסותו של העם בבית המקדש .ביום זה
שלנו כעת היא לקחת את האנרגיה הזו ולנצל אותה לכן ,היות והמספר שמונה הוא מעל לטבע והתורה נהגו להקריב רק פר אחד במקום ,70כנגד עם אחד
גם היא מעל לטבע ,אין זה צירוף מקרים שבשמיני
במשך השנה החדשה. עצרת אנחנו חוגגים את סיום קריאת התורה -העם היהודי) .תלמוד ,מסכת סוכה ,דף נה ,ב'(.
באדיבותaish.co.il : www.weareinamerica.com 24