Page 46 - waia193
P. 46

‫הם היו דור חלוצי‪ ,‬שדיבר רק על ציונות‪ ,‬בלי מילה‬
                                    ‫על השואה"‪.‬‬

‫ליפשיץ מספרת שהשואה ליוותה אותה כל חייה‪,‬‬
‫כולל בדיחות שחורות על התקופה השחורה‬

                                    ‫בהיסטוריה‪.‬‬

‫"סבא שלי תרגם את המחברת לעברית‪ ,‬ואז פשוט‬
‫נתנו לי לקרוא אותה‪ .‬זה היה קשה והשפיע עליי‬
‫מאוד‪ .‬ההורים שלי מהממים וכמובן תמיד רצו‬
‫בטובתי‪ ,‬אבל בתור דור שני גם להם לא ממש היו‬
‫פילטרים‪ .‬אפשר להבין‪ ,‬כי הם בעצמם כל כך עמוק‬
‫בחוויה‪ ,‬שהם לא מצנזרים‪ .‬בסלון שלהם יש מדף‬
‫ספרי שואה שמרחף מעל הכול‪ ,‬משהו סימבולי‬
‫מאוד‪ ,‬יום אחד הוא יקרוס על כולנו‪ .‬אז הנגישות‬
‫לספרות שואה הייתה מיידית‪ .‬ילדה‪ ,‬רוצה לקרוא ק'‬

                               ‫צטניק? אין בעיה"‪.‬‬

                                                  ‫"ילדה מס' ‪"60427‬‬

                                                  ‫לראשונה אי פעם‪ ,‬סרט ישראלי זכה בפרס הבאפטא בקטגוריית סרטי‬
                                                  ‫הסטודנטים שהתקיימה בחודש יולי בלוס אנג'לס‪ .‬בנימוקי השופטים לבחירת‬
                                                  ‫הסרט הישראלי בפרס נאמר כי מדובר בסרט עמוק‪ ,‬ואמוציונאלי המביא‬
                                                  ‫לידי ביטוי אומנותי יוצא דופן את חוויות הדור השלישי של ניצולי השואה‬

‫שולמית ליפשיץ‬

                     ‫אוריאל ברקוביץ‬               ‫סביה וסבותיה של ליפשיץ היו ניצולי שואה ומכאן‬      ‫סרט הגמר של בית הספר לקולנוע מעלה בירושלים ‪-‬‬
                                                  ‫ההשראה לתסריט‪ .‬בראיון שנתנה למקור ראשון‬           ‫'ילדה מס' ‪ '60427‬של הבימאית שולמית ליפשיץ‪,33 ,‬‬
‫המועמדות לבאפט"א הגיעה להם בהפתעה גמורה‬           ‫היא סיפרה‪" :‬היו אצלנו תסמיני דור שני ושלישי‬       ‫והאנימטור אוריאל ברקוביץ‪ ,38 ,‬זכה בפרס הדרמה‬
‫הם מספרים‪ .‬מנהלי התחרות פנו לבית הספר‬             ‫קיצוניים שכללו המון בדיחות שחורות‪ .‬חשבנו‬          ‫הטובה ביותר בתחרות פרסי באפטא )תחרות‬
‫לקולנוע וביקשו מהם לקבל את הסרטים הטובים‬          ‫שזה נורמלי‪ ,‬שכל המשפחות ככה‪ ,‬ורק עם השנים‬         ‫האוסקר הבריטי(‪ .‬זהו אחד הפרסים היוקרתיים‬
‫ביותר ומעלה בחרו לשלוח את הסרט הזה‪ .‬בנימוקי‬       ‫התברר לי שממש לא‪ ,‬ושחווינו דברים מוזרים‪.‬‬          ‫בעולם בתחום סרטי הגמר הסטודנטיאליים‪ .‬הסרט‪,‬‬
‫השופטים לבחירת הסרט הישראלי בפרס נאמר כי‬          ‫למשל‪ ,‬סבתא מצד אבא‪ ,‬בכל בית חדש שהיא‬              ‫המשלב דרמה ואנימציה‪ ,‬מבוסס על זיכרונותיה של‬
‫מדובר בסרט עמוק‪ ,‬ואמוציונאלי המביא לידי ביטוי‬     ‫עברה אליו‪ ,‬הייתה מכניסה את כל הילדים לבוידעם‪,‬‬     ‫הבמאית כנכדה של ניצולת שואה‪ ,‬שתיעדה את חייה‬
‫אומנותי יוצא דופן את חוויות הדור השלישי של‬        ‫סוגרת‪ ,‬בודקת שאפשר להתחבא ורק אז נרגעת‪.‬‬
                                                  ‫סבתא מצד אמא‪ ,‬שפרה בליצקי לבית רייזמן‪ ,‬הייתה‬                             ‫ביומן אישי במהלך השואה‪.‬‬
                                  ‫ניצולי השואה‪.‬‬   ‫צועקת מתוך שינה‪ .‬היא הייתה עוטפת ומחבקת‪,‬‬
‫מנהלת "מעלה"‪ ,‬נטע אריאל‪ ,‬בירכה את הזוכים‪:‬‬         ‫אבל זה היה יותר מדי‪ ,‬משהו לא נראה נכון‪ ,‬לא טבעי‪.‬‬  ‫הסרט הקצר עוקב אחר סיפורה של ילדה בכיתה‬
‫"שמחים על נקודת ציון נוספת המוכיחה את איכותו‬      ‫לא היה לי נוח לחבק אותה ולא הבנתי למה‪ ,‬חשתי‬       ‫ה' בתחילת שנות התשעים‪ ,‬המגיעה לבית סבתה‬
‫של בי"ס מעלה ושל הדור הצעיר בקולנוע הישראל‪.‬‬       ‫רגשות אשמה על כך‪ .‬כשהיא נפטרה הייתי בכיתה‬         ‫כדי לבלות שם חלק מהחופש הגדול‪ .‬היא מגלה‬
                                                  ‫ה'‪ ,‬ובשבעה מצאנו את המחברת שלה בבוידעם‪.‬‬           ‫שם מחברת נסתרת שבה מגוללת הסבתא את‬
             ‫צילומים‪ :‬בה"ס מעלה‬                   ‫היא כתבה אותה ביידיש ב־‪ ,1946‬אחרי אושוויץ‪,‬‬        ‫סיפורה באושוויץ‪ ,‬כולל מותה המחריד של אחותה‪,‬‬
                                                  ‫כשהייתה במחנה פליטים באיטליה‪ .‬היא כתבה‬            ‫אחות שהיא מעולם לא הזכירה באוזני ילדיה או‬
                                                  ‫בעיקר כדי לעבד לעצמה את האירועים‪ ,‬שהיא לא‬         ‫נכדיה‪ .‬הילדה‪ ,‬שמגלמת תהילה ליפשיץ אוצרת‬
                                                  ‫דיברה עליהם מעולם ולא סיפרה עליהם לאף אחד‪.‬‬        ‫את הסוד בקרבה‪ ,‬והחופשה הישראלית שעוברת‬
                                                                                                    ‫עליה מתובלת בלא מעט מראות שואה ורגעי חרדה‪,‬‬

                                                                                                                     ‫המוצגים בסרט בעזרת אנימציה‪.‬‬

                                                                                                                                        ‫‪www.weareinamerica.com 46‬‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51