Page 89 - ‏‏waia189
P. 89

‫‪ ‬הנרי ג'קסון הוא האיש שעמד מאחורי‬                             ‫טל עזר‬
                                           ‫בית ההוצאה העברי הראשון‬
                                            ‫שהוקם בארה"ב והוא האיש‬     ‫סיפורים‪ ,‬מנהגים ושאר עובדות‬
                                               ‫שהוציא בשנת ‪ 1837‬את‬         ‫מרתקות על חג הפסח‬
                                                 ‫המהדורה האמריקנית‬
                                              ‫הראשונה של הגדת פסח‪.‬‬         ‫‪ ‬לפני מאות שנים היהודים שגרו בסמיכות למדבר סהרה נהגו לשחזר את‬
                                                                            ‫ההיסטוריה‪ ,‬כל חג הם עזבו את הכפר ונעו לכיוון המדבר‪ ,‬ולו לכמה ימים‬
                                            ‫‪ ‬למה יש ביצה קשה בקערת‬       ‫כזכר ל‪ 40-‬השנה שהלכו במדבר עד שהגיעו לארץ המובטחת‪ .‬גם כיום יש‬
                                              ‫הסדר? אז כן‪ ,‬לזכר הימים‬       ‫משפחות שבוחרות להעביר את החג במדבר‪ ,‬אך כאן מדובר בהזדמנות‬
                                              ‫הקשים שעברו בני ישראל‬    ‫לחופשה ואף הזדמנות להנחיל לילדים באופן מוחשי את ההיסטוריה היהודית‪.‬‬
                                          ‫במצרים‪ .‬הסברים נוספים הם‬       ‫‪ ‬במלחמת העולם השנייה התקשו למצוא בווילנה יין כשר ועל כן הסמכות‬
                                   ‫שביצה היא מאכל שמגישים לאבלים‬
                                  ‫כרמז לכך ש"גלגל חוזר בעולם'‪ .‬הסבר‬                                ‫הרבנית הותירה להחליף את היין בתה מתוק‬
                           ‫נוסף לביצה‪ :‬שמה של הביצה בארמית 'ביעא'‪,‬‬           ‫‪ ‬יש יהודים המניחים על צלחת הפסח תפוז‪ ,‬המנהג החל בשנות ה‪80-‬‬
                 ‫כלומר בקשה‪ ,‬והיא רומזת בקשתנו שהשם ישוב ויגאלנו‪.‬‬
                                                                                                          ‫בארה"ב ומסמל פוריות עבור בני הזוג‬
     ‫‪ ‬אם תבקרו בחג הפסח בבית של משפחה תוניסאית‪ ,‬עם סוף הסעודה‬         ‫‪ ‬משה רבינו הוא הדמות הראשית שמייצגת את פסח ויציאת מצרים‪ ,‬אך הוא‬
           ‫המארח יחלק לכל אחד ואחת מהמשתתפים שתי חתיכות מצה‬            ‫מוזכר בהגדה רק פעם אחת‪ .‬יש מספר השערות ואחת מהן גורסת כי יציאת‬

 ‫מהאפיקומן‪ .‬שימו לב כי רק החתיכה העליונה מיועדת לאכילה –התחתונה‬                         ‫מצרים התאפשרה בזכות ה' לבדו ולא אף שליח מטעמו‪.‬‬
                                                 ‫נשמרת לסגולה טובה‪.‬‬         ‫‪ ‬בקטמנדו נערך מדי שנה הסדר הגדול ביותר בעולם‪ ,‬אליו מגיעים יותר‬
                                                                            ‫מ‪ 2,000-‬איש )למעט בשנתיים האחרונות‪ ,‬שנות הקורונה( וזאת בזכות‬
   ‫‪ ‬מנהג בקרב יוצאי איראן‪ ,‬כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים"‪ ,‬כל‬
‫אחד מהמשתתפים לוקח בצל ירוק ומצליף במי שיושב לידו‪ .‬זה מנהג מקורי‬                                    ‫המטיילים הישראלים הרבים המגיעים לשם‪.‬‬
                                                                                    ‫‪ ‬ברוב קהילות ישראל נהוג שלא לאכול את הזרוע בליל הסדר‪.‬‬
                             ‫שגם נותן לילדים סיבה טובה להישאר ערים‪.‬‬      ‫‪ ‬בערב חג בשנת ‪ 1865‬נרצח נשיא אמריקה אברהם לינקולן‪ .‬בבתים רבים‬
                                                                                  ‫סדר פסח הופסק ואת שירי פסח החליפו מזמורי יום הכיפורים‪.‬‬
    ‫‪ ‬מנהג בקרב יוצאי עירק‪ :‬אחרי שהוא מקיים את מנהג ה"יחץ" וחוצה את‬
   ‫המצה‪ ,‬ראש המשפחה לוקח את מצת האפיקומן‪ ,‬עוטף אותה במטפחת‬
‫משי יקרה וקושר אותה באלכסון על חזהו או גבו של ילד קטן‪ .‬וכך הוא אומר‬
  ‫לו‪" :‬פיקדון זה אני מפקיד בידך עד סוף הסעודה‪ ,‬עד בוא שעת האפיקומן‪.‬‬

                 ‫והיה אם ייגנב מעמך‪ ,‬עליך לשלם לי סך אלף לירה זהב!"‬

     ‫‪ ‬בלילה השני של חג הפסח מתחילים לקיים את מצוות ספירת העומר‪,‬‬
   ‫ובקרב יהודי לוב נהוג לחלק בלילה הראשון בו סופרים את העומר גבישי‬
   ‫מלח לכל המתפללים‪ .‬המלח הזה יישאר בכיסם של המתפללים במשך‬
   ‫כל תקופת ספירת העומר‪ ,‬וכאשר הם יקיימו את המצווה מדי לילה – הם‬

                                     ‫ימשמשו בכיסם או יחזיקו את גביש‪.‬‬

‫‪89 www.weareinamerica.com To Advertise please call: 818-654-2515‬‬
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94