Page 44 - waia189
P. 44
מי הם האבאיודאיה? מבאחפזרריהקה
ַא ָּבאיוּ ָדאָיה היא קבוצה אתנית מגויירת במזרח אוגנדה המהווה את רוב יהדות אוגנדה .בשנת 2002הגיעה ...המשך
משלחת של רבנים קונסרבטיבים מארצות הברית שערכו גיור לחברי הקהילה .נכון ל ,2012-הקהילה מוכרת
כיהודית על ידי רבנים מהיהדות הרפורמית והקונסרבטיבית ,אך לא מהזרם האורתודוקסי ,שאינם מכירים על ישראל ומבצע חילוץ השבויים החליט להתנכל
לבני השבט כי הם היה הדבר הכי קרוב לישראל
בגיור שאינו אורתודוקסי. באוגנדה .הוא אסר עליהם לחיות חיים יהודים
בעבר הגיע גודל האוכלוסייה ל 3,000-איש ,אולם בעקבות הרדיפות בתקופת שלטונו של אידי אמין הצטמצמה ומספרם ירד בהדרגה .אלו שהתעקשו לשמור על
אוכלוסייתם ל .300-כיום מונה הקהילה כ 2000-איש על פי רבה של הקהילה .שפותיהם הן הלוגנדה ,לוגוורה, אורח חיים יהודי ,נאלצו להזהר מאוד ולהתפלל
במערות .באותם ימים ירד מספרם לבין ,300-500
לוסוגה ואנגלית ,אם כי יש בהם שלמדו את השפה העברית.
מבחינת השתייכות אתנית ,רוב הקהילה היא מבני הבגנדה ,מלבד תושבי הכפר מגאדה במחוז נמוטומבה היום הם מונים כ 2,000-איש".
המשתייכים לבסוגה .הקהילה נוסדה על ידי סמיי קאקונגולו ,שליט אוגנדי מקומי ,שהמיר את דתו לנצרות
במחשבה שהמעשה יוביל לכך שהבריטים יאפשרו לו לשלוט בשטחים שכבש אך כשהבריטים לא קיימו את האמברמוביצ'ים החלו להעניק טיפול רפואי לבני
הבטחתם לתת לו את תואר המלך )קבקה( בשטחים שכבש עבורם ,הוא כעס והחליט להתנתק מהנצרות הקהילה כשהם עובדים משעות הבוקר המוקדמות
ובמקום להצטרף לכת הבאמאלכי המשלבת בין הברית החדשה )הנצרות( והתנ"ך )היהדות( .ככל שעבר ועד אחר הצהריים המאוחרות" .רוב הדברים
הזמן ,התרחק קאקונגולו מהנצרות והתקרב ליהדות .בעקבות פגישתו עם סוחר יהודי בשם יוסף שלימד אותו שעשיתי היו עקירות שיניים כי לא היתה אפשרות
מנהגים יהודים ,החליט קאקונגולו להסיר את שמו של ישו מספר התפילה ולאמץ יותר סממנים יהודים .בני להתחיל טיפולי שורש .לא באנו לעשות להם ציפויי
הקהילה החלו לחבוש כיפות ,למדו שחיטה יהודית כשרה ,הפסיקו לאכול חזיר ולערבב בשר וחלב .הם גם שיניים וטיפולי קוסמטיקה אלא פשוט להקל על
חייהם .כל יום השתרך לו תור ארוך של אנשים
חוגגים את כל חגי ישראל ובניה חובשים כיפה. מחוץ למרפאה .אנשים הלכו קילומטרים כדי להגיע
לקליניקה .עבור היהודים היה מדובר בגאווה גדולה
הבן שהיום הוא כבר רופא שיניים ,או חברים". יכול לעבוד כל ימות השבוע אבל אני לא מעוניין בכך. שרופאים יהודים מאמריקה הגיעו לטפל בהם
כל זמן שאני עושה מספיק לגרעין המשפחתי שלי וכמובן שגם פציינטים שאינם יהודים הגיעו על מנת
גם לאחר שנים רבות כל כך ברפואת שיניים ,ד"ר ומשאיר כמה לירות בצד ,אני מרוצה .אני לא מונע לקבל טיפול .טיפלנו בכולם ללא קשר לדת או צבע.
אברמוביץ' אומר שהוא עדיין נהנה מאוד מהמקצוע על ידי הצלחה כלכלית ,איכות חיים זה דבר שנמצא היה מאוד מרגש לראות את הכרת התודה שלהם
ויש סיכוי לא רע שהסיבה לכך היא שהקפיד תמיד
לשמור על איזון ביחס בין ימי העבודה והחופש שלו. בחשיבות עליונה עבורי". למה שעשינו עבורם".
"לאחרונה לא היתה לי ברירה והוספתי עוד שני ימי
עבודה בחודש" הוא אומר ,אבל אין מה לדאוג .נותר בימים בהם אינו נמצא בקליניקה ,תמצאו אותו עוסק בני המקום כאמור מאוד עניים ובגלל שאין אפשרות
לו מספיק זמן בחודש לגלוש על הגלים במאליבו בכל סוג ספורט אפשרי :רכיבה על אופני הרים ,סקי בידם לשלם על טיפול אצל רופא שיניים ,הם נאלצים
ומשם לקפוץ לסקי באספן לפני מסע צלילה מים ,סקי שלג ,סנובורדינג ,וצלילה" .אני בדיוק יוצא לחכות עד שמגיע משלחת הרופאים שתעניק להם
בשבוע הבא למאמוט לשלושה ימים של סנובורדינג.
בקאריביים. לפעמים אני נוסע עם החברה שלי ,לפעמים עם טיפול בחינם.
מאז הפעם הראשונה בה נסע להתנדב באוגנדה,
שב ד"ר אברמוביץ' לשם שלוש פעמים כשהוא
מממן את כל הוצאות הנסיעה והשהיה במקום
מכיסו" .היו רופאים שהתקשרו ואמרו ,אנחנו מוכנים
להגיע ולהתנדב אבל מי משלם על הטיסות ,המלון
והשהיה? זה מצחיק אותי כי מדובר בשבט כל כך
עני ,מי יכול לממן להם את זה?".
הרופא הישראלי הגיע ללוס אנג'לס ב 1977-לאחר
שירותו הצבאי ולמד רפואת שיניים ב UCLA -ו-
.USCעם סיום לימודיו הוא עשה החלטה מושכלת
לא להפוך לסוס עבודה אלא לעבוד די עבור
מחייתו ובשאר הזמן להינות מהחיים .הוא פתח
שתי קליניקות באנסינו ובוויטייר והקדיש לעבודה
שלושה ימים בשבוע .יומיים בוויטיייר ויום באנסינו.
"אני יודע להקים מרפאות מוצלחות ולו רציתי הייתי
!Brite Smile DentalConFsrueletion SuOnpdeany
Dr. Benny Nabizadeh
!EמRICחPיNYרAיEATתLL BחWIרוWEת
Implant | Abutment | Crown | Braces | Cleaning | Whitening
818-676-0970
7111 Winnetka Ave., Suite #3, Winnetka, CA 91306
www.weareinamerica.com 44