Page 54 - waia185
P. 54
" סוכות של כסליו" היה שמו המקורי של חג טל עזר
האורים מפני שבזמן חג סוכות התחבאו היהודים
עובדות מדהימות על חנוכה!
במדבר מפני הסלבקים ,לפצות עצמם על
שפספסו את סוכות ,גם חנוכה אורך שמונה ימים נס פך השמן והדלקת מקור האותיות נ.ג.ה.ש על סביבונים אינו "נס
נרות אינם מוזכרים בספרי גדול היה שם" אלא ראשי תיבות ביידיש ניכט
כמו סוכות. המכבים וסיפור הנס הופך
בסופו של הקרב השביעי בין החשמונאים )אפס( ,גאנץ )הכל( ,האלב )מחצית( ושטיל
לסלבקים מצווה יהודה המקבי לערוף את ראשו לנושא מרכזי רק מאות )עמוד במקום( .הסביבון שימש כקוביית משחק
של המצביא הסלבקי ניקנור .ראשו הכרות מוצג שנים מאוחר יותר אצל
לראווה בירושלים בכדי לעודד את העם שזה יהודים שהתגוררו בגולה. בגרמניה אצל ילדים נוצרים ויהודים כאחד.
עתה סיים מלחמה קשה בה נלחמו גם יהודים עם העלייה לארץ ישראל
נגד יהודים .לזכר המאורע חגגו בי"ג באדר חג במאה הקודמת חזר מרד
שנקרא "יום ניקנור" ,שבוטל ,ובמקומו קבעו את החשמונאים להיות הסיפור
המרכזי בעלילה .את נס פך
"תענית אסתר". השמן השאירו כמוטיב מרכזי
אצל ילדי הגן ובית הספר.
חג יהודית נחגג בחנוכה עד המאה הרביעית בכורדיסטאן נהגו לשרוף
לספירה .יהודית ,גם הוא ספר חיצוני ,מספר בובה של אנטיוכוס לאחר
קריאת מגילת אנטיוכוס )כן,
על אישה מדהימה ביופייה שהרגה מנהיג
צבאי והצילה עיר שהייתה נתונה במצור )העיר יש דבר כזה(
בתוליה אולי הכוונה לבית-אל( .יהודית לפי חנוכה הוא הזמן לא נלחמנו רק נגד היוונים .בצבא של האימפריה
הספר הרדימה את שר הצבא האשורי בעזרת החקלאי של מסיק הסלבקית )אפשר גם סלוקית או סלואקית(
יין אך לפי המסורת היהודית היה זה חלב ,כפי בנוסף ליוונים ומקדונים היו גם פרסים רבים,
שעשתה יעל ,ומשום כך נהגו לאכול מאכלי חלב הזיתים מהם בבלים ועמי ארצות אחרות מהמזרח התיכון.
דווקא בחנוכה .נשים לא נהגו לעשות כל עבודה מפיקים שמן זית. בקרבות מאוחרים יותר גם יהודים לחמו נגד
בחנוכה כל עוד דלקו הנרות )אשכנזים( וביום באותה תקופה היה
בארץ שמן למכביר, החשמונאים מפני שחשבו אותם לקיצוניים מדי.
הראשון והאחרון של החג )ספרדים(. אך המכבים רצו רק בתחילת המרד כבשו המכבים ישוב אחר ישוב,
שמן טהור עם חותם
של הכהן הגדול. במהלכו לחמו בעיקר ביהודים פרו-סלבקים
אנטיוכוס הרשע הוא אנטיוכוס הרביעי .אנטיוכוס
השלישי לעומת זאת נהג דווקא טוב עם היהודים
והגיע לנפוש בירושלים עם פילי המלחמה שלו
קרב אמאוס בו הביסו יהודה המכבי וחייליו צבא
אימתני ,מצויד היטב וגדול מהם פי ,4נחשב
לאחד הקרבות המבריקים ביותר שראה העולם
אי פעם.
סיפורי המכבים הם כתבי קודש נוצריים אבל
ביהדות נחשבים כ"ספרים חיצוניים" ואינם
מוגדרים ככתבי קודש
שבט חן בוואלי שבט כפיר באגורה הילס שבט הראל בעיר
כיתות ב'-י"ב כיתות ה'-י"ב כיתות ג'-י"ב
818-836-9412 818-272-1702 310-579-7902
www.weareinamerica.com 54