Page 20 - waia185
P. 20
ירמיהו ראק
8הארות מחנוכה
.6לחגוג את השגרה. .1לא להתייאש.
המכבים יצאו להילחם מול הצבא היווני
חג חנוכה שונה מיתר החגים .בכל
המאומן והמיומן .הם היו מעטים מול
החגים יש "יום טוב" ,יום שבו לובשים
רבים ,חלשים מול גיבורים ,ובכל זאת
בגדי חג ומתמקדים ברעיון שהחג
הם ניצחו .כשנלחמים על החיים ,על
מסמל .אפילו בפורים שנקבע על
חיי הרוח שלנו ,הניצחון לא נמצא
ידי חכמים מאוחר יותר ,היום כולו
בידי מי שחזק יותר .המכבים לימדו
מוקדש לחגיגה .קוראים מגילה, שלא צריך להיות הרוב כדי שתהיה
שולחים משלוח מנות ,נותנים לנו השפעה ציבורית ,צריך להיות
מתנות לאביונים ועורכים חדורי מטרה עם אמונה בצדקת
סעודה גדולה וחגיגית .בחנוכה
לעומת זאת ,השגרה ממשיכה הדרך.
להתנהל כרגיל במשך רוב ניתן ליישם את הרעיון הזה בחיי
שעות היום ,ורק כשמגיע היומיום .החל מהדרך שבה אנו
הערב מדליקים נרות וכל בני עומדים על העקרונות שלנו
המשפחה מתאספים יחד לציין במקום העבודה ,האופן שבו אנו
את החג .חנוכה מסמל את מתייחסים לבני המשפחה שלנו
מציאת היופי והקדושה שבתוך ואפילו הדרך שבה אנו נוהגים
חיי היומיום .כפי שהוזכר במספר
בכביש.
,4המלחמה לא הסתיימה ,אבל .2להשקיע מכל הלב.
כשנכנסו החשמונאים לבית המקדש
אנחנו חוגגים את נקודות האור
הם לא מצאו שמן טהור להדליק את
שבדרך ,את היופי שמבצבץ מבעד
המנורה ,ובאורח פלא הם מצאו כד קטן
לשגרה האפרורית.
שהספיק רק ליום אחד ,וההמשך ידוע ...אבל
.7תחושת חיבור ואחדות. מה שפחות ידוע הוא שלפי ההלכה ,אם אין בנמצא
שמן טהור מותר להדליק בשמן טמא .אם כן ,למה
כשמדליקים נרות מברכים "להדליק נר של
חנוכה" ו"שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן היה צריך בכלל שמן טהור?
הזה" )וביום הראשון גם "שהחיינו כשמכינים ארוחת ערב לילדים ,ניתן
וקיימנו והגיענו לזמן הזה"( .אבל להסתפק במנת פחמימה ,חלבון
ומעט ירק .זה מספיק בשביל להזין
גם מי שאינו יכול להדליק בעצמו 8,רעיונות שניתן ללמוד מחג החנוכה
לדוגמא אם הוא נמצא בנסיעה שיכולים להאיר לנו את החיים את הגוף ולתת לו את כל מה שהוא
כל הלילה ,כשהוא רואה את נרות צריך .ובכל זאת כולנו מכירים את
החנוכה של אחרים ,יכול לברך את ההשקעה בילדים .לא מסתפקים
הברכה השניה )שעשה ניסים( .הנרות של אחרים .4כל צעד נחשב. במינימום ההכרחי ,משקיעים מעל ומעבר כדי שיהיה
הם גם הנרות שלי .והנסים שנעשו לאבותינו, מושלם ,שיהיה הכי טוב .כשמשהו חשוב לנו באמת
נעשו לאבות של כולנו .למרות כל ההבדלים נס פך השמן ושחרור המקדש מהשליטה של היוונים אנחנו לא מסתפקים במועט ,אנחנו רוצים שלמות
הם המוקד של חג החנוכה .אבל רבים אינם מודעים
ומוכנים להשקיע מאמצים לשם כך .החשמונאים שלמעשה הסיפור לא הסתיים שם .הניסים של והמחלוקות ,כולנו מחוברים באמצעות ערכי הרוח
לא עשו "ראש קטן" והסתפקו בשמן הטמא ,אלא חנוכה אירעו לאחר שלש שנים של לחימה ביוונים ,שבאים לידי ביטוי בחג החנוכה ,בנצחון היהודים
התאמצו כדי להדליק את מנורת המקדש בשלמות .בעוד המלחמה בעיצומה .אכן ירושלים שוחררה על היוונים.
ואכן א-לוהים שראה את הרצון הכנה שלהם ,נענה
.8קריאת כיוון והמקדש טוהר ,אבל היוונים לא ויתרו בקלות. ועשה להם נס.
המלחמה המשיכה שנים ארוכות עד שבסופו של
בשיר "הנרות הללו" ששרים אחרי הדלקת הנרות דבר התייאשו היוונים .לפעמים נדמה לנו שהדרך .3אור מתוך החושך.
אומרים "ואין לנו רשות להשתמש בהם ,אלא ארוכה מדי ,ולעולם לא נגיע .חג החנוכה מלמד
לראותם בלבד" .הייעוד של נרות חנוכה הוא לא אותנו שכל צעד נחשב ,זה לא "הכל או לא כלום", חג החנוכה יוצא באמצע החורף .בתקופה זו הלילות
כדי להשתמש באור שלהם לצרכים שלנו ,אלא ארוכים והימים קצרים ,זו התקופה החשוכה ביותר
רק לראות אותם .בעולם מבולבל ,עם ערכים כל פסיעה בכיוון הנכון היא ניצחון! בשנה .ובכלל ,חורף הוא זמן שהכל מרגיש מת,
שונים שמתנגשים זה בזה ועם גישות שונות לאדם העצים עירומים ,בני אדם מתכנסים בבתים ואפילו .5לא לדרוך במקום.
הדובים ישנים את שנת החורף .בתקופה כזו בקלות בחנוכה נוהגים לשחק עם סביבונים )ראה כאן ולייעוד שלו בעולם ,השלהבות הדקיקות של נרות
ניתן לחשוב שהשמש לא תזרח שוב ,שהחורף לא את הסיבה לכך( .תפקידו של הסביבון הוא כמובן החנוכה מהוות קריאת כיוון .תזכורת לכך שעולם
יגמר .לכן דוקא בזמן זה אירע נס חנוכה .כדי שנזכור להסתובב ,וכשהוא מפסיק הוא נופל .הסביבון הרוח הוא המטרה ולא האמצעי .אל לנו לכופף
שגם בתקופות החשוכות והאפלות ביותר בחיים מבטא רעיון חשוב ,עלינו תמיד להמשיך ולהתקדם .את האור לשימושנו האישי ,אלא עלינו ללכת אל
שלנו ,יש תקוה .יש אור מנצנץ שמעיד על החיים אם נדרוך במקום אנו עלולים ליפול ,כדי להצליח האור ולאפשר לו להנחות אותנו לשלמות אישית
והעצמה שמסתתרים תחת האתגרים והנסיונות .צריך להרים ראש ולהמשיך.
ולאומית.
באדיבותaish.co.il :
www.weareinamerica.com 20