Page 32 - ‏‏waia182
P. 32

‫הרב אהרון לופיאנסקי‬

‫למרהאגשםהיושםנהה‪:‬דין‬

‫שאותם מעשים‬                                       ‫חולף לדבר קבוע – קבוע כמו האדם ונשמתו‪.‬‬                                        ‫למרות שראש השנה‬
‫שאנחנו עושים‬                                      ‫הזיכרון הנעלה יותר שיש לנו אינו אסופת מידע‬                                    ‫הוא תחילתה של‬
‫ונכנסים לזיכרון‬                                   ‫בלבד שמתועדת על הדיסקים הקשיחים שלנו‪,‬‬                                         ‫שנה חדשה‪ ,‬אין לכך‬
‫האלוקי הם בעלי‬                                    ‫אלא‪ ,‬מי אנחנו ומה אנחנו‪ .‬לפי מיטב ידיעתנו‪ ,‬אין‬                                ‫כל אזכור בתורה‪,‬‬
‫משמעות נצחית‪,‬‬                                     ‫לבעלי החיים סוג כזה של 'זיכרון'‪ .‬אחד המראות‬                                   ‫אלא רק בתלמוד‪.‬‬
‫בעוד שאלה שלא‬                                     ‫היותר כואבים הוא של אדם הסובל מאלצהיימר‪.‬‬                                      ‫אפילו התפילות‪,‬‬
‫מגיעים עד לשם‪,‬‬                                    ‫למרות שבשלב מסוים הוא עדיין יכול לחוות אירועים‬                                ‫שבסיסן מונח‬
‫נעלמים כאילו‬                                      ‫בהווה‪ ,‬ואולי אפילו להיות 'אינטליגנטי'‪ ,‬אבדן עברו‬                              ‫בתקופת התלמוד‪,‬‬
                                                  ‫עוקר חלק בסיסי מהאני שלו‪ .‬אדם שחי רק בהווה‬                                    ‫אינן מתייחסות ליום‬
      ‫מעולם לא היו‪.‬‬                                                                                                             ‫זה כ"ראש השנה"‬
                                                                       ‫אינו אדם שמתפקד במלואו‪.‬‬                                   ‫אלא כ"יום הזיכרון"‪.‬‬
‫הדין האלוקי בראש‬                                                                                                                ‫חוץ מהתעלמות‬
‫השנה הרבה יותר‬                                    ‫הזיכרון פועל גם כמסנן‪ .‬הטריוויאלי והלא רלוונטי‬                                ‫מהמשמעות של‬
‫משמעותי ממשפט‬                                     ‫מסוננים‪ ,‬והזיכרון שומר רק על מה שאנחנו מרגישים‬                                ‫התחלת שנה חדשה‬
‫רגיל‪ .‬אלוקים לא‬                                   ‫שקשור ל'עצמנו'‪ .‬הוא בוחר לכלול מגוון התרחשויות‬                                ‫בתפילות‪ ,‬נראה‬
‫בודק רק אם מעשינו‬                                 ‫שקשורות למהות שלנו‪ ,‬ודוחה אחרות כשוליות או‬                                    ‫שמשהו לא ברור‬
‫טובים או לא‪ ,‬אלא‬                                                                                    ‫לגמרי במונח "יום זיכרון"‪ .‬מבחינה מילולית‪ ,‬כינוי זה‬
‫אומד את מעשינו‬                                                                    ‫חסרות חשיבות‪.‬‬     ‫מתייחס לעובדה שבראש השנה בורא עולם שופט‬
‫בפרספקטיבה נצחית‪ ,‬ואז‪ ,‬אותם מעשים שראויים‬                                                           ‫אותנו‪ ,‬ולכן הוא צריך להעלות את כל מעשינו מן‬
‫לתשומת לב הופכים כביכול להיות חלק מאלוקים‪,‬‬        ‫האדם הוא היחיד בעולם שיש לו יכולת זיכרון מהסוג‬    ‫העבר ולבחון אותם‪ .‬למרות שהדבר נכון‪ ,‬הוא עדיין‬
                                                  ‫הגבוה יותר‪ .‬כשהמלאכים התלוננו בפני אלוקים על‬      ‫לא מצדיק את השם יום הזיכרון לראש השנה‪ .‬האם‬
      ‫בעוד שהאחרים נמוגים כאילו מעולם לא היו‪.‬‬     ‫בריאת האדם‪ ,‬הם השמיעו תלונה ספציפית נגד‬           ‫היינו קוראים לבית המשפט "בימת העדים" משום‬
                                                  ‫הכללתו בממלכת הזיכרון‪ .‬ולכן אומר הפסוק‪" ,‬מה‬       ‫שעדים מעידים בבית המשפט? כמו שהעדים אינם‬
‫לכן ראש השנה הוא יום של דין ‪ -‬מה יזכה להיכנס‬                                                        ‫אלא מרכיב אחד במשפט‪ ,‬כך גם זיכרון הוא רק‬
‫למועדון האקסקלוסיבי של הנצח ועם אילו מעשים‪,‬‬                           ‫אנוש כי תזכרנו" )תהילים ח'(‪.‬‬  ‫מרכיב אחד מהדין האלוקי‪ .‬מדוע דווקא זה השם‬
                                                                                                                               ‫המיוחד לראש השנה?‬
                                     ‫ומה יידחה‪.‬‬   ‫אם נרחיב את תיאור הזיכרון הזה לאלוקים‪ ,‬נבין‬                   ‫מדוע ראש השנה נקרא "יום הזיכרון"?‬
                                                                                                    ‫כדי להבין זאת‪ ,‬עלינו להעמיק יותר בנושא הזיכרון‬
‫בדרך כלל אנחנו מסווגים את המעשים שלנו‬                                                               ‫והשלכותיו השונות‪ .‬הזיכרון כשלעצמו מופיע בשתי‬
‫לטובים או רעים‪ .‬אולם במובן מסוים‪ ,‬קיימת אופציה‬                                                      ‫רמות ‪ -‬זיכרון טכני ש'זוכר' פרטים הנתפסים על‬
                                                                                                    ‫ידי החושים‪ ,‬כגון‪ :‬הפרסומת בדרך‪ ,‬מיקומה של‬
          ‫יותר גרועה מרע‪ ,‬והיא – חוסר משמעות‪.‬‬                                                       ‫חנות הפלאפל הקרובה וכו'‪ .‬היכולת הזאת קיימת‬
                                                                                                    ‫אצל רוב האורגניזמים החיים‪ .‬אפילו תולעת עשויה‬
‫כשאנחנו בוחנים את השנה שלנו וחושבים הלאה‪,‬‬                                                           ‫'לזכור' איזה מסלול מוביל בסופו למזון ואיזה להלם‬
‫עלינו לשים לב לאיכותם הפנימית של מעשינו‪ :‬מה‬
‫הייתה משמעותם? תארו לעצמכם שחיינו חיים‬                                                                                              ‫חשמלי לא נעים‪.‬‬
‫מלאי פעילות‪ ,‬וכשנעמוד לפני אלוקים ביום הדין‬                                                         ‫אולם לא זה ה'זיכרון' אליו אנחנו מתייחסים בראש‬
‫הסופי‪ ,‬יושלכו רוב חיינו לערימת ה"חסר משמעות"‪.‬‬                                                       ‫השנה‪ .‬ה'זיכרון' בו אנו דנים הוא תרגומו של אירוע‬
‫במידה מסוימת אנחנו מאבדים כך חלקים מה'אני'‬

           ‫שלנו‪ ,‬מין אלצהיימר שהבאנו על עצמנו‪.‬‬

‫לכן אנחנו מתפללים לאלוקים "זכרנו לחיים"‪ .‬תן‬
‫לחיים שלנו להיות חלק מה"מודעות" הנצחית‪ .‬ביום‬
‫בו נברא האדם‪ ,‬הוא נידון בסטנדרט שרק אלוקים‬

                                ‫יכול להכיל‪ :‬נצח‪.‬‬

‫הרב אהרון לופיאנסקי הוא ראש ישיבה בוושינגטון‪ ,‬ומחברם של מאמרים למדניים רבים בעברית ובאנגלית‬

                                                  ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬

                                                                                                    ‫‪www.weareinamerica.com 32‬‬
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37