Page 22 - ‏‏waia181
P. 22

‫הרב הדר מרגולין‬

‫איך אפשר לשמוח‬
‫בעולם מלא צער?‬

‫איך אפשר מצד אחד‪ ,‬לשאת בעול הזולת בעולם מלא בכל כך הרבה צער‪,‬‬
‫ומצד שני להמשיך לשמוח בחיי היומיום? האם אין סתירה בין שני הדברים?‬

      ‫זה מפסיד ב'מלחמת' החיים‪ ,‬איננו חייל נאמן‬   ‫ועל כך הובאו דברי הזוהר‪" :‬בכיה תקיעא בלבאי‬                                        ‫שאלה‪:‬‬
‫אני זוכר תקופה של פיגועים בארץ ישראל לפני‬        ‫מסטרא דא וחדוה תקיעא בלבאי מסטרא דא"‪.‬‬
‫כמה שנים‪ ,‬הצער על המצב היה גדול ומוחשי‬           ‫ובתרגום‪ :‬בכייה תקועה בלבי מצד זה‪ ,‬ושמחה‬          ‫מבט חטוף בכותרות החדשות מספיק כדי לאבד‬
‫אצל כולם‪ .‬צלצל אלי יהודי עם שאלה‪ :‬הוא מורה‬                                                                                     ‫את היכולת לשמוח‪.‬‬
‫בבית ספר‪ ,‬ומחמת הדיכאון שלו מהחדשות – הוא‬                                   ‫תקועה בלבי מצד זה‪.‬‬
‫לא מסוגל ללמד כראוי‪ ,‬כי מורה מדוכא אינו יכול‬     ‫יכולת יש בלב האדם לשתי תחושות‪ ,‬הלב גדול דיו‬      ‫מלחמות וטרור‪ ,‬סופות ורעידות אדמה‪ ,‬בצורת ורעב‪,‬‬
‫להצליח ללמד‪ .‬אבל החדשות הן כל כך מדכאות‪...‬‬       ‫כדי להכיל את שתיהן‪ .‬גם כשיש השתתפות בצער‪,‬‬        ‫חולי וצרות‪ ...‬אינני רוצה לדכא אתכם‪ ,‬אבל הרשימה‬
                                                 ‫אין זאת אומרת שנמחקה מידת השמחה‪ .‬וכן להיפך‪.‬‬      ‫ארוכה‪ .‬השאלה היא‪ ,‬איך אפשר לשמוח כשיש כל‬
                                    ‫מה לעשות?‬                                                     ‫כך הרבה כאב בעולם הגדול? האם יש דרך לראות‬
‫השבתי לו בדברים התואמים למה שנתבאר כאן‪.‬‬                              ‫שתיהן אמת‪ ,‬ואין כאן סתירה‪.‬‬   ‫את אור השמחה הבוקע מתוך החושך המכסה את‬
‫אסור לו להיות מדוכא‪ ,‬כי אז הוא לא יעשה את‬
‫מלאכתו בצורה נאמנה‪ ,‬ואי אפשר שהילדים יסבלו‬                         ‫הנקודה השניה היא כך‪:‬‬                                                 ‫כל הארץ?‬
‫בגלל רצונו להשתתף בצער‪ .‬עליו להצטער‪ ,‬כן‪ ,‬אבל‬
‫עליו לעשות זאת במידה נכונה וראויה‪ .‬את הילדים‬     ‫לא יעלה על הדעת לוותר על השמחה‪ .‬אין השמחה‬                                         ‫תשובה‪:‬‬
‫ילמד בשמחה – כי זו חובתו‪ ,‬ואת הצער ישא בלבו‬      ‫מוגדרת כמותרות או לוקסוס‪ ,‬כדבר שנחמד לנו‬
‫מהצד השני‪ ,‬ויחשוב עליו בזמנים הנכונים – ולא‬      ‫כשהוא נמצא אבל אפשר להסתדר בלעדיו‪ .‬על‬            ‫שאלה קשה היא זו‪ ,‬כי יש כאן שני ערכים מנוגדים‪,‬‬
‫בזמן שהוא עסוק עם תלמידיו‪ַ .‬הפסד בקרב – אבל‬      ‫פי היהדות השמחה היא מוצר נצרך‪ ,‬אשר בלעדיו‬        ‫ושניהם אמיתיים‪ .‬האתגר שלנו יהיה‪ ,‬למצוא את‬
                                                 ‫יש חסרון בסיסי בחיים‪ .‬השמחה היא לא הגלידה‬
                                  ‫ַנצח במלחמה‪.‬‬   ‫שבסוף הסעודה‪ ,‬אלא הלחם והחמאה שבלעדיהם‬                                      ‫שביל הזהב שביניהם‪.‬‬
‫היטיב לבטא זאת ספר 'חובות הלבבות'‪ ,‬הנחשב‬                                                          ‫כי מצד אחד‪ ,‬בודאי חשוב מאוד לשאת את העול‬
‫לספר מוסר והדרכה קלאסי‪ ,‬מאז כתיבתו לפני‬                                            ‫אין מה לאכול‪.‬‬  ‫עם בני אדם שסובלים‪ .‬התלמוד במסכת תענית‬
‫קרוב לאלף שנה‪ .‬מן ההנחיות המפורסמות שלו‪,‬‬         ‫ובכן‪ ,‬כאשר יש סתירה בין שני ערכים – צריך תחילה‬   ‫כותב שבזמן שיש רעב בעולם נכון שאדם יצטמצם‬
‫היא ההגדרה שנתן ל'שביל הזהב' בשאלה מעין‬          ‫להעריך את חשיבותם ונחיצותם של השניים‪ ,‬של‬
‫זו‪ .‬וכך הוא כותב על הנהגתו הנכונה של האדם‪:‬‬       ‫השמחה לעומת ההשתתפות בצער‪ ,‬בין בצרכים‬                 ‫באכילתו‪ ,‬וכן שלא יתעסק בדברים של תענוג‪.‬‬
                                                                                                  ‫לעומת זאת‪ ,‬הרי אם כל צער שיש בעולם יעציב‬
                      ‫"צהלתו בפניו ואבלו בלבו"‪.‬‬                              ‫המהותיים למותרות‪.‬‬     ‫אותנו וימנע מאיתנו לשמוח‪ ,‬לא נהיה שמחים כלל‪.‬‬
‫קשה לכתוב הנחיות מדויקות‪ ,‬כל מצב הוא שונה וכל‬    ‫להצליח בזה חשוב לזכור דבר חכמה שאמר אחד‬
‫אדם שונה מחברו‪ .‬אבל הנחיות כלליות יש כאן‪ .‬וכל‬    ‫החכמים‪ :‬עדיף להפסיד בקרב‪ ,‬אך לנצח במלחמה‪.‬‬                    ‫אז איך נמצא את שביל הזהב?‬
‫המחפש את שביל הזהב‪ ,‬ימצא כאן את השלטים‬           ‫ולענייננו‪ :‬מי שמנצח ב'קרב' של השתתפות בצער‪,‬‬
                                                 ‫אבל בגלל זה מפסיד ב'מלחמת' החיים‪ ,‬איננו חייל‬            ‫‪ 2‬נקודות חשובות יכולות להאיר את הדרך‪.‬‬
              ‫המראים את הדרך אל אותו השביל‪.‬‬      ‫טוב‪ .‬כי נחוץ לא רק להילחם‪ ,‬אלא גם להילחם‬         ‫הראשונה‪ ,‬היא בדברי הזוהר ‪ -‬המובאים בספר‬
                                                 ‫בחכמה‪ ,‬ולשמור בראש את היעד המרכזי של‬
          ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬                                                                                                      ‫"תניא" פרק לד‪.‬‬
                                                                       ‫הניצחון הגדול והמשמעותי‪.‬‬   ‫התניא עוסק בשאלה כעין שלנו‪ ,‬בהתמודדות שבה‬
                                                 ‫מי שמנצח ב'קרב' של השתתפות בצער‪ ,‬אבל בגלל‬        ‫שני הצדדים דומים לסוגייתנו; ב'סתירה'‪ ,‬כאשר מצד‬
                                                                                                  ‫אחד‪ ,‬אדם צריך להיות עניו ולדעת את השפלות‬
                                                                                                  ‫של עצמו‪ ,‬ולזכור את עוונותיו‪ .‬ומאידך‪ ,‬חיוב מידת‬

                                                                                                                                        ‫השמחה‪...‬‬

                                                                                                                                          ‫‪www.weinamerica.com 22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27