Page 18 - waia172
P. 18
...המשך מעמוד 16
השמאל הופך...
ברני סנדרס זו הייתה אמריקה ליברלית ,לא במובן הצר
והמפלגתי של המילה ,אלא ליברלית במובן
נקודת המוצא של האמונה החדשה הזו נראית והחיים האינטלקטואליים בארה“ב צמחו ושומרו האמריקני הרחב ביותר :האמונה שכולם שווים
בערך כך :אנחנו נמצאים במלחמה בה כוחות הצדק בידי מערכת של מוסדות – אוניברסיטאות ,עיתונים מכיוון שכולם נבראו בצלם האל .האמונה בקדושת
והקדמה ניצבים מול כוחות הדיכוי והנחשלות. וכתבי עת ,חברות תקליטים ,איגודים מקצועיים, היחיד על פני הקבוצה או השבט .האמונה כי שלטון
וכאשר אנחנו במצב מלחמה ,חוקי המשחק הרגילים מכוני מחקר ומוזיאונים .כל אלה התיישרו פחות או החוק – והשוויון בפני החוק – הוא הבסיס לחברה
כמו הליך תקין ,פשרה פוליטית ,חזקת החפות, יותר עם העקרונות הכלליים .ובכך היה בידם גם כוח חופשית .האמונה שהליך תקין וחזקת החפות הם
חופש הביטוי ואפילו ההיגיון חייבים להיות מושהים. אדיר ,כוח שדרש כבוד מצדנו מכיוון שאלו המוסדות דברים טובים ואילו אלימות ההמון היא דבר רע.
למעשה ,חוקים אלה היו מושחתים מלכתחילה האמונה שפלורליזם הוא מקור הכוח שלנו ,סובלנות
מכיוון שעוצבו בידי גברים לבנים מתים שרק ביקשו אשר נשאו את סדר העולם הליברלי. היא סיבה לגאווה וחירויות המחשבה ,הדת ,והביטוי
לשמר את כוחם. אך לא עוד .הליברליזם האמריקני נמצא כיום הן אבני היסוד של דמוקרטיה.
תחת מצור ,וישנה אידאולוגיה חדשה השואפת
”כלי האדון לעולם לא ישמשו לפרק את ביתו שלו“, להחליף אותו .לכוח הזה עדיין אין שם מוחלט .חלק השקפת העולם הליברלית הכירה בכך שישנם
כתבה הסופרת אודרי לורד .ומבחינת אנשי האמונה קוראים לו ”צדק חברתי” .הסופר רוד דרהר קרא לו דברים )למעשה ,רוב הדברים החשובים בחיים(
החדשה ,את הבית הזה חייבים לפרק מכיוון שהוא ”טוטליטריות תראפויטית” .ווסלי יאנג מתייחס אליו הנמצאים מחוץ לתחום הפוליטיקה :חברויות,
רקוב מהיסוד .הלב הפועם של האידיאולוגיה כ“אידאולוגיית הירושה” ,כלומר היורש לליברליזם. אומנות ,מוזיקה ,משפחה ואהבה .זה היה עולם בו
החדשה הזו היא ’תיאורית הגזע הביקורתית‘. בשלב כלשהו הוא יקבל שם רשמי ,כזה המתאר שופטי העליון אנטונין סקאליה השמרן ורות ביידר
חוקרת המשפט אנג‘לה האריס הגדירה אותה כך באופן הולם את השילוב בין פוסט-מודרניות ,פוסט- גינסבורג הליברלית היו יכולים להיות חברים קרובים.
קולוניאליזם ,פוליטיקה של זהויות ,נאו-מרקסיזם, כפי שסקאליה עצמו אמר פעם ,יש דברים חשובים
בהקדמה לספרה בנושא: תיאוריות גזע והצטלבויות והלך המחשבה ה“טיפולי“. יותר מההצבעה בקלפי .חשוב לא פחות ,הליברליזם
עד אז ,על כל אחד מאיתנו לראות את המצב בבירור. האמריקני התבסס על ההנחה כי כלי הנאורות כמו
בשונה משיח זכויות האזרח השם דגש על עלינו להביט מעבר לציוצים ולפוסטים ברשתות היגיון ושיטה מדעית אולי הומצאו בידי גברים לבנים
הדרגתיות והתקדמות בצעדים קטנים ,תיאוריית החברתיות ,מעבר לסיסמאות ולז‘רגון ,להעריך את מתים אך הם שייכים לכולנו ,והם הכלים הטובים
הגזע הביקורתית מטילה ספק בעצם היסודות של המציאות כפי שהיא באמת ולהסביר אותה לאחרים.
הסדר הליברלי ,כולל בתורת השוויון ,היגיון משפטי, ביותר עבור התקדמות אנושית.
mmmm
המשך בעמוד ...20 גזענות הייתה דבר מרושע מכיוון שהיא סתרה את
יסודות ההשקפה הזו ,ושפטה אנשים לא על פי
תוכן האישיות שלהם אלא על פי צבע עורם .אמנם
חלק מהאבות המייסדים של אמריקה היו אשמים
בצביעות בלתי-מוכחשת ,אך פגמיהם המוסריים
האישיים לא ביטלו את הפרויקט האדיר שהובילו.
מסמכי היסוד של האומה היו ”נפלאים“ ,כפי שתיאר
זאת מרטין לותר קינג ,מכיוון שהיוו ”הבטחה למה
שכל אמריקני עתיד לרשת“ .במילים אחרות,
המייסדים עצמם טמנו את זרעי חיסול העבדות,
והאבות המייסדים השניים כמו תומך ביטול העבדות
פרדריק דאגלס קצרו את הפירות .אמריקה לעולם
לא תהיה מושלמת ,אך אנחנו תמיד יכולים לשאוף
לקראת בניה של איחוד טוב יותר.
אפילו לא ידעתי שיש להשקפה הזו שם ,מכיוון שהיא
הושרשה עמוק כל כך בכל מי שהכרתי – הדעות של
הוריי ,בתי הספר אליהם שלחו אותי ,בתי הכנסת
בהם התפללנו ,העיתונים שקראנו וכן הלאה .ואני
הייתי רק אחת מתוך מיליונים רבים של אמריקנים
שגדלו כך .מאז מלחמת העולם השנייה ,חיי התרבות
www.weinamerica.com 18