Page 16 - waia166
P. 16
הרב דניאל ברון
הסודותחגשלהשבועות
כל חג יהודי חל ביום קבוע בחודש ,להוציא חג אחד:
שבועות ,היום בו קיבלנו את התורה.
שבועות חל תמיד ביום החמישים לתחילת חג
הפסח .במסגרת לוח השנה היהודי הבסיסי ,שבו
בית הדין היהודי היה קובע את ראש החודש על פי
עדים שראו את הירח החדש ,שבועות היה יכול לחול
באופן תיאורטי באחד משלושה תאריכים – וזאת משום
שמספר הימים בחודש היהודי יכול להשתנות משנה
לשנה .השם "שבועות" רומז על עצמאותו של החג מלוח
השנה הסטנדרטי – כשהחג מציין שבעה שבועות שחלפו ,בלי
קשר לתאריך.
מה מהותו היסודית של היום חסר התאריך הזה?
מוצאו של מואב עצמו היה מפוקפק .לא רק שהוא בא מגילוי עריות רמזים לתשובה מונחים בתהליך המוביל לשבועות ,בספר שאנחנו
של לוט ובתו שהשקתה את אביה יין בכוונה ברורה ,אלא עצם קוראים בחג השבועות ובמספר 50בפני עצמו.
שמה של האומה מנציח את המעשה .הבת קראה לצאצאה "מואב"
שמשמעותו מאב .ובכל זאת ,דוד המלך יצא מצאצאיה של נסיכה המפתח להבנת חג השבועות מונח בתהליך שמוביל אליו .אנחנו
מתחילים לספור את הימים מיציאת מצרים -לידתנו כעם -
מואבית ,שלפחות במוצאה ייצגה את מהותו של מואב. וממשיכים למנות עד לשבועות ,היום החמישים .הספירה הזאת
מציינת תקופת מטמורפוזה לאומית .עם ישראל היה שקוע כל כך
רות ,לידתה המחודשת כיהודיה והמהפך שעשה דוד המלך ,שנולד במצרים ,שהתורה מתארת את יציאת מצרים כהוצאת עם מתוך עם.
בשבועות ,מקבילים לצעידתנו הלאומית מפסח לשבועות .בדיוק כמו תינוק שרק נולד ,היינו בחוסר אונים רוחני ,ובתוך 50יום בלבד
כמו רות ,אנחנו מתחילים בנקודה הנמוכה ביותר ,ומפלסים את הגענו למצב המרומם שאפשר לנו לקבל את התורה .הספירה שלנו
מתחילה בקרבן העומר ,קרבן שעורים פשוט ,אוכל שמתאים בעיקר
דרכנו עד לנקודה שבה אנו יכולים לקבל את התורה. לבהמות ,ומסתיימת בקרבן מיוחד של לחם ,מזון אנושי ,שמציין את
במבט מעמיק יותר ,אנחנו יכולים למצוא שהמוטיב הזה משתקף הגעתנו כעם לדרגת קיום חדשה.
בספירה אל חג השבועות ,ובזהותו של יום החג בתור היום החמישים
לספירה .הסוד מונח במספר 50עצמו .על פי המסורת היהודית, תהליך ההתפתחות מאומה חדשה לאומה בוגרת ,משתקף גם
עולם הטבע מבוסס על מערכות של שבע .בזמן ,יש שבעה ימים בסיפור רות אותו אנחנו קוראים בשבועות .רות היא נסיכה מואבית
בשבוע .במרחב ,נקודת המרכז יכולה להתפשט לשישה כיוונים שנישאה ליהודי .כשבעלה נפטר ,רות הצעירה הייתה יכולה לחזור
מנוגדים :ימינה ושמאלה ,למעלה ולמטה ,קדימה ואחורה ,כשנקודת בקלות אל עמה ולהפוך ל"כוכבת" בעלת רקע מלכותי .למרות זאת
המרכז עצמה היא הגרעין המרכזי שסביבו הכל ממוקם .המלה שבע היא דבקה בעיקשות בנעמי ,חמותה היהודית ,ועמדה בנחישות על
עצמה בנויה מאותן אותיות כמו המלה " ָשׂ ֵב ַע" -גדוש ,המצביעה על רצונה להתגייר ולקבל את היהדות ,למרות הניסיונות להניא אותה
מכך .היא הצטרפה ליהדות כשהיא חסרת פרוטה ,וכשחברתה
עולם שמייצג פיתוח מלא של האפשרויות. היחידה היא חמותה .ובכל זאת ,בועז -בעל קרקעות עשיר ושופט
חשוב ,אשר בשדותיו רות ליקטה חיטים לעצמה ולנעמי -הבחין
מכאן שכל מה שמעבר לשבע ,מייצג עולם שמרומם את הטבע – באיכותה ובמסירותה והקרבתה ,ובסופו של דבר נישא לה .מהקשר
מהות גבוהה יותר .המילה שמונה ,קרובה למילה ָשמן ,ומייצגת דבר ביניהם נולד ראש לשושלת המלכות היהודית ,שבסופו של דבר יצא
שחורג מגבולות עצמו .ולכן ,ברית המילה שמציינת את הכניסה ממנה דוד המלך .המסורת מלמדת שהמשיח ,לעתיד לבוא ,יצא אף
לברית עם א-לוהים ,נערכת ביום השמיני ,יום שמתעלה מעל לכל הוא מאותה שושלת .ומכיוון שדוד נולד בשבועות ,אנחנו קוראים את
העניינים הארציים ומחבר את האדם עם הרוחני. סיפור ייחוסו באותו יום.
התרחבותה המלאה של ממלכת הטבע מתבטאת בהכפלת האירוניה במקורותיה של שושלת המלכות היהודית בולטת .מואב
המספרים שבע בשבע ,כשהתוצאה היא .49אם נוסיף עוד אחד נגיע
ל ,50-מספר שמסמל את היכולת לרומם את כל הפרטים ולהיכנס הייתה הפחותה שבאומות ,ידועה באכזריותה ,במיוחד כלפי היהודים.
16
www.weinamerica.com