Page 22 - waia164
P. 22
הרב שרגא סימונס
תאעסניתרת
הצום בי"ג באדר ,נועד להעצים ולחשל
את הרוח היהודית לקראת אתגרי העתיד
במקצת .אם אדם ,הבריא באופן כללי ,סובל מכאב צם ומתפלל ביום י"ג באדר ,בעת ההכנות להגנה מידי שנה ,הצום המכונה "תענית אסתר" מתקיים
ראש ומתקשה לצום ,גם הוא רשאי לאכול ,אבל עליו בפני גזירת המן .על פי התורה ,בכל פעם שהצבא באחד הימים שלפני פורים .בדרך כלל ביום הקודם
'להשלים' את הצום ביום אחר .בכל המקרים ,יש עומד לצאת למלחמה ,על החיילים לצום ביום לו ,אולם ישנם מקרים יוצאי דופן )עיין בהלכה ,4
הקודם לכך וזאת בניגוד מוחלט לצבאות האחרים,
להתייעץ עם רב מוסמך. אשר מבלים את אותו יום בצחצוח חרבות ,באכילה בהמשך(
ובשתייה .הנשק הטוב ביותר של היהודי מאז
אם י"ג באדר יוצא בשבת ,לא צמים ביום זה ,משום ומתמיד ,היא ההבנה ,שכוח וניצחון מגיעים מהא-ל. מהו המקור לצום זה?
כבוד השבת .אנחנו אפילו לא צמים ביום ששי ,על בנוסף ,העובדה שאנחנו חלשים יותר מבחינה
מנת שלא לפגוע בהכנות לשבת .אלא מקדימים את פיזית בתחילת הקרב ,מבטיחה שלא נטעה לחשוב, במגילה אנו קוראים על אסתר)ד ,טז( ,שמתבקשת
על ידי מרדכי לגשת אל המלך מיוזמתה .היא
הצום ליום חמישי ,י"א באדר. שהניצחון הגיע כתוצאה מ"כוחי ועוצם ידי"! מסכימה אמנם לגשת אליו ,על אף הסכנה הצפויה
לבני אנוש ישנם גבולות ,אולם א-לוהים יכול לבצע לה ,אך היא מבקשת מבני עמה לצום במשך שלושה
נוהגים להמשיך בצום עד לאחר קריאת המגילה את הבלתי אפשרי )ראה לדוגמא :מלחמת ששת
)להוציא ערים בהם המגילה נקראת בליל ט"ו אדר(. הימים( .כפי שניסח זאת מרק טווין" :כל הדברים בני ימים לפני כן.
חלוף ,לבד מן היהודי; כל הכוחות חלפו אבל הוא
בתפילת מנחה )שאחר הצהריים( ,מוסיפים את נשאלת השאלה ,מדוע בחרה אסתר דווקא בצום?
הפסקה "עננו" לתפילת הלחש )תפילת עמידה(, נשאר .מהו סוד הנצחיות שלו?" התשובה מצויה למעשה במונח "צום" עצמו – "צום"
בתוך ברכת "שמע קולנו" .החזן מוסיף את "עננו" התענית הנהוגה כיום ,מנציחה את אותו צום של מלשון "צמצום" – מיעוט הצרכים הגשמיים שלנו,
כברכה נפרדת בין "גאולה" ל"רפואה" בין בשחרית טרם קרב – להצלת העם היהודי .אף על פי כן ,מתוך או במלים אחרות – הימנעות מאכילה .הצום מסייע
כבוד לאסתר שגילתה גבורה בהשתדלותה ,הצום בהפחתת הצרכים הגופניים שלנו ,מה שמאפשר
ובין במנחה. לנו ביתר קלות להתרכז בפן הרוחני שלנו .התרכזות
נקרא "תענית אסתר". ברוחניות ,מובילה בהכרח ל"תשובה" ,אנו שבים
כמו בתעניות ציבור אחרות ,קריאת התורה "ויחל וחוזרים אל מצב הטהרה השורשי והבסיסי שלנו.
משה" )שמות לב ,יא–יד; לד ,א-י( נאמרת בשחרית הלכות תענית אסתר אסתר מבקשת לצום כי ברור לה ,שמתוך החיפוש
הרוחני העצמי ,ישיגו בני עמה את הקשר הרוחני
ובמנחה. הצום מתחיל עם 'עלות השחר' ומסתיים עם 'צאת
הכוכבים'. ההכרחי להצלחת משימתה.
אם יש ברית מילה בתענית אסתר ,ממתינים עם
סעודת המצווה עד לערב .האב ,האם והסנדק כל אכילה או שתייה אסורים .בעוד שהיבטים אחרים לא מדובר כאן בצום של עצבות .להיפך ,זהו צום של
רשאים לאכול גם בשעות אחה"צ של יום הצום, – כגון נעילת נעלי עור – מותרים. התעלות וקבלת השראה.
משום שיום זה נחשב עבורם כ"יום-טוב" )שער הציון
מכיוון שאין זה אחד מהצומות העיקריים ,נשים הצום – נשק לא קונבנציונלי
תרפו ,טו( הרות או מיניקות פטורות ממנו ,כך גם מי שחולה
צום נוסף מוזכר במהלך המגילה ,כשעם ישראל
"אבינו מלכנו" נאמר רק בשחרית ,אך לא במנחה באדיבותaish.co.il :
)להוציא במקרה שהצום הוקדם ליום חמישי ואז
אומרים "אבינו מלכנו" גם במנחה(.
לעילוי נשמת רינת בת רוזה
יחזקאל בן נעימה ויהודית בת נעימה ת.נ.צ.ב.ה
www.weinamerica.com 22