Page 20 - waia223
P. 20
הרבניתציפורההלרלחיי העצים
ט"ו בשבט ,חגם של עצי הפרי ,מזכיר לנו את גן
העדן ואת השאיפה האנושית לצמיחה רוחנית
משום כך אומרים לנו חכמי לאפשר יכולה מעבר לגשמיות בשר ודם ולהגיע לקדושה .היה "שנה טובה!"
התלמוד ,שבט"ו בשבט עלינו לו את הכוח לעשות זאת ,משום שהוא היווה את
להתפלל לאתרוג טוב .אך התגלמותה המיסטית של התורה ,עוד בטרם לא ,לא נלכדתי בתוך מכונת
סוכות כבר חלף מזמן .מדוע זמן .היום ה 15-לחודש שבט,
עלינו לחשוב על סוכות? שהספר הקדוש הועלה על הנייר. ט"ו בשבט – ראש השנה
מסיבה פשוטה :בימים אלה
ממש ,לשד העץ מלא והעץ עולמנו כיום אינו מאופיין בעידון .במקום להיזון לאילנות!
מתחיל בתהליך ,שבסופו מעץ החיים ,כולנו חושבים על "הטעם" שהשאיר
יניב פרי .הדבר נכון לגבי עץ הדעת "טוב ורע" בפינו .עץ הדעת הגיש לנו את מסורות מיסטיות רואות
כל העצים .מדוע מייחדים התשוקה לרוע ,שכוחה אינו נופל מזו של התשוקה ביום זה חשיבות רבה.
תפילה דווקא לאתרוג? מדוע?
משום שבשל צורתו ,מסמל לטוב.
האתרוג לב .ביום זה עלינו התורה והעצים -נפתח בתורה
להתפלל למען טוהר בט"ו בשבט אנו לומדים לשפר את עצמנו .כיצד עצמה .התורה מזהירה ,שלא
הלב .אנו חלשים ושבירים, עושים זאת? להשחית ולהרוס ללא צורך.
אך בכוחה של התפילה גם בעת מצור על עיר אויב,
להחזיר אותנו למקור, בואו נתבונן במשמעותו של יום זה בתודעה היהודית. אין להשחית עצי פרי .בניגוד
לאינסוף ,לאלוקים .היא לאופייה התמציתי של התורה,
לנו גישה לעץ החיים. ראשית ,ביום זה ציווה ה' על משה ל"ב ֵאר היטב" כאן היא מפרטת את הסיבה
)דברים כ"ז (8 ,את התורה .לבאר היטב ,באיזה מובן? ואומרת לנו ,כי בני האדם
סבתי נהגה לומר לי ,כי כאשר אני מבקשת משהו, רש"י מלמד אותנו ,כי המלים "באר היטב" כוונתן כמוהם ,כ"עץ השדה" )דברים
עליי להיות בטוחה שאני רוצה אותו .אם אתם רוצים
לכך ,שמשה הסביר את התורה בשבעים שפות. כ ,י"ט(.
משהו ,מה אתם עושים בנידון?
במבט מעמיק ,שיעור זה מלמד אותנו ,כי ניתן למצוא שורשינו נטועים עמוק בקרקע מוצקה .אנו תופסים
בט"ו בשבט אנו שואלים :האם אנו באמת רוצים את התורה בכל היבט והיבט של החיים )שהינם, את המציאות ,קודם כל ,בדרכים גשמיות ומוחשיות.
בטוהר הלב? אנו מפגינים את רצוננו זה ואת שאיפתנו רק אחר כך אנו צומחים מעל לשורשים .ענפינו
למצוא את עץ החיים ,בכך שאיננו משחיתים את כמובן ,מקור השפה( ,כל עוד אנו כנים והגונים. מתארכים אל השמיים ואנו תרים אחר משמעות
העולם הגשמי שמסביבנו .דרך אחת לעשות זאת, וכוונה .אנו מקדישים את חיינו ליצירת "פרי",
היא לשנות את ההתייחסות שלנו לאוכל ,שכן אוכל אך לעתים הרגשות שלנו מוליכים אותנו שולל. כשאנו שואפים להותיר חותם ,סימן ,שגם אנחנו
נדמה לנו שאנו שואפים להגיע לעץ החיים ,אבל היינו פה .צדיק ,איש קדוש ,משול לעץ "הפוך" .הוא
הוא התשוקה הגופנית החזקה ביותר שלנו. האמת היא ,שלא היינו מבחינים בו ,אפילו אם היה ניזון מהשמים וה"פרי" שלו מוקדש לאדמה ולכל
נועץ בנו את ענפיו .דברים אחרים מסיחים את
במהלך חיינו אנו צורכים כמות גדולה של מזון .זהו דעתנו .אחרי הכול" ,התכבדנו" בטעימה מעץ הדעת הברואים.
חלק מתוכניתו של אלוקים וכך הוא מאפשר לנו "טוב ורע" ולעתים איננו מסוגלים כמעט להבחין בין
לחוש בנדיבותו וטוב לבו .המזון שאנו אוכלים והדרך כולנו שואפים לחיים מלאי משמעות ,אך אנו נשחקים
בה אנו מתייחסים לפעולת האכילה ,משפיעים על שני העצים. ומתעייפים בדרך .המיסטיקנים שואלים :מהיכן
הדרך בה אנו חווים את חיינו .אלוקים הוא חלק שואב הצדיק את כוחו? אחת התשובות לשאלה היא,
באדיבותaish.co.il :
ממנה ,או שהוא נמצא מחוצה לה. כי הצדיק שואב את כוחו מ"עץ החיים" עצמו.
בט"ו בשבט ,אנו מגדירים מחדש את הדרך בה אנו מהו ,אם כן ,עץ החיים?
מתייחסים לעולם ,כשאנו מקדשים את האכילה.
אנו מנסים לאכול בצורה מודעת ,נעלה יותר – התשובה מצויה בסיפור גן העדן ,שם היו שני עצים
ואימפולסיבית פחות .קהילות רבות מציינות מאמץ – עץ הדעת טוב ורע ועץ החיים )בראשית ב'.(9 ,
זה בעריכת "סדר ט"ו בשבט" בצוותא .בסדר זה כשאדם וחווה גורשו מגן עדן ,מנעו מהם מלאכים
אוכלים פירות ויש שאוכלים 15סוגי פירות ,משום חמושים בחרבות לוהטות את השיבה לעץ החיים
שזהו היום ה 15-בחודש שבט .בעודנו ניזונים מהם,
אנו מנסים לראות בעיני רוחנו את השורש ,מקור )בראשית ג'.(22-24 ,
החיים .תנו לעצמכם לטעום ממהותה הרוחנית של
גן עדן ,במשמעותו המילולית ,הוא גן של עידון,
ארץ ישראל ,באמצעות אכילת פרותיה. עדינות .בגן עדן הקשר שבין אלוקים לבריאה היה
ניכר ,נראה לעין .לא היו בו "קליפות" של גסות.
אז מה אמרנו? "שנה טובה!" לשטחיות והיוהרה האנושיות לא היה שם מקום
והבורא נגלה במלוא הדרו.
עץ החיים עמד במרכז הגן .הוא העניק לאדם את
המזון הרוחני ,שאפשר לו ולצאצאיו ,להתעלות
www.weareinamerica.com 20