Page 46 - waia221
P. 46
קפלן שמתמודד עם איומים ,שריפת חנותו ובסופו בני פרדמן עבר לינץ'
של דבר ללינץ'. ושרד כדי לספר את
סיפורו בסרט "בית"
סוגיית דמי החסות בשכונות החרדיות היא בעיה
מוכרת בישראל והיא ממשיכה להחריף .עסקים בסרטו של בני פרדמן ,בית ,נראת קבוצה של חרדים מפילה
רבים נפגעו ונשרפו בשכונות חרדיות בארץ במעין חיתתה על בעל חנות .זה התחיל בדרישה לכסף בתמורה
התנהלות שמזכירה את המאפיה וקבוצות פשע לחותמת כשרות והמשיך עם איומים לשריפת החנות .כך תיעד
הדורשות דמי פרוטקשן בתמורה לניהול העסק
פרדמן ,לשעבר חרדי ,את מה שעבר על בשרו
בשכונות מסויימות.
לאחר מכן ,הוא הסיר את הכיפה והציצית ועבר עם איילה אור-אל
בארץ צפו בסרט למעלה מ 100-אלף איש ,רבים משפחתו לחלק חילוני של העיר.
מהם דתיים שהנושא קרוב לליבם. בשנת 2008עבר בני פרדמן לינץ' מחוץ לחנות
בשנה שעברה הוציא פרדמן -שהמשיך ללימודי האלקטרוניקה שלו בשכונה החרדית גאולה
לאחרונה הגיע פרדמן ללוס אנג'לס לפסטיבל קולנוע והפך לבמאי -את הסרט "בית" ,המבוסס בירושלים .הוא הוכה עד חוסר הכרה על ידי
הקולנוע הישראלי ה ,36-שם הוקרן סרטו .תפסתי על סיפורו האישי .הסרט ,בכיכובו של רועי ניק ,עוקב 20גברים אורתודוקסים שחבשו ציצית וכיפה
אותו לראיון על התופעה המטרידה הזאת ועל מה אחר יאיר קפלן ,תלמיד ישיבה חרדי נשוי ואב לתינוק והתעורר בבית החולים מאוחר יותר אותו הלילה
המחליט לעזוב את הכולל ולפתוח חנות אלקטרוניקה עם פציעות קשות .הפשע שלו? הוא מכר קבצי
שקרה אתו מאז עבר את הלינץ'. למכירת מחשבים כשרים .עם זאת ,עליו לקבל MP3שהכילו מוזיקה דתית .ועדת גאולה שהתירה
תחילה את אישורו של ועד השכונה ,המנפיק תעודת לו בתחילה למכור את הפריטים הללו ,שינתה את
בגלל התקרית הזאת הפסקת לנהל ארח כשרות ,המבטיחה שלמחשבים אין גישה לאינטרנט דעתה והורתה לו להפסיק למכור את הגאדג'טים
חיים דתי .האם היית עדיין נמצא שם אילולא
הלינץ' שעברת ואיך אשתך קיבלה את זה? כדי למנוע השחתת מוחם של חברי הקהילה. הפופולריים ,פרדמן סירב.
"אני משער שכן שהייתי עדיין נמצא שם אילולא מה יאיר מתבקש לשלם כמה אלפי שקלים לוועד פרדמן בילה את חמשת החודשים הבאים בסדרה
שקרה .אשתי הבינה את ההחלטה שלי ,אחרי כל ולמשגיח הכשרות .למרות שהוא משלם את כל "דמי של ניתוחים ,אחד כדי לתקן את אוזנו והשני כדי
מה שעברנו זה לא היה "אישו" .היה ברור לנו שאנו הפרוטקשן" האלו ,הוא עדיין מרוויח יפה והחנות לתקן את אצבעו השבורה )שנותרה עקומה עד
נשארים ביחד ונמשיך ביחד .היא הבינה שאני נמצא שלו משגשגת .עם זאת ,ככל שגאדג'טים מודרניים עצם היום הזה( .הוא היה שרוי בטראומה מוחלטת.
במה שנקרא פוסט טראומה ,היא קיוותה שזה משהו חודרים יותר ויותר לחייהם של ילדים אורתודוקסים, האנשים שתקפו אותו היו חברי הקהילה שלו.
זמני והזמן יעשה את שלו .זה היה מאתגר קצת הם נתפסים כאיום .מתח זה מוביל לסכסוך עם
מאחר והיא מאוד דתיה ואני לא אבל מצאנו את www.weareinamerica.com 46
הדרך".
אתה עדיין גר בירושלים יצא אלך להתקל
באותם אנשים שתנכלו לך?
"לא ,הם חיים בגאלה ובמאה שערים ואני 10שנים
לא דרכתי שם ,לא הייתי מסוגל נפשית .הפעם
הראשוונה שחזרתי לשם ולא רק עברתי באזור ,היה
בגלל הסרט ,מצאתי עצמי מבלה שם ימים שלמים".
הסרט שופך אור על בעיה בעולם החרדי,
האם זה עורר שינוי ,לפחות מהבחינה כיצד
המשטרה מתייחסת לבעיה?
"לגבי המשטרה לא יודע אם זה עורר שינוי .אם צריך
לסמוך על המשטרה שתמצא את מי שעושה את זה,
אז עד היום היא תעדיף לא לעשות כלום .אם מישהו
במרכאות עשה להם את העבודה ,זאת אומרת,
צילמו את האנשים ,מישהו חקר בעצמו והגיע
למישהו שעשה את דברים ,אז הם מסתפקים בזה".
איך המצב השתנה מאז מה שקרה לך?
"הם התחילו להגזים .אם פעם היו שורפים מספר
חד ספרתי של חנויות בשנה היום זה מגיע לדו-
ספרתי מכובד וזה קורה גם בירושלים גם בבית
שמש גם בבני ברק .הדבר שהשתנה מהתקופה שלי
היא שהיום יש המון סרטונים והכל מתועד .אנשים
מתעדים שהמשגיח מגיע ומאיים ומעלים את זה
לרשתות החרדיות וקבוצות בטלגרם ובערוצים של
הקהילה החרדית .אנשים מודעים היום הרבה יותר
לבעיה .זה מאוד שונה ממה שהיה בתקופה שלי
לפני 15שנה ,אז לא היה שום ערוץ תקשורת פנים
חרדי המדבר על הדברים האלו".
עד כמה הסרט נאמן לסיפורך?
"נאמן מאוד מלבד שהורדתי הרבה מאוד קטעים
בגלל שזה היה מתאים לסדרת טלווזיה אבל לא
לסרט .היה לנו ממש דו שיח עם התאגיד להפוך
את זה לסדרה אבל הרגשנו שסרט נכון יותר לספר
את הסיפור הזה כי מה שהיה חשוב היה לספר
את הדינמיקה של בני הזוג לאורך השנים ואיך היא
משתנה ואיך ההתחלה מול הסיום וכל הדרך שהם
עוברים ביחד .זה משהו שהמדיום הקולנועי יודע
לעשות טוב כי הוא דחוס .במציאות המאורעות האלו
ארכו שנתיים".