Page 16 - waia214
P. 16

‫הרב שרגא סימונס‬

     ‫ל"ג בעומר‬
‫ורבי שמעון בר יוחאי‬

‫הוא אמר לתלמידיו‪" :‬והרי דברים קדושים‪ ,‬שלא‬        ‫שוב יצאו רבי שמעון ובנו אל העולם הפתוח ושוב ראו‬        ‫רבי שמעון בר יוחאי היה חכם גדול‪ ,‬שחי‬
‫גיליתם עד עתה‪ ,‬ברצוני לגלותם‪ ...‬שלא יאמרו‬        ‫אנשים עוסקים בחיי העולם הזה‪ .‬הם אמנם הצטערו‪,‬‬           ‫בתקופת השלטון הרומי בירושלים‪ ,‬לפני כ‪-‬‬
‫כי בחסרון הסתלקתי מן העולם‪ "...‬עד עכשיו‬          ‫אבל שלטו ברגשותיהם‪ .‬היה זה יום שישי אחר‬                ‫‪ 2,000‬שנה‪ .‬הוא היה אחד מחמשת תלמידיו‬
‫החזקתי את כל הסודות קרוב לליבי – אבל‬             ‫הצהריים והנה הבחינו בזקן‪ ,‬שרץ עם שני ענפים‬             ‫של רבי עקיבא‪ ,‬אשר – למרות הרדיפה הקשה‬
‫כעת‪ ,‬לפני שאני עוזב את העולם‪ ,‬אני רוצה‬           ‫של הדס‪" .‬לאן אתה הולך עם הבשמים האלה?"‬                 ‫– הצליחו לקבל תורה מרבותיהם ולמוסרה‬
                                                 ‫שאלו אותו‪" .‬זה לכבוד שבת" אמר האיש‪" .‬אז למה‬            ‫הלאה לתלמידיהם ובכך לקיים את רצף‬
                        ‫לגלות אותם לכולם‪.‬‬        ‫לך שני ענפים?" הם המשיכו לשאול‪" .‬האחד כנגד‬             ‫העברת התורה מדור לדור ולמנוע את שכחתה‪.‬‬
                                                 ‫'שמור' והשני כנגד 'זכור' " הוא אמר‪ ,‬בהתייחסו לשני‬
‫רבי אבא תלמידו‪ ,‬שקיבל עליו את המשימה‬                                                                    ‫התלמוד )מסכת שבת‪ ,‬לג‪ ,‬ב( מתאר מאורע‬
‫לכתוב את דבריו של רבי שמעון‪ ,‬סיפר‪" :‬ולא‬           ‫האספקטים של שמירת השבת בעשרת הדברות‪.‬‬                  ‫חשוב בחייו של רבי שמעון בר יוחאי‪ :‬רבי שמעון‬
‫הרימותי ראשי‪ ,‬שהאור היה כל כך גדול שלא‬                                                                  ‫התבטא נגד רומאים בפני קבוצת חכמים‪ .‬שמע‬
‫יכולתי להסתכל‪ ...‬כל אותו היום לא פסקה‬            ‫כששמע זאת רבי שמעון הוא פנה אל בנו ואמר‬                ‫זאת אדם אחד‪ ,‬שהעביר את הדברים לשלטון‬
‫האש מן הבית ולא היה מי שהתקרב אליו‪ ,‬שלא‬          ‫בהתפעלות‪" :‬ראה כמה חביבות מצוות על ישראל!"‬             ‫הרומי‪ .‬הרומאים החליטו לדון את רבי שמעון‬
‫יכלו לגשת אליו‪ ,‬שהאור והאש היו סביבו‪"...‬‬         ‫– השבת הוא יום בעולם הגשמי‪ ,‬אשר מגשר בינו לבין‬          ‫למיתה והוא נאלץ לברוח ולהסתתר מעיניהם‪.‬‬
‫ובסופו של היום‪ ,‬לאחר שנסתלקה האש‪ ,‬ראה‬            ‫העולם הרוחני‪ .‬בשבת‪ ,‬אפילו השאיפות הגשמיות‬
‫רבי אבא את רבי שמעון‪ ,‬שנפטר מהעולם‪.‬‬              ‫ביותר‪ ,‬כמו ארוחה טעימה או שנת צהריים‪ ,‬נושאות‬           ‫רבי שמעון ובנו אלעזר ברחו למערה בצפון‬
‫"כשהוא שוכב על ימינו‪ ,‬מעוטף ]בטלית[ ופניו‬                                                               ‫הארץ‪ .‬בבריחתם לא נטלו עמם דבר ורק‬
                                                                   ‫בחובן רמה מיוחדת של קדושה‪.‬‬           ‫בזכות שני ניסים הצליחו להתקיים במשך שנות‬
                                  ‫שוחקות‪".‬‬                                                              ‫שהותם באותה מערה‪ :‬מעיין מים‪ ,‬שפרץ ועלה‬
                                                 ‫רבי שמעון הפך להיות אחד מגדולי התורה‪ .‬כשהגיע‬            ‫בפתח המערה ולצדו עץ חרובים מניב פירות‪.‬‬
             ‫חגיגות ל"ג בעומר כיום‬               ‫ליומו האחרון על פני האדמה‪ ,‬הוא כינס סביבו את‬
                                                                                                        ‫גם בגדים להחלפה לא היו להם‪ .‬האב ובנו רצו‬
‫בחגיגות ל"ג בעומר‪ ,‬מדליקים יהודים בכל‬                   ‫תלמידיו וביקש מהם להקשיב היטב לדבריו‪.‬‬           ‫לשמור על הבגדים שברשותם‪ ,‬על מנת שיוכלו‬
‫רחבי הארץ מדורות‪ ,‬שבאות לסמל את האש‬                                                                     ‫להיות לבושים באופן מכובד בזמן התפילה‪.‬‬
‫האדירה‪ ,‬שהקיפה את רבי שמעון בר יוחאי‪.‬‬                         ‫הזוהר )ג‪ ,‬רצא‪ ,‬ב( מתאר את האירוע‪:‬‬         ‫לכן חפר כל אחד מהם בור באדמה‪ ,‬פשט את‬
‫נוכל לראות את הילדים עוסקים שבועות‬                                                                      ‫בגדיו וכיסה עצמו בעפר עד לצווארו‪ .‬במשך‬
‫ארוכים‪ ,‬באיסוף קרשים וחומרי בעירה ומגלים‬         ‫רבי שמעון היה כל אותו היום במצב נבואי‪ ,‬כשהוא‬           ‫כל היום הם עסקו בלימוד התורה‪ ,‬כשהם‬
‫את כישרונותיהם הארכיטקטוניים ביצירת‬              ‫חושף את הסודות המיסטיים העמוקים של התורה‪.‬‬              ‫טמונים באדמה ורק כאשר הגיע זמן התפילה‪,‬‬
‫מבנים מרשימים – העתידים לעלות באש‪.‬‬                                                                      ‫הם היו מנערים מעליהם את העפר‪ ,‬לובשים‬
‫זוגות נישאים‪ ,‬אירועים רבים נקבעים ליום זה‬                  ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬                          ‫את בגדיהם‪ ,‬עומדים להתפלל – וחוזרים אל‬

                   ‫והשמחה חוגגת ברחובות‪.‬‬                                                                                                   ‫האדמה‪...‬‬

‫אבל‪ ,‬אם ל"ג בעומר מציין את יום מותו של‬                                                              ‫רבי שמעון ובנו נשארו במערה במשך ‪ 12‬שנים‪,‬‬
‫רבי שמעון בר יוחאי‪ ,‬למה עושים ממנו כזאת‬                                                             ‫כשהם מנותקים לחלוטין מהוויות העולם – ועסקו רק‬
                                                                                                    ‫בלימוד תורה‪ .‬והנה הגיע היום הגדול – אליהו הנביא‬
                                         ‫חגיגה?‬                                                     ‫הגיע אל המערה ובישר להם על מותו של קיסר‬
                                                                                                    ‫רומי‪ .‬על פי חוקי אותה תקופה‪ ,‬יחד עם מותו של‬
‫הסיבה היא‪ ,‬שרבי שמעון הורשע בפשע איום כנגד‬                                                          ‫הקיסר והתמנותו של הקיסר הבא‪ ,‬התקבלה "חנינה‬
‫השלטון הרומאי‪ .‬לפי כל הנסיבות‪ ,‬הוא היה אמור‬
‫למות הרבה לפני זמנו‪ .‬אבל‪ ,‬תוך הקרבה עצמית‬                                                                ‫כללית" וממילא הגזירה נגד רבי שמעון בטלה‪.‬‬
‫מדהימה )שנות המחבוא במערה( וסדרה של ניסים‬
‫)עץ החרוב ומעיין המים(‪ ,‬הצליח רבי שמעון להשלים‬                                                      ‫רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו יצאו מן המערה‪.‬‬
‫את חייו‪ .‬נקודת השיא של חיים נאדרים אלה‪ ,‬הייתה‬                                                       ‫הם ראו כמה איכרים עובדים בשדה‪ .‬לאחר שנות‬
‫חשיפת סודות התורה העמוקים והנשגבים‪ .‬כל אלה‬                                                          ‫התעלות רוחנית במערה לא יכול היה רבי שמעון‬
                                                                                                    ‫לסבול מראה של יהודים‪ ,‬המבזבזים את זמנם‬
                              ‫הם סיבה למסיבה‪.‬‬                                                       ‫בדברים גשמיים‪ ,‬במקום לעסוק בלימוד התורה‪.‬‬
                                                                                                    ‫"מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה!" קרא רבי שמעון‬
‫בל"ג בעומר נוהגים לעלות לקברו של רבי שמעון בר‬                                                       ‫בכאב‪ .‬ומייד‪ ,‬מעוצם קדושתו הרוחנית‪ ,‬נשרפו וחלפו‬
‫יוחאי‪ ,‬במירון שבגליל‪ .‬ביום אחד מגיעים לשם כרבע‬
‫מליון יהודים – רוקדים‪ ,‬מתפללים חוגגים ומודים‬                                                               ‫מן העולם כל אותם איכרים שעליהם הביט‪.‬‬
‫על המתנות הרוחניות הנפלאות‪ ,‬שרבי שמעון זכה‬
‫להעניק לנו‪ .‬ישנם אנשים‪ ,‬שמתמקמים שם שבועות‬                                                          ‫באותו זמן יצאה בת קול מהשמים וקראה‪" :‬להחריב‬
                                                                                                                   ‫עולמי יצאתם?! חיזרו למערתכם!"‬
                 ‫מראש‪ ,‬מתוך ציפייה ליום הגדול‪.‬‬
                                                                                                    ‫השניים חזרו אל המערה וישבו בה שנים‪-‬עשר‬
‫בל"ג בעומר‪ ,‬מתמלאת הארץ בלפידים ובמדורות –‬                                                          ‫חודשים נוספים‪ ,‬על מנת ללמוד טוב יותר כיצד‬
‫ברחובות ועל גגות הבתים‪ .‬מטוסים החולפים ממעל‬                                                         ‫לשלוט בכוחותיהם הרוחניים‪ .‬לאחר שנה‪ ,‬נשמעה‬
‫נבוכים‪ ,‬צילומי לוויין של ישראל מראים אותה זוהרת‬
‫בצבע שונה‪ .‬באופן סימבולי‪ ,‬הם מאירים את הנתיב‪,‬‬                                                                ‫בת קול שנייה שאמרה‪" :‬צאו ממערתכם"‪.‬‬
‫לאלה החפצים להבין את האמת הפנימית של‬
                                                                                                                                        ‫‪www.weareinamerica.com 16‬‬
 ‫התורה‪ ,‬כפי שנחשפה על ידי רבי שמעון בר יוחאי‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21