Page 66 - waia212
P. 66

‫חולית חלק שני‬
                                      ‫‪DUNE 2‬‬

                                               ‫אדם גורן‬

‫בארדם(‪ ,‬מנהיגם של הדררים‪,‬‬          ‫החלק השני בעיבוד של דניס וילנב לספר המדע בדיוני‬    ‫החלק השני של חולית חלק שני‬
‫את האמונה שהוא ליסאן אל גאיב‪,‬‬      ‫הקלאסי של פרנק הרברט‪ .‬מסעו של פול אטריידס‪,‬‬         ‫בבימויו של דניס וינלב‪ ,‬מרהיב ביופיו‪.‬‬
‫המשיח שיהפוך את אראקיס לגן‬                                                            ‫הוא שוזר באלגנטיות אפקטים‬

‫עדן שופע מים‪ .‬מתחת לפני השטח‪,‬‬      ‫כשהוא מתאחד עם צ'אני ואמו בנתיב נקמה נגד‬           ‫מיוחדים מהשורה הראשונה וצילום‬
‫בנות הגשרית ממשיכות לנווט‬          ‫הקושרים שרצחו את משפחתו והשתלטו על הכוכב‬           ‫עוצר נשימה; הוא מניח שרירים‪,‬‬
‫ולתמרן את כל השחקנים הראשיים‬                                                          ‫סיכות ופראות על עצמותיו של‬

    ‫על לוח השחמט של הגלקסיה‪.‬‬       ‫המדברי עתיר המשאבים‪ .‬מול בחירה בין אהבה לגורל‬      ‫החלק הראשון‪ .‬זהו יופי עוין ואכזרי‬
                                   ‫היקום‪ ,‬פול מנסה למנוע עתיד נורא שנגלה לו בחזיונות‬  ‫שוילנב יצר‪ .‬תמונת האקשן האפית‬
‫קטע אקספוזיציה כבר בתחילת‬                                                             ‫הזו‪ ,‬העוקבת אחר מסעו של פול‬
‫הסרט‪ ,‬שנמסר ככניסה ל"יומן‬                                                             ‫אטריידס )טימותי שאלאמט( מבחור‬
‫הקיסרי" ומסופר על ידי הנסיכה‬                                                          ‫שיודע להשתמש קצת בחרב‪,‬‬
‫אירולן )פלורנס פיו(‪ ,‬מוכיח היטב‬                                                       ‫ללוחם אמיץ ומנהיג של שבט פרמן‬
‫עד כמה חסר תועלת לנסות לפענח‬                                                          ‫מאראקיס‪ ,‬מתממשת בעוצמה‬
‫את נבכי הכרוניקה הצפופה הזו‪.‬‬
‫במקרה זה‪ ,‬יותר מדי דיאלוגים‬                                                                             ‫צורבת רשתית‪.‬‬
‫והסברים עלילתיים מרוקנים את‬
‫האנרגיה מהתמונה; הרבה יותר יעיל‬                                                       ‫רוחבה והיקפה של חולית‪ ,‬סאגת‬
‫להשתמש בטקטיקה המועדפת‬                                                                ‫העתיד הרחוק של פרנק הרברט‬
‫על וילנב לחקור את הסיפור באופן‬                                                        ‫מ‪ 1965-‬של סכסוך פיאודלי בין‪-‬‬
‫ויזואלי‪ .‬טכניקה זו נכשלת מדי פעם‪,‬‬                                                     ‫כוכבי‪ ,‬הוכיחה את עצמה כתחזית‬
‫כאשר חלק מהמעברים בין סצנות‬                                                           ‫מרתיעה ליוצרי קולנוע פוטנציאליים‬
‫שנוצרו באופן חי לבין קטעי תפאורה‬                                                      ‫קודמים‪ .‬התקציב הנדיב שעמד‬
‫מרגישים מעט שטחיים ומפורקים‪.‬‬                                                          ‫לרשות סרטיו של וילנב בהחלט‬
‫אבל בסך הכל‪ ,‬זה לא מזיק בכלל‬                                                          ‫עוזר – היעדר המימון היה הגורם‬
‫לרחוץ את הקהל באווירה סוערת‬                                                           ‫שהטביע את הצעת העיבוד‬
‫ורוויית צבעים במקום להאכיל‬                                                            ‫הקולנועי של אלחנדרו חודורובסקי‬
                                                                                      ‫למה שהיה אמור להיות סרט באורך‬
‫אותם בכפית עם גבעולי עלילה‬                                                            ‫‪ 14‬שעות בתחילת שנות השבעים‪.‬‬

‫קלים לעיכול‪.‬‬                                                                          ‫בעוד האחים וורנר לא זכו להצלחה‬

                                                                                      ‫רבה לאחרונה כפי שיודע כל מי‬
                                                                                                                  ‫שעקב אחרי המפלה של ‪Coyote vs‬‬
‫למרות שפול הוא המוקד העיקרי‬                                                                                       ‫‪ ,Acme‬אבל הם לפחות נתנו לווילנב‬
‫של הסיפור‪ ,‬פרק זה מאפשר‬                                                                                           ‫את המרחב והחופש להגשים את‬
‫לדמויות אחרות לבוא לידי ביטוי‪,‬‬                                                                                    ‫החזון היצירתי שלו‪ .‬וילנב הוא לא‬
‫ובראשן הלוחמת הפרמנית חני‬                                                                                         ‫הבימאי הראשון שלקח על עצמו‬
‫)הופעה מרשימה ומחויבת פיזית‬                                                                                       ‫את הפרוייקט המאתגר הזה‪ .‬קדם‬
‫מזנדאיה המגנטית תמיד(‪ .‬אבל‬                                                                                        ‫לו העיבוד הפחות מוצלח של דייוויד‬
‫בולט בתפקיד משנה הוא אוסטין‬                                                                                       ‫לינץ' בשנות השמונים‪ .‬ב‪2021-‬‬
‫באטלר‪ ,‬המגלם את פייד‪-‬ראוטה‪,‬‬                                                                                       ‫קיבלו המעריצים את העיבוד‬
‫אחיינו הפסיכופת של הרודן‬                                                                                          ‫הקולנועי ל"חולית" לו ייחלו‪ .‬האפוס‬
‫המרחף של סטלן סקארסגארד‪,‬‬                                                                                          ‫הקולנועי עתיר התקציב‪ ,‬הכוכבים‬
                                                                                                                  ‫והחול של וילנב אמנם גרף שישה‬
                   ‫הברון הרקונן‪.‬‬                                          ‫פרסי אוסקר )צילום‪ ,‬עריכה‪ ,‬עיצוב הפקה‪ ,‬סאונד ופסקול( ואלפי מחמאות‬

‫מרשימה לא פחות ורק קצת פחות מטרידה ליידי ג'סיקה‪ ,‬אמו של פול‪ .‬מונעת‬

‫ממעריצי הספר‪ ,‬הצופים המזדמנים והמבקרים‪ ,‬אך לא סחף את כולם פה אחד‪ .‬על ידי האמביציה שלה לבנה‪ ,‬ומעוותת על ידי הטקס המפרך שהופך אותה‬
‫לאם הכומר של הפרמנים‪ ,‬ג'סיקה לוקחת על עצמה אכזריות מצמררת‪ ,‬משהו‬
‫שפרגוסון מצליחה להעביר כמעט לחלוטין באמצעות מבט בלתי נתפס ואוסף‬           ‫חלק מהתלונות הופנו לאורכו המוגזם של הסרט ויומרנותו של וילנב לכווץ עושר‬
                                                                          ‫של תמות ואלגוריות דתיות‪ ,‬פוליטיות ואקולוגיות של אחד הספרים המורכבים‬
                                                         ‫של קעקועי פנים‪.‬‬  ‫והעמוקים שנכתבו לפיצ'ר בודד בנוסף לתחושה ש"חולית" פשוט נקטע באמצע‪,‬‬

‫בקליף האנגר מטמטם ומבלבל‪ ,‬ללא כל הבטחה קונקרטית להמשך או לכל הוויזואליה העצומה ועוצרת הנשימה וההופעות המפוארות משתוות יותר‬

‫הפחות הכרזה רשמית מאולפני וורנר שאכן מתוכנן אחד כזה )הסרט השני לפסקול של הנס זימר‪ .‬יש קטעים כל כך רועמים‪ ,‬שזה נשמע כאילו הוא‬
                                                                          ‫הוכרז אחרי הצלחתו של הסרט הראשון(‪.‬‬
‫איכשהו רתם את הרעש של כוכבי לכת מתנגשים במקום כלי הקשה‪ .‬המוזיקה‬

‫החלק השני בסאגה של דני וילנב נפתח בדיוק באותה פוזיציה בה עזבנו את של זימר לוחצת חזק על כל הבלוטות בגוף‪ .‬יחד עם הסאונד העוצמתי באולם‬
‫אראקיס‪ ,‬כוכב הלכת הצחיח‪ .‬לאחר שניצח בקרב מול ג'אמיס‪ ,‬פול אטראידיס האיימקס‪ ,‬היא מצמררת ומרגשת; הסינמטוגרפיה של הצלם גרג פייזר היא‬
‫)טימותי שאלאמה( ואמו ג'סיקה )רבקה פרגוסון( מצטרפים אל בהדררים ליגה אחרת מכל סרט מד"ב שראיתם בשנים האחרונות; האפקטים הוויזואלים‬
‫בחיפושם אחרי מסתור מבני הארקונן‪ ,‬שהשתלטו בשנית על אראקיס ועל מצוינים והסיקוונסים של הקרבות רוויי האקשן מרהיבי עין והדובדבן שבקצפת‬
‫מצבורי התבלין‪ ,‬בעזרתו האדיבה של הקיסר שדאם קורינו הרביעי )כריסטופר אלו תולעי החול האימתניות‪ ,‬שמקבלות כאן תפקיד משמעותי כחלק מסיפור‬

‫ווקן(‪ .‬פול לומד את דרכם של הדררים‪ ,‬נלחם לצידם ומעמיק בסטילגאר )חאבייר ההתבגרות של פול בסיקוונס שישאיר אתכם על קצה הכיסא‪.‬‬

                                                                                                                                                               ‫‪www.weareinamerica.com 66‬‬
   61   62   63   64   65   66   67   68