Page 20 - waia212
P. 20
ירמיהו ראק
מצוות ומנהגי פורים
פורים! כמה אסוציאציות
חגיגיות ושמחות יש בשם החג
הזה! ננסה לרכז בקצרה את
מצוות ומנהגי החג השונים
הסעודה היא כמובן כדי לשמוח ולחגוג את נס על אבן אחת ועמלק על אבן אחרת ,ועל ידי הכאה פורים הוא החג הססגוני ביותר מתוך כל החגים שיש
ההצלה המופלא .כמו כן מזמינים הרבה אורחים כדי של אחת על השניה מוחקים את הכתב ,על פי דברי לנו ,קיימים מנהגים שונים בקהילות השונות .להלן
להרבות בשמחה ,רעות ואחוה שהם חלק מרכזי הפסוק "מחה תמחה את זכר עמלק" )דברים כה,
יז( .כיום נוהגים להרעיש ברעשנים ובשלל דרכים המנהגים המרכזיים של חג הפורים:
ממהות החג. כשקוראים את שמו של המן .יש שנהגו להרעיש רק
בחלק מהפעמים ,ויש שלא נהגו כלל להרעיש ,ובכל מחצית השקל -בערב פורים אחר הצהריים
בפורים יש מנהג יוצא דופן להרבות בשתית יין אופן צריך להיזהר שהרעש לא יפריע לשמוע את נוהגים לתת לצדקה 3מטבעות של חצי שקל )או
ואלכוהול .למרות שבדרך כלל ביהדות שתיה קריאת המגילה .לחץ כאן להרחבה בהלכות קריאת חצי המטבע שבשימוש במדינה שבה נמצאים ,ויש
מרובה איננה נחשבת דבר חיובי )עקב התוצאות הנוהגים לתת שווי של מחצית השקל מזמן המקדש(,
השליליות שעלולות להיות להשתכרות( ,בפורים מגילה זכר למחצית השקל שהיו בני ישראל תורמים
כן שותים ומתבסמים .כיון שהשכרות מורידה בחודש אדר לבית המקדש ,הרעיון בחצי הוא שכל
את החומות והמחיצות שהאדם בונה לעצמו וכך משלוח מנות -על פי הכתוב במגילת אסתר
מתגלית הפנימיות שלו) .רעיון זה יבואר בהמשך "ומשלוח מנות איש לרעהו" ,נותנים "מנות" 2 -דברי אחד לבד הוא רק חצי -רק ביחד יש שלמות!
לגבי מנהג התחפושות( .כמובן שאין לשתות באופן
מופרז שיגרום להתנהגות לא נאותה ,או להפסד של מאכל. ויש כמובן את 4המצוות העיקריות הידועות כ4 -
ה"ממים" ,שכולם מתחילים באות "מם".
מצוות החג האחרות. בעיקרון מספיק לשלוח משלוח אחד לאדם ,אבל
רבים מנצלים את ההזדמנות לשלוח להרבה חברים מקרא מגילה -קוראים בבתי הכנסת )אפשר גם
על הניסים -בתפילות ימי הפורים מוסיפים קטע בבית( את מגילת אסתר שמגוללת את סיפור נס
מיוחד " -על הניסים" )מופיע בסידור בתפילת ומכרים.
שמונה עשרה( ,שבו מזכירים את נס פורים ומודים פורים.
ומשבחים עליו .כמו כן מוסיפים קטע זה בברכת מטרת המשלוח מנות הוא בעיקר כדי להרבות
המזון )מופיע בברכון אחרי ברכת "נודה לך" לפני ולהגביר את הרעות והחברות בין אחד לשני .וגם ,כדי את המגילה קוראים פעמיים ,פעם אחת בליל פורים
ובפעם השניה בבוקר .הרעיון כמובן הוא לזכור את
"ועל הכל"(. שיהיה לאחר אוכל לסעודת פורים.
המאורע הגדול שבזכותו חוגגים את חג הפורים.
תחפושות -ועכשיו :למנהג הייחודי והססגוני ביותר מתנות לאביונים -באותו פסוק במגילת אסתר שבו
של פורים -תחפושות! כתוב משלוח מנות ,מוזכר גם מתנות לאביונים. לפני קריאת המגילה מברכים 3ברכות:
.1ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך העולם אשר קדשנו
המנהג כבר היה קיים לפחות 500שנה .חוץ נותנים "מתנות" -סכום כסף ,רצוי שיהיה מספיק
מהשמחה הנלווית )בעיקר אצל הילדים ,אבל לא לקנות בו מנה של אוכל ,ל 2-עניים. במצוותיו וציונו על מקרא מגילה.
רק (...הרעיון העומד מאחורי הענין הוא ,שנס פורים .2ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך העולם שעשה ניסים
בהמשך להגברת החיבור והאחדות חשוב לא לשכוח
כולו מוסתר! את אלה שלא שפר עליהם גורלם ,אלה שאין להם. לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.
הם גם חלק מאיתנו ,גם להם מגיע לשמוח .הרמב"ם .3ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך העולם שהחיינו
אפשר להסביר את כל סיפור המגילה כצירוף בהלכות פורים מדגיש ש"מוטב לאדם להרבות וקיימנו והגיענו לזמן הזה) .ובעדות המזרח ובחלק
מקרים נדיר שבאופן מופלא אירע כך שכל הנסיבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מקהילות האשכנזים נוהגים לומר ברכה זו רק
מנות לרעיו .שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא
הובילו לתוצאה המשמחת -הצלת היהודים! לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים" ,וכו' .מענין בלילה(.
שהרמב"ם לא אומר שזה סתם מעשה טוב ,אלא
אבל כמו התחפושות ,במגילה יש להתבונן במה לאחר קריאת המגילה )רק כשקוראים בציבור(
שמסתתר מתחת לפני השטח .כמו בשתיית היין, שזו השמחה הגדולה יותר! מברכים ברכה אחת -ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך
כך גם כאן -פורים מעביר לנו מסר ,שלא להיכנע העולם הרב את ריבנו והדן את דיננו והנוקם את
לשטחיות ,לחפש את מה שמסתתר ,את הפנימיות משתה -עורכים סעודה גדולה. נקמתנו והמשלם גמול לכל אויבי נפשנו והנפרע
לנו מצרינו .ברוך אתה ה' הנפרע לעמו ישראל מכל
שמאחורי החיצוניות! המנהג הרווח הוא לעשות את הסעודה לקראת צריהם ,הא-ל המושיע .לאחר קריאת המגילה נהגו
אחר הצהריים ,ויש נוהגים לפני הצהריים )אלא אם
כמו כן התחפושות מזכירות את המהפך הגדול כן פורים יוצא ביום שישי ,שאז כולם מקדימים את לומר פיוטים שונים כל קהילה ועדה כמנהגה.
שאירע בנס פורים " -ונהפוך הוא" התחפושת הסעודה כדי שיהיה מספיק זמן להתארגן לשבת(.
אחד המנהגים שקשורים לקריאת המגילה )והחביב
מסמלת את ההיפוך או את השינוי מהמצופה. באדיבותaish.co.il : ביותר על הילדים!( הוא הרעשה בזמן קריאת שמו
של המן במגילה .המנהג החל כנראה ,בכתיבת המן
www.weareinamerica.com 20