Page 20 - waia208
P. 20

‫רועי דר‬

‫איך אפשר להסביר את המהפך הפתאומי ‪-‬מקרע לאחדות‬
         ‫מאז פרוץ המלחמה?‬

‫כולו איך אהבה אמיתית מקבלת ביטוי במעשים‪.‬‬           ‫באיזו נחמה אפשר להיאחז בימים מטורפים‬
                                                 ‫שכאלו? מהו הכוח של עם ישראל‪ ,‬מהי חולשתו‪,‬‬
‫לפי חוכמת היהדות‪ ,‬בני ישראל הם ‪" -‬העזים‬
‫שבאומות"‪ .‬עזות הינה אנרגיה חסרת מעצורים‪,‬‬               ‫ומדוע יש סיבה להיות אופטימיים?‬
‫כוח רצון ופעולה בוערים‪ ,‬לטוב ולרע‪ .‬כשם שניתן‬
‫להשתמש באש על מנת לעשות טוב ולהפיץ חום‪,‬‬          ‫של כל צד‪ ,‬הוא נבע מתוך אהבה לעם ישראל‪ ,‬מתוך‬       ‫כיצד אפשר להסביר את התופעה‪ ,‬שרק לפני ימים‬
‫שימוש רע באש עלול לשרוף ולהזיק‪ .‬ההיסטוריה‬        ‫רצון שיהיה לו עתיד טוב יותר‪ .‬לכן המחלוקת הייתה‬    ‫אחדים הקיטוב היה כל כך נוכח‪ ,‬שחיילי מילואים‬
‫הארוכה של העם היהודי מלאה תהפוכות‪ ,‬יש בה‬         ‫כל כך קשה‪ ,‬כי בלב של כל צד בוערת אהבה כללית‬       ‫רבים הצהירו שאינם מוכנים לשתף פעולה עם‬
‫רגעים הרואיים של הצלחה שאין דומה לה‪ ,‬ומנגד‬                                                         ‫הממשלה ולהתגייס‪ ,‬ועתה‪ ,‬לאחר שפרצה מלחמת‬
‫ישנם רגעים איומים של שפל ותבוסה‪ .‬מסופר‪,‬‬                                     ‫לשני הצדדים גם יחד‪.‬‬    ‫"חרבות ברזל"‪ ,‬גיוס המילואים התמלא בן רגע‬
‫שכאשר בנו את המשכן במדבר בפעם הראשונה‪,‬‬                                                             ‫מעבר למצופה? איך זה שרק לפני ימים בודדים‬
‫כל אחד נרתם ונתן נדבות חומריות או רוחניות )כגון‬  ‫מה שקורה עכשיו זו המחשה מצויינת לדברים‪.‬‬           ‫נראה שלוח טקטוני נקרע ממקומו ונפער תהום בין‬
‫אמנים ואמניות שתרמו מהכישרון שלהם לעיצובו(‬       ‫אסונות ומצוקות‪ ,‬שכביכול מדליקים פנס‪ ,‬וחושפים‬      ‫תושבי המדינה משני עברי המתרס הפוליטי‪ ,‬ועתה‬
‫כדי לבנות אותו‪ .‬המשכן סימל את אחדות העם לא‬       ‫את מה שמסתתר בעומק לבבות האנשים‪,‬‬                  ‫כמות המתנדבים והתומכים בנפגעי המשבר המדיני‬
‫בגלל הפאר שלו‪ ,‬אלא בגלל תרומת הלב הכללית‬         ‫שלפעמים אפילו הם עצמם אינם יודעים עליו‪ .‬לצד‬       ‫מזנקת לשמיים – אוכל‪ ,‬מזון‪ ,‬מקלט‪ ,‬בייביסיטר‪,‬‬
‫ששרתה בעם כשבנו אותו‪ .‬רוח הנדיבות והאהבה‬         ‫הצער‪ ,‬הכאב והייסורים הנוראיים‪ ,‬מתגלה מראה‬         ‫הסעות‪ ,‬חיפוש נעדרים‪ ,‬ועוד? איך פתאום נהיינו‬
‫המשותפת היא זאת שאפשרה למקום הפיזי להיות‬         ‫מנחם ויפיפה במעשיהם של האזרחים ובגיוס‬
‫ראוי לשכינה‪ ,‬וכך אלוהים התגלה בו וסייע לעם‬       ‫המילואים – ומעיד על כך שביסוד הכל אנחנו באמת‬                                ‫מדינה אחת ומאוחדת?‬
                                                 ‫משפחה אחת‪ .‬בפסקה אחרת שלו‪ ,‬הרב קוק כתב‪:‬‬
                         ‫במסעו המפרך במדבר‪.‬‬      ‫"צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר‪ ,‬ואין‬  ‫הרב קוק מסביר זאת כך‪" :‬סמוך לעקבות המשיח‬
                                                 ‫נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר‪ .‬צריך שכל‬    ‫מתרבה סגולת האחדות באומה‪ ,‬טמונה היא סגולה‬
‫לעומת זאת‪ ,‬שחיתות‪ ,‬נהנתנות ואבדן החוש המוסרי‬     ‫איש יבין שעליו לעמול ולגלות את אור נרו ברבים‪,‬‬     ‫זו במטמון של קטרוגים ומריבות‪ ,‬אבל תוכו רצוף‬
‫גרמו לאש "העזות" של עם ישראל לאבד שליטה‬          ‫להדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר לעולם כולו"‪.‬‬          ‫אהבה ואחדות נפלאה‪ ,‬שמעוררת הרגשה כללית‬
‫ופיצלו אותה לשתי ממלכות מוחלשות שהתישו את‬        ‫אנשים נרתמים להתנדב ותורמים את מה שיש‬
‫עצמן במלחמה‪ ,‬עד שבאה ממלכת אשור‪ ,‬ואחריה‬          ‫להם לתת‪ ,‬כל אחד לפי יכולתו‪ .‬מטפלים נרתמים‬                               ‫לצפייה לתשועת הגוי כולו"‪.‬‬
‫ממלכת בבל‪ ,‬החריבו את בית המקדש ושלחו את‬          ‫לתמוך בנפגעי החרדות והטראומות‪ ,‬נהגים מסיעים‪,‬‬
‫ישראל לגלות בפעם הראשונה‪ .‬באופן דומה‪ ,‬שנאת‬       ‫טבחים מבשלים‪ ...‬ונרות הנתינה של כל אחד ואחד‬       ‫כלומר‪ ,‬אומר הרב קוק‪ ,‬במקרה של עם ישראל‪,‬‬
‫חינם‪ ,‬פיצול בין הסיעות השונות‪ ,‬וריבים פנימיים‬    ‫מתאספים יחד והופכים ללפיד חזק שמגרש את‬            ‫האחדות טמונה בתוך הקטרוגים והמריבות‪.‬‬
‫שגררו מעשים פונדמנטליסטים חסרי שפיות‪,‬‬            ‫החושך‪ ,‬מסרב להיכנע לאפילה‪ ,‬מראה לנו ולעולם‬        ‫המריבות הם ביטוי חיצוני של תסכול וייאוש שנוצרים‬
‫הובילו לחורבן בית המקדש השני ולגלות הארוכה‬                                                         ‫דווקא בגלל האכפתיות של העם אחד כלפי השני‪.‬‬
                                                           ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬                     ‫הקיטוב הפוליטי לא נוצר בגלל אהבה עצמית בלבד‬
                  ‫והמייסרת ביותר בתולדות העם‪.‬‬
                                                                                                                                       ‫‪www.weareinamerica.com 20‬‬
‫אלפיים שנה אחר כך‪ ,‬הצרות והסבל של הגלות‬
‫עוררו אהבת חינם בין יהודים‪ ,‬נכונות להקרבה‬
‫עצמית בעבור האחר‪ ,‬נתינה שאין לה מעצורים‪,‬‬
‫ובזכות האהבה הזאת מדינת ישראל קמה מן העפר‪,‬‬
‫וכמו עוף החול נולדה מחדש‪ .‬שוב ושוב המעגל חוזר‬
‫סחור סחור באתגרים מחודשים‪ ,‬והשאלה המרכזית‬
‫המתקתקת בימים אלו כפצצת זמן‪ ,‬מחכה לקבוע‬
‫את גורלנו‪ ,‬היא זאת – מתי נפנים שאנחנו משפחה‬
‫אחת? מתי האש החזקה שבקרבנו תשמש אותנו‬
‫רק כדי להאיר ולחמם‪ ,‬לבנות ארץ טובה יותר? מתי‬
‫ננהל בתוך תוכנו דיאלוג שמובל על ידי אכפתיות‬

                                        ‫ודאגה?‬

‫ההתעוררות המהירה של העם בימים האחרונים‬
‫בהחלט מעוררת תקווה שאנחנו בכיוון הנכון‪,‬‬

             ‫ושבסופו של דבר האהבה אכן תנצח‪.‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25