Page 88 - waia206
P. 88
לראש השנה
אחת המצוות המרכזיות בראש השנה היא תקיעה בשופר .ישנם שלושה אולי תתפלאו לשמוע ,אבל השם "ראש השנה" אינו כתוב בשום מקום בתורה.
סוגי תקיעות :תקיעה )ארוכה( ,שברים )שלוש גניחות( ותרועה )רצף מהיר במקורות הוא מכונה בשמות "יום תרועה" או "זיכרון תרועה" .אז מאין בא
של תשע תקיעות( .טעמי מצוות השופר רבים ומגוונים :המלכת האל )כמו
שממליכים מלך בחצוצרות( ,התעוררות לתשובה בעקבות קול התרועה השם המוכר לנו כיום? מספרות חז"ל .שם נקרא היום המדובר בשם המפורש
"ראש השנה".
המרטיט ,זכירת מעמד הר סיני )שגם בו נשמעו קולות שופר( ,וברמה
הרוחנית-קבלית יותר – גם בלבול השטן. למה ראש השנה אורך יומיים ולא יום בודד כשאר החגים? בעבר לא היו לוחות
שנה עם תאריכים קבועים וידועים מראש ,אלא היו מקדשים את החודש על
החג נחגג ביום הראשון של שנת תשרי ,החודש השביעי של השנה פי עדות בבית הדין בירושלים .בשל אמצעי התקשורת הפרימיטיביים שהיו
הכנסייתית .זה בדרך כלל נופל מתישהו בין ה -5בספטמבר ל -6באוקטובר. באותם זמנים )הדלקת מדורות על ראשי ההרים לצורך העברת מסרים
מוסכמים מראש ,לדוגמה( ,מחוץ לירושלים לא ידעו מתי בדיוק מתרחש א'
המילים 'ראש השנה' אינן מופיעות בתורה .זה יהיה הוגן להניח שכאחד החגים בתשרי ,ולכן חגגו את ראש השנה במשך יומיים ,בשל הספק.
הגבוהים ביותר של היהדות ,ראש השנה יופיע באופן בולט בטקסט הקדוש
היהודי ,התורה .אבל הרב יהושע הס ֶשׁל הקהילה אנש חסד בלינדן ,ניו ג'רזי, קצת אירוני לגלות שכיוון שתמיד באו עדים לירושלים ביום הראשון ,בירושלים
אומר שזה לא המקרה' .שם החג ,ראש השנה ,אפילו לא מופיע בתנ'ך ',הוא חגגו את ראש השנה במשך יום אחד בלבד .בשאר המקומות חגגו יומיים ,בשל
מסביר.
הספק .אחרי שעם ישראל עבר ללוח העברי הקבוע ,התעוררה השאלה אם
גם תקיעת השופר אינה מוזכרת בפירוש בתורה .במקום זאת ,התורה להמשיך לחגוג במשך יומיים .במשך תקופה עברו לחגוג בישראל במשך יום
מתייחסת לחג כאל 'יום של שופרות או צעקות'. אחד בלבד ,עד שבא הרי"ף וקבע את ההלכה שיש לשמר את המסורת לחגוג
אם ראש השנה יוצא ביום שבת ,אין להשתמש בשופר כלל. במשך יומיים ,מטעמים שונים.
אחד ההיבטים המרכזיים של ראש השנה הוא המלכת אלוקים על באי עולם.
תפוחים נאכלים למתיקות בשנה הקרובה .לאכילת תפוחים טבולים בדבש
בראש השנה יש משמעות רבה יותר מאשר לקינוח הממוצע שלכם .זה חלק לכן ,ביום זה ישנן תרועות ,שמחה ,לבוש חגיגי והתייחסות לקשר של האדם
מהסימנים ,המסורת היהודית של אכילת מאכלים עם משמעויות סמליות עם אלוקיו במהלך תפילות ראש השנה .על פי רוב השיטות ,יום בריאת האדם
ספציפיות .מאחר ותפוחים והדבש מייצגים מתיקות ,מקווים שהשנה החדשה הראשון הוא כ"ה באלול ,אך על פי אחת השיטות בתלמוד ,מדובר דווקא בא'
תביא להם שנה מתוקה. בתשרי ,ולכן זהו למעשה היום הראשון שבו אלוקים מלך על בני האדם.
מלבד המלכת אלוקים ,התפיסה המרכזית של ראש השנה ביהדות היא של
רימונים נאכלים כסמל למעשים הטובים שיבואו בשנה החדשה.
יום הדין .ביום זה אלוקים דן את כל באי עולם – יהודים ולא יהודים – על פי
אכילת גזר נחשבת כמניעה את הרע בראש השנה .אם שאלתם את עצמכם מעשיהם ותולדות מעשיהם בשנה החולפת .וכך נכתב במשנה )מסכת ראש
מה הקשר של גזר לראש השנה ,הכל בגלל משחק מילים קטן' :גזר' ו'גזירה'. השנה(" :בראש השנה כל באי העולם עוברים לפניו כבני מרון ,שנאמר :היוצר
יש יותר מברכה מסורתית אחת לראש השנה .כשאתה רוצה להכיר במישהו יחד לבם ,המבין אל כל מעשיהם" .בתוספתא ראש השנה מתחדד העניין:
המקיים את ראש השנה' הברכה שתשמע לרוב היא :לשנה טובה ,ויש "הכל נידונין בראש השנה ,וגזר דינם מתחתם ביום הכיפורים".
האומרים :גמר חתימה טובה .ביהדות נאמר כי עשרת ימי היראה בין ראש בין ראש השנה – גזר הדין – ובין יום כיפור ,שהינו חתימת גזר הדין ,ישנם
השנה ליום הכיפורים חותמים את גורלו של השנה הקרובה .יהודים מאמינים עשרת ימי תשובה .במהלכם האדם עוד יכול לתקן את אשר קלקל בשנה
האחרונה .נוסף על זאת ,מבואר במקורות שיש סגולה מיוחדת לתשובה
שאלוהים כותב את שמות הצדיקים בספר החיים ואלה הרשעים בספר בימים שאחרי ראש השנה ,לדוגמה ,אדם מסוים שביצע חטא מסוים – אם
המוות ,ואוטם ספרים אלה ביום הכיפורים .אז ,מציין יתקן אותו בשלמות ביום שני ,במהלך עשרת ימי תשובה -כל ימי שני של
הס' ,המשמעות של ברכה זו היא השנה החולפת יכופרו לו בגין אותו החטא .כמובן ,רק בתנאי שהמהלך רציני
שאלוהים יכתוב ויאטום
את שמך לטובה, וקבוע ,מעתה ואילך ,ובהנחה שמדובר בתשובה כנה ואמיתית.
בספר החיים'.
www.weareinamerica.com 88