Page 82 - waia197
P. 82

‫‪ / She Said‬מילה שלה‬                                          ‫סרטים‬
                                                                                    ‫איילה אור‪-‬אל‬
‫דרמה ביוגרפית של הבמאית מריה שרדר‪ ,‬בכיכובן של קארי מאליגן וזואי‬
‫קאזאן שמגלמות שתי כתבות של עיתון הניו יורק טיימס‪ ,‬מייגן טוהיי וג‘ודי‬      ‫‪ / THE MENU‬התפריט‬
‫קנטור‪ ,‬שחושפות את אחד הסיפורים החשובים בעשור האחרון – סיפור‬
‫שעזר להשיק את תנועת ‪ #MeToo‬וניפץ עשרות שנים של שתיקה סביב‬             ‫זוג צעיר נוסע לאי נידח על מנת לאכול במסעדה‬
‫נושא התקיפה המינית בהוליווד וספציפית של אלה הקשורות למפיק‬             ‫אקסקלוסיבית אשר מנוהלת על ידי השף שהכין‬
‫הקולנוע המפורסם הארווי ויינשטיין‪ .‬הסרט מבהיר לאיזה שינוי גדול יכולות‬  ‫תפריט גסטרונומי מולקולרי מפואר בו המנות‬
‫נשים להביא כשהן מחליטות להתייצב בסולידריות כדי להוציא לאור את‬         ‫מוצגות כאמנות קונספטואלית‪ ,‬אך להפתעתם של‬
                                                                      ‫האורחים העשירים‪ ,‬מטבח המסעדה טומן בחובו‬
                          ‫האמת – ולא משנה כמה שהיא קשה לאמירה‪.‬‬        ‫הפתעות מזעזעות‪ .‬הסרט‪ ,‬בבימויו של מארק‬
‫קנטור וטוהיי פרסמו ספר בשם‪) She Said :‬היא אמרה(‪ ,‬בו פירטו כיצד עבדו‬   ‫מילוד‪ ,‬הוא סאטירה אפלה ומפותלת ומאוד מהנה‪.‬‬
                                                                      ‫הסרט נפתח עם מרגו )אניה טיילור ג'וי( וטיילר‬
                        ‫על התחקיר משלב אסיפת העדויות ועד פרסומו‪.‬‬      ‫)ניקולט הולט( ששטים לאי כדי לסעוד במסעדה‬
‫הסרט מספר על עשרות פשעים מיניים שביצע ויינשטיין )אם כי לא מראה‬        ‫יוקרתית של חמישה כוכבים המנוהלת על ידי השף‬
‫אותם( ומציג את עדויות הנשים המותקפות‪ .‬על ההמנעות מהצגת סצינות‬         ‫סלוויק )הלא הוא ראלף פיינס( והאסיסטנטית שלו‬
‫האונס בסרט אמרה שרדר כי הדבר האחרון שהקולנוע צריך היא עוד‬             ‫אלזה‪ .‬בני הזוג ביחד עם עוד ‪ 10‬סועדים ביניהם‪:‬‬
‫סצינת אונס‪ .‬השחקנית אשלי ג'אד שטענה כי הרס לה את קריירת המשחק‬         ‫כוכב קולנוע לשעבר סנובי והעוזרת שלו‪ ,‬מבקרת‬
                                                                      ‫האוכל ליליאן בלום והעורך שלה וזוג סועדים עשיר‬
                    ‫כי סירבה להענות לו‪ ,‬מופיעה בסרט בתפקיד עצמה‪.‬‬      ‫שלא ממש איכפת להם מה מגישים להם‪ ,‬העיקר‬
‫שרדר היא יהודיה‪-‬גרמניה והזיקה שלה ליהדות מוצגת בסרט בסצינה בה‬         ‫שיוכלו להגיד שסעדו במסעדה הנחשבת כי הם‬
‫היא מדליקת נרות שבת ומדברת על כך שסבתא ניצולת שואה וכיצד ראתה‬         ‫יכולים‪ .‬אבל ארוחת הערב לאניני הטעם‪ ,‬הופך מהר‬
‫שיש לה מספר על היד‪ .‬ויש סצינות נוספות שהיהדות מוצגת בה‪ ,‬כמו למשל‬      ‫מאוד למשהו מוזר ומאיים ומלחמה לחיים ולמוות‪.‬‬
‫כשויינשטיין וצוותו מנסים להוריד אותה מהתחקיר נגדו ומדברים אלו‬
‫כ"יהודים אל יהודים"‪ .‬שרדר התפרסמה בזכות הסדרה בבימויה "המורדת"‬        ‫סלוויק עצמו התחיל כשף קטן ולא מוכר במיוחד‬
‫בכיכובה של שירה האס‪ .‬הסדרה היתה להיט ענק בנטפליקס והצליחה‬             ‫אך כשהחל למכור את שירותיו כשף‪-‬אמן באלפי‬
                                                                      ‫דולרים למנה‪ ,‬הוא פתאום זכה להערכה גדולה‬
                                        ‫להזניק את הקריירה של שרדר‪.‬‬    ‫בתעשיית האוכל העולמית‪ .‬סלוויק מתייחס לעצמו‬
                                                                      ‫כאמן וכך גם כל הסועדים‪ ,‬עובדיו במטבח מכנים‬
                                                                      ‫אותו "שף" וממלאים אחר הוראותיו כמו חיילים‬
                                                                      ‫ממושמעים‪ .‬דמותו של סלוויק היא משהו שנע‬
                                                                      ‫בין סדיזם ונרקסיזם‪ .‬כל מנה המוגשת לסועדים‬
                                                                      ‫מגיעה עם כותרת חידתית )אחת מהן היא‪ :‬בלגן(‬
                                                                      ‫ולסלוויק יש סיפור קצר או תיאור מיוחד עבור כל‬
                                                                      ‫מנה ומנה‪" .‬בישול הוא יצירת אמנות שנצרכת‬
                                                                      ‫באמצעות בליעתה‪ ,‬עד שהיא נרמוז‪ ,‬בולעת אותך"‪.‬‬
                                                                      ‫הסרט יכול להתפרש גם כביקורת חברתית על‬
                                                                      ‫האליטה העשירה שלא באמת מבינה באמנות‬
                                                                      ‫ואוכל‪ ,‬אך מוכנה לשלם הון על משהו שנחשב‬
                                                                      ‫ליוקרתי‪ .‬מעין בגדי המלך החדשים‪ .‬העשירון העליון‬
                                                                      ‫יכול לתרום להצלחתו של אמן או שף במקרה הזה‪,‬‬
                                                                      ‫או להרסו ובאותו הזמן יכולים לשאוב את החיים‬
                                                                      ‫מהאמן‪ .‬עלילת הסרט מתרחשת ברובה במסעדת‬
                                                                      ‫היוקרה אבל אל דאגה ‪ -‬לא תרגישו משועממים‬
                                                                      ‫לשניה בגלל חוסר הגיוון בלוקיישן אלא מרותקים‬

                                                                                    ‫למושבים בציפיה למה יקרה הלאה‪.‬‬

                                                                                                          ‫‪www.weareinamerica.com 82‬‬
   77   78   79   80   81   82   83   84