Page 20 - waia196
P. 20
אומרת לי התורה :אל תסתפק בזה .יש לך שאלות הרב נחמיה קופרשמיט
רבות וספקות רבים .באמצעות חיפוש תשובות
לשאלות היסודיות שלך עשה את דרכך אל עבר איך אפשר לצוות
ממלכת הידיעה; ֱאסֹף עוד ועוד ראיות משכנעות לדעת שיש אלוהים?
שיניעו אותך ְבּמעלה סולם הבהירותִ :מממלכת
או שמאמינים באלוקים ,או שלא.
האמונה לממלכת הידיעה. אם מאמינים -המצווה מיותרת;
אם לא מאמינים -היא לא רלוונטית
לפי ההסבר הזה ,המצוה לדעת שיש אלוקים פו ָנה
ֶאל מי שיש לו אמונה קלושה באלוקים בהתבסס מצוות .באתי כדי ללמוד על היהדות ולבחון את המצוה הראשונה בעשרת הדברות היא לדעת שיש
על כמות מסוימת של הוכחות .המצוה דורשת ממנו הטיעונים השונים בדבר קיומו של אלוקים ונתינתו אלוקים .אבל נדמה שיש במצווה הזו כשל לוגי :או
לבנות בסיס רציונלי חזק לאמונותיוַ .אל לו לברוח לנו תורה מן השמים .לא רציתי לעשות שינויים שמאמינים באלוקים ,או שלא .אם מאמינים -מה
מן השאלות שלו ואל לו להסתפק בהנחה שאלוקים באורח החיים שלי בשל לחץ חברתי או כדי להשיג טעם יש במצוה הזו ,הלא כבר מאמינים אנחנו
קייםַ .ה ִדּ ֵבּר הראשון ,אבן השתיה של התורה ,הוא רווחה נפשית-רגשית כלשהי .ניסיתי בכל כוחי )אבותינו שעמדו למרגלות הר סיני וקבלו את המצוה
המצוה להשיג בהירות ולגלות את האמת .לעבור מן להיות אובייקטיבי ולקבל החלטות רציונליות בלבד. הזו הישר מאת האל ,ידעו שהוא קיים -הם הרי
אחרי כמה חודשים באש התורה ,השבת החלה
האמונה אל הידיעה. לאתגר אותי .נדרשתי לקבל החלטה מתי עלי שמעו אותו!(.
להתחיל לשמור שבת בפועל .באיזה שלב איני ולדידם של אלו שאינם מאמינים באלוקים ,המצוה
ידיעה מקראית יכול עוד להתעלם ממצוות התורה ,רק בגלל שלא אינה רלוונטית" .א ְתּ ֻצַיּר ִמ ְצָוה ְבּזוּ ַלת ְמ ַצֵוּה ָידוּ ַע" -
בא לי לקיים אותן? כמה הוכחות אני צריך עוד ,עד הציווי חסר משמעות לגמרי ,אם לא קדמה לו הכרה
ההסבר השני מבוסס על הגדרה אחרת של אמונה שכל העניינים היהודיים האלה עשויים בעצם להיות בקיומו של נותן הציווי .הוא אינו אלא שורה בספר
וידיעה .השורש י.ד.ע .משמש בתורה גם לתיאור
קרבה מיניתְ" :ו ָה ָא ָדם ָי ַדע ֶאת ַחָּוה ִא ְ ׁשתּוֹ ַו ַּת ַהר ַו ֵּת ֶלד נכונים? עתיק יומין שאין לה שום קשר לחיי הפרט.
ֶאת ַקִין" )בראשית ד ,א( .זוהי "ידיעה" במובן המקראי. כשאדם מנסה לקבל החלטה רציונלית לגמרי )זה די עבור מי ,אפוא ,נועדה המצוה הזו? היא או מיותרת
נדיר ,אני יודע ,(...הרי שכאשר הכף נוטה בכיוון אחד,
מדוע שהמילה "ידיעה" תתפרש גם כאינטימיות? ההיגיון אומר ללכת בכיוון ההוא -גם אם מדובר או לא רלוונטית.
התשובה מגלה לנו את מהותה של ידיעה אמיתית. בנטייה הקלה ביותר .מצד שני ,כמות הראיות שיש כדי להשיב על השאלה הזו עלינו להגדיר תחילה
הגרסה העמוקה ביותר של ידיעה אינה שוכנת לו בשלב הזה -בקושי מספיקה להוכיח שהאמת
בראש בלבד; היא חודרת אל הלב .ידיעה מלאה נמצאת דווקא כאן ולא שם .מדובר הרי ב.51%- שני מונחים חשובים :אמונה וידיעה.
היא חכמה משולבת; ידיעה מוחלטת פירושה להיות האם ידעתי שהתורה אמת? בהחלט לא .לא הייתי "דרך ה'" ,ספר היסוד במחשבת ישראל שחיבר
בטוח והיו לי הרבה שאלות וספקות .אבל הגיע שלב הרמח"ל ,נפתח במילים הבאותָ" :כּל ִאישׁ ִמִיּ ְשׂ ָר ֵאל
דבק במושא הידיעה. שבו היה זה לא הגיוני להתעלם מן הראיות .נלכדתי. ָצ ִריֶ שַׁיּ ֲא ִמין ְוֵי ַדעֶ ,שֵׁיּשׁ ָשׁם ָמצוּי ִראשׁוֹן ַק ְדמוֹן ְו ִנ ְצ ִחי"
נאלצתי להיכנס אל ממלכת האמונה הראשונית, ַ -יּ ֲא ִמין ֵ +י ַדע .משמע האמונה והידיעה מייצגות שתי
לצורך המחשה ,הבה נתבונן באדם מעשן המבקר מהויות שונות .ובכן ,מהם שני המונחים האלה ,ומדוע
כרגע בבית החולים ,במחלקה שבה מאושפזים בשל יתרון קל להוכחות שאלוקים קיים.
אנשים עם סרטן הריאה .הוא הרי ידע ,הרבה לפני בשלב הזה -שבו אני מאמין שיש אלוקים -נכנסת מגיעה האמונה לפני הידיעה?
שנכנס לכאן ,שהעישון מזיק לבריאות .ובכל זאת המצוה לדעת שיש אלוקים .הכרתי בזה שיש סיכוי להלן שתי גישות אפשריות לשאלה הזו:
משהו אצלו השתנה ,לפחות ברגעים הראשונים סביר שאלוקים קיים ושהוא נתן את התורה .וכאן
שאחרי הביקור ,שבו צפה בשידור חי במציאות קודם אמונה ואחר כך ידיעה
באדיבותaish.co.il :
המחרידה של מוות מסרטן הריאה. כשהגעתי לראשונה לישיבת אש התורה בירושלים,
לפני עידן ועידנים ,לא הגעתי מבית דתי ולא שמרתי
שכלית ,שום דבר לא השתנה אצלו .הוא ידע היטב
את כל הנתונים באשר לסיכון שבעישון .הוא נתקל www.weareinamerica.com 20
שוב ושוב ,בדרכו לכאן היום ובכל יום ,באותיות
השחורות הגדולות המכריזות ש"העישון הורג",
אבל ראיית המציאות בכלי ראשון ,אפשרה לידיעה
השכלית שלו לחדור אל לבו .היא החייתה את זה.
עכשיו הוא באמת יודע שהעישון הורג.
המצוה לדעת שיש אלוקים היא הוראה למזג את
האמונה -את הידיעה השכלית -ולהפוך אותה
לחלק מן ההוויה שלנו .להטמיע אותה בתוכנו ,לחיות
איתה .מאד קל להתעלם מאלוקים אם מחזיקים רק
בידיעה השכלית שהוא קיים .אנחנו עושים את זה כל
יוםַ .ה ִדּ ֵבּר הראשון מטיל עלינו את האתגר האדיר
לחיות על פי מה שאנו יודעים שהוא האמת :להרגיש
שאלוקים הוא חלק פעיל ,אינטימי ,דינמי ,של חיינו,
ממש כאן אתנו .ללא המרכיב הרגשי ,אלוקים אינו
אלא מושג מופשט ,סטרילי ,שלא יכולה להיות לו
השפעה על חיינו.
הרב דסלר ,מגדולי הוגי הדעות של היהדות בדור
האחרון ,אמר שהמרחק בין השכל ללב גדול יותר
מן המרחק שבין הארץ לירח .להגיע למסקנה
שאלוקים קיים זה החלק הקל .להטמיע את האמונה
הזו בחיים זה האתגר המשמעותי הרבה יותר.
לפי ההסבר הזה האמונה שייכת לתחום השכלי.
השכל בא תחילה; הוא זה אשר אומר לנו מה האמת.
רק אחר כך מגיעה הדעת ,ומגשרת על התהום שבין
המוח והלב .לחיות עם המציאות של נוכחותו של
אלוקים ולכונן מערכת־יחסים נלהבת אתו הם אתגר
תמידי עבור כל אדם שמאמין באלוקים.
ַה ִדּ ֵבּר הראשון ,אם כן ,תקף לגבי כל יהודי בכל דור
ודור.