Page 32 - waia192
P. 32
ניסים סיבוני חוזר בספריו למחוזות ילדותו במרוקו
ומביא לנו משם את הריחות ,הצבעים והזכרונות
קיים איסור על לבוש בצבע מסויים? ניסים סיבוני אמנותו וספריו דוד חמואל
צילום :דוד חמואל
"כן ,יש משפחות שלא לובשות ביגוד בצבע מסויים. ניסים סיבוני הוא אתנולוג ופולקלוריסט שחוקר
למשל ,אם אחד מבני המשפחה נהרג על ידי ערבי הנהלת הטלוויזיה לא רצתה .לבסוף איבדתי את את התרבות היהודית המרוקאית .הוא כתב ספרים
כשלבש בגד בגוון כחול ,יתר בני המשפחה לא מקום עבודתי בעקבות הביקורת החריפה והנוקבת – בעברית ובצרפתית – שמתעדים עבר מפואר
ילבשו את הגוון הזה יותר .פגשתי אנשים מודרניים, שנעלם" .כל העבר המפואר של מרוקו נעלם ,ולא
משכילים ,ולא בהכרח שומרי דת או מקיימים מצוות. שלי". רק של היהודים .מרקש ,למשל ,הפכה לסט צילומים
אבל דבר אחד הם לא יעשו – לא ילבשו בגד בצבע הוליוודי כמו בסרט אלאדין .הכל מלאכותי .בתקופה
מסויים .הם פשוט לא יקראו תיגר על האיסור בוא נדבר קצת על אמונות .מה היה
התפקיד של עין הרע? שלי הכל היה מקורי".
המשפחתי".
"עין הרע איפשרה לאנשים להמשיך לחיות את "מי שרוצה לכתוב על יהדות מרוקו ",אומר סיבוני,
לחגים המוזכרים במקרא ,ניתן במידת מה לשחזר חייהם .למשל ,במקרה מוות או תאונה כל שהיא, "צריך לדעת איפה הוא מניח את המצלמה שלו,
את מקורם ואת התפתחותם .לעומת זאת ,לגבי אנשים פשוט אמרו 'זה קרה בגלל העין הרע' .זה לא ואיזו זווית הוא בוחר להראות לנו .יש חוקרים שקשרו
משהו שיש להם שליטה .היו פעמים שמלבישים את את יהדות מרוקו לתרבות הכפרים והציגו תדמית
המימונה לא היתה אחדות דעים שלילית .גם בטלוויזיה ובעיתונות יהודי מרוקו הוצגו
הילדים בבגדים לא יפים כדי למנוע עין הרע.
"כתבו הרבה על המימונה ,אבל לא נכנסו לעובי עין הרע גם שמרה על שוויון בין האנשים .למשל, באור שלילי".
אנשים שקנו ריהוט חדש .הם לא התפארו או הפגינו
מתי ביקרת לאחרונה במרוקו?
יוהרה מחשש לעין הרע".
" .1960השנה שברחתי ממרוקו".
סיבוני ,85 ,נולד במרקש יחד עם שמונת אחיו
ואחיותיו .הוא היה פעיל במחתרת ,ובגיל 22
נאלץ לברוח לפריז משום שהיה חשש לחייו מפני
השלטונות .בפריז גר 11שנים ,עשה עלייה לארץ
ולאחר ארבע עשרה שנים המשיך במסע הנדודים
ללוס אנג'לס.
"בפריז למדתי במגמה לאדריכלות ,אבל לאחר
זמן מה התחלתי ללמוד קולנוע וסוציולוגיה .ראיתי
בקולנוע מדיום חינוכי ולא בידורי .כאשר הצטרפתי
אל משפחתי בישראל ,התחולל בי שינוי עמוק.
הבנתי שיעודי האמיתי נמצא בשורשים היהודיים
שלי .בתיעוד,בשימור ובשחזור של המורשת
המרוקאית .אז התחלתי לתעד ולצלם את ההווי
המרוקאי ,התפילות ,השירים ,הסיפורים ,המוזיקה,
שירי הילדים והמנהגים.
"בארץ עבדתי ,בין היתר ,בטלוויזיה החינוכית כעוזר
מפיק .לצערי הרב ,מרבית מהתוכניות היו בדלניות.
מאוד רציתי להכניס את המורשת המזרחית ,אבל
www.weareinamerica.com 32