Page 20 - waia191
P. 20
הרב רבי שפרן
מנת המשכל של העם הנבחר
מחקרים מראים שמנת המשכל של היהודים גבוהה משמעותית מזו של שאר
האוכלוסייה בעולם ,אך מה שחשוב אינו מנת המשכל שלנו ,אלא מנת הצדקות
קיומה של מדינת ישראל )ורשעותה הדמיונית(, ובכן ,זה בהחלט הרעיון הנכון בזמן הנכון .בקרוב בכינוס של "קומנטרי" ,העז אחד המשתתפים
ולמרבה האירוניה ,נראה שתפיסת עם ישראל נחגוג את חג השבועות ,החג היהודי שמציין את להעלות לדיון הציבורי את אחד הנושאים הבודדים
בתור עם שנבחר משמים ,מטרידה היום בעיקר מעמדו הנבחר של עם ישראל :הברית שחושלה שעדיין נחשב 'מחוץ לתחום' :מנת המשכל היהודית.
את ה ...יהודים. בהר סיני. במסה שכותרתה "הגניוס היהודי" ,משרטט צ'ארלס
מוריי – דוקטור למדעי המדינה וסופר ,שאינו יהודי
כל זה משום שהאמת ,שלכל אדם שהוא יש אני לא יודע ,וגם לא כל כך מעניין אותי ,אם – את הנתונים ההיסטוריים והסטטיסטיים שמעידים
ערך ופוטנציאל חסרי גבולות ,השתנתה להנחה האינטליגנציה משחקת תפקיד בבחירת עם ישראל על פקחותם והישגיהם האינטלקטואליים של
ש'אין אדם שאין לו תחליף' ,וש'כל בני האדם או לא .גם אם כן ,זהו רק פרט שולי בנושא מהות היהודים ,כמו גם מגוון תיאוריות שמנסות להסביר
שווים' .ה ְס ָב ָרה שאולי לאנשים או לקבוצות
מסוימות ייתכנו תפקידים או תחומי אחריות נבחרותנו. את התופעה.
שונים ,יצאה אל מחוץ לתחום ,והפכה נושא
נתון בטאבו ,אם לא גזעני או מפלה .היהדות משום שהדבר שלשמו נבחרו בני ישראל ,זה לעבוד בעוד שרוב היהודים שאני מכיר יצהירו שהם מכירים
בהחלט מחלקת תפקידים ,ובלי להתגמגם – את הבורא – נכון ,עם האינטלקט שלנו ,אבל גם עם חברים רבים בשבט שאינם חכמים כל כך ,עומד ד"ר
לגברים ולנשים; למשכילים ולעמך; לצאצאי מוריי על דעתו ש"היהודי הממוצע נמצא באחוזון
אהרן הכהן ולשאר העם היהודי .וכן ,גם לעם הלב והגוף שלנו. ה "75-של סקאלת ה IQ-וש"אחוז היהודים בעלי
מנת משכל של 140ומעלה הוא בערך פי שש משל
ישראל בתור עם. תארי הכבוד הגדולים ביותר אינם "גאון" או "מבריק", האחרים" .בנוסף לכך ,חלק מהמקורות הבחינו
אלא תארים מסוג "צדיק" ו"ירא א–לוהים" ששורשיהם של רעיונות-מ ַש ֵני-עולם רבים -הן
אין מנוס מכך .ברכה שכל יהודי מצווה להגיד מדי מבחינה דתית כמו המונותיאיזם והן מבחינה מדעית
בוקר מבטאת את העובדה הזאת בבירור" :ברוך שיהיה ברור ,התורה עצמה מתייחסת לעם ישראל
אתה ...שבחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"... בתור "עם חכם ונבון" – אך גם בתור "עם קשה כמו תורת היחסות -נעוצים במוצא אתני מסוים.
עורף" ואפילו גרוע מזה .המסקנה :מה שחשוב זאת
בעוד שההיסטוריה מסואבת במוות ובחורבן שזרעו לא מנת המשכל שלנו ,אלא מנת הצדקות .מה לאחר סקירה של מספר תיאוריות המנסות לתרץ
כאלה שכינו את עצמם 'גזע עליון' ,הייחודיות שנחשב זאת העבודה ,לא החוכמה .חכמי התלמוד את האנומליה ,ד"ר מוריי עדיין אינו מרוצה .יתכן
היהודית אינה מהווה היתר לעשות עוול ,אלא ברכה; אינם מדגישים בדרך כלל יכולות מולדות – שכליות שהנסיבות ההיסטוריות המאוחרות העניקו יתרון
ומובנה היחיד הוא ,אחריות לחיות חיי קדושה ועל ידי או אחרות – אלא מתמקדים בדרך שבה ניצלנו כל גנטי ליהודים בעלי אינטלקט גבוה יותר ,הוא מודה;
כך להשפיע לטובה על הזולת – להיות ,כמו הביטוי תכונה שבה התברכנו .תארי הכבוד הגדולים ביותר אבל חושד שהיכולת האינטלקטואלית היהודית
שלהם אינם "גאון" או "מבריק" ,אלא תארים מסוג קדומה יותר ,שאולי ליהודים "הייתה רמה מסוימת
המפורסם' ,אור לגויים'. של מיומנויות לשוניות בלתי רגילות כבר בימי משה".
"צדיק" ו"ירא א–לוהים". וכך ,הוא כותב" ,עומד במערומיו אתגר אולטימטיבי
בליל שבועות נוהגים אמנם להישאר ערים וללמוד בפני הפסיכולוגיה ההתפתחותית :מדוע ששבט
תורה ,אבל אין בחג זה מנהגים וטקסים בדומה היהודים נבחרו בזכות אבותיהם ,אברהם ,יצחק אחד בימי משה ,אשר חי באותה סביבה של עמים
לעריכת סדר בפסח או לישיבה בסוכה בחג ויעקב ,והודות לבחירה נוספת שעשו אבותינו נודדים וחקלאיים אחרים במזרח התיכון ,יפתח כבר
הסוכות .נראה ששבועות הוא הזמן להתבוננות למרגלות הר סיני ,בקבלם עליהם את חוקי
פנימית ולהתמקדות במתן התורה ,ולמחשבה התורה ומצוותיה; ולמרות שהמועדון היהודי אז אינטליגנציה נעלה כשהאחרים לא?"
כיצד הוא מגדיר אותנו כיהודים .שבועות הוא הזמן האקסקלוסיבי פתוח לכל גר המעוניין בכנות
להבין שמהותנו אינה מונחת בכישרונותינו וגם לא ליטול על עצמו את שמירת התורה ,בכל זאת ואז הוא מסכם ,במידת מה של לגלוג" :בשלב זה,
הציק רעיון נבחרותו של עם ישראל לכמה גויים אני מוצא מחסה בהיפותזה שנשארה לי ,קצרה
בחוכמתנו ,אלא במשימתנו. במיוחד ובלתי ניתנת להפרכה .היהודים הם עמו
מאז ...מאז מעמד הר סיני.
הנבחר של הא-ל".
עם זאת ,נראה שלאחרונה האנטישמיות נוטה
להזין את עצמה מאבוסי-שנאה אחרים ,כמו www.weareinamerica.com 20
באדיבותaish.co.il :