Page 22 - ‏‏waia187
P. 22

‫הרב נחמיה קופרשמיט‬

                                                  ‫איך אפשר‬
                                                 ‫לצוות לדעת‬
                                                 ‫שיש אלוקים?‬

                                                  ‫או שמאמינים באלוקים‪ ,‬או שלא‪.‬‬
                                                  ‫אם מאמינים ‪ -‬המצווה מיותרת;‬
                                                 ‫אם לא מאמינים ‪ -‬היא לא רלוונטית‬

‫מדוע שהמילה "ידיעה" תתפרש גם כאינטימיות?‬         ‫יכול עוד להתעלם ממצוות התורה‪ ,‬רק בגלל שלא‬                                    ‫המצוה הראשונה בעשרת הדברות היא לדעת שיש‬
‫התשובה מגלה לנו את מהותה של ידיעה אמיתית‪.‬‬        ‫בא לי לקיים אותן? כמה הוכחות אני צריך עוד‪ ,‬עד‬                                ‫אלוקים‪ .‬אבל נדמה שיש במצווה הזו כשל לוגי‪ :‬או‬
‫הגרסה העמוקה ביותר של ידיעה אינה שוכנת‬           ‫שכל העניינים היהודיים האלה עשויים בעצם להיות‬                                 ‫שמאמינים באלוקים‪ ,‬או שלא‪ .‬אם מאמינים ‪ -‬מה‬
‫בראש בלבד; היא חודרת אל הלב‪ .‬ידיעה מלאה‬                                                                                       ‫טעם יש במצוה הזו‪ ,‬הלא כבר מאמינים אנחנו‬
‫היא חכמה משולבת; ידיעה מוחלטת פירושה להיות‬                                               ‫נכונים?‬                              ‫)אבותינו שעמדו למרגלות הר סיני וקבלו את המצוה‬
                                                                                                                              ‫הזו הישר מאת האל‪ ,‬ידעו שהוא קיים ‪ -‬הם הרי‬
                            ‫דבק במושא הידיעה‪.‬‬    ‫כשאדם מנסה לקבל החלטה רציונלית לגמרי )זה די‬
                                                 ‫נדיר‪ ,‬אני יודע‪ ,(...‬הרי שכאשר הכף נוטה בכיוון אחד‪,‬‬                                                               ‫שמעו אותו)‪.‬‬
‫לצורך המחשה‪ ,‬הבה נתבונן באדם מעשן המבקר‬          ‫ההיגיון אומר ללכת בכיוון ההוא ‪ -‬גם אם מדובר‬
‫כרגע בבית החולים‪ ,‬במחלקה שבה מאושפזים‬            ‫בנטייה הקלה ביותר‪ .‬מצד שני‪ ,‬כמות הראיות שיש‬                                  ‫ולדידם של אלו שאינם מאמינים באלוקים‪ ,‬המצוה‬
‫אנשים עם סרטן הריאה‪ .‬הוא הרי ידע‪ ,‬הרבה לפני‬      ‫לו בשלב הזה ‪ -‬בקושי מספיקה להוכיח שהאמת‬                                      ‫אינה רלוונטית‪" .‬א ְתּ ֻצַיּר ִמ ְצָוה ְבּזוּ ַלת ְמ ַצֵוּה ָידוּ ַע" ‪-‬‬
‫שנכנס לכאן‪ ,‬שהעישון מזיק לבריאות‪ .‬ובכל זאת‬       ‫נמצאת דווקא כאן ולא שם‪ .‬מדובר הרי ב‪.51%-‬‬                                     ‫הציווי חסר משמעות לגמרי‪ ,‬אם לא קדמה לו הכרה‬
‫משהו אצלו השתנה‪ ,‬לפחות ברגעים הראשונים‬           ‫האם ידעתי שהתורה אמת? בהחלט לא‪ .‬לא הייתי‬                                     ‫בקיומו של נותן הציווי‪ .‬הוא אינו אלא שורה בספר‬
‫שאחרי הביקור‪ ,‬שבו צפה בשידור חי במציאות‬          ‫בטוח והיו לי הרבה שאלות וספקות‪ .‬אבל הגיע שלב‬
                                                 ‫שבו היה זה לא הגיוני להתעלם מן הראיות‪ .‬נלכדתי‪.‬‬                                       ‫עתיק יומין שאין לה שום קשר לחיי הפרט‪.‬‬
               ‫המחרידה של מוות מסרטן הריאה‪.‬‬      ‫נאלצתי להיכנס אל ממלכת האמונה הראשונית‪,‬‬
                                                                                                                              ‫עבור מי‪ ,‬אפוא‪ ,‬נועדה המצוה הזו? היא או מיותרת‬
‫שכלית‪ ,‬שום דבר לא השתנה אצלו‪ .‬הוא ידע היטב‬                  ‫בשל יתרון קל להוכחות שאלוקים קיים‪.‬‬                                                                 ‫או לא רלוונטית‪.‬‬
‫את כל הנתונים באשר לסיכון שבעישון‪ .‬הוא נתקל‬
‫שוב ושוב‪ ,‬בדרכו לכאן היום ובכל יום‪ ,‬באותיות‬      ‫בשלב הזה ‪ -‬שבו אני מאמין שיש אלוקים ‪ -‬נכנסת‬                                  ‫כדי להשיב על השאלה הזו עלינו להגדיר תחילה‬
‫השחורות הגדולות המכריזות ש"העישון הורג"‪,‬‬         ‫המצוה לדעת שיש אלוקים‪ .‬הכרתי בזה שיש סיכוי‬                                                  ‫שני מונחים חשובים‪ :‬אמונה וידיעה‪.‬‬
‫אבל ראיית המציאות בכלי ראשון‪ ,‬אפשרה לידיעה‬       ‫סביר שאלוקים קיים ושהוא נתן את התורה‪ .‬וכאן‬
‫השכלית שלו לחדור אל לבו‪ .‬היא החייתה את זה‪.‬‬       ‫אומרת לי התורה‪ :‬אל תסתפק בזה‪ .‬יש לך שאלות‬                                    ‫"דרך ה'"‪ ,‬ספר היסוד במחשבת ישראל שחיבר‬
                                                 ‫רבות וספקות רבים‪ .‬באמצעות חיפוש תשובות‬                                       ‫הרמח"ל‪ ,‬נפתח במילים הבאות‪ָ" :‬כּל ִאישׁ ִמִיּ ְשׂ ָר ֵאל‬
            ‫עכשיו הוא באמת יודע שהעישון הורג‪.‬‬    ‫לשאלות היסודיות שלך עשה את דרכך אל עבר‬                                       ‫ָצ ִרי‪ֶ ‬שַׁיּ ֲא ִמין ְוֵי ַדע‪ֶ ,‬שֵׁיּשׁ ָשׁם ָמצוּי ִראשׁוֹן ַק ְדמוֹן ְו ִנ ְצ ִחי"‬
                                                 ‫ממלכת הידיעה; ֱאסֹף עוד ועוד ראיות משכנעות‬                                   ‫‪ַ -‬יּ ֲא ִמין ‪ֵ +‬י ַדע‪ .‬משמע האמונה והידיעה מייצגות שתי‬
‫המצוה לדעת שיש אלוקים היא הוראה למזג את‬          ‫שיניעו אותך ְבּמעלה סולם הבהירות‪ִ :‬מממלכת‬                                     ‫מהויות שונות‪ .‬ובכן‪ ,‬מהם שני המונחים האלה‪ ,‬ומדוע‬
‫האמונה ‪ -‬את הידיעה השכלית ‪ -‬ולהפוך אותה‬
‫לחלק מן ההוויה שלנו‪ .‬להטמיע אותה בתוכנו‪ ,‬לחיות‬                          ‫האמונה לממלכת הידיעה‪.‬‬                                                     ‫מגיעה האמונה לפני הידיעה?‬
‫איתה‪ .‬מאד קל להתעלם מאלוקים אם מחזיקים רק‬
‫בידיעה השכלית שהוא קיים‪ .‬אנחנו עושים את זה כל‬    ‫לפי ההסבר הזה‪ ,‬המצוה לדעת שיש אלוקים פו ָנה‬                                  ‫להלן שתי גישות אפשריות לשאלה הזו‪ :‬קודם‬
‫יום‪ַ .‬ה ִדּ ֵבּר הראשון מטיל עלינו את האתגר האדיר‬  ‫ֶאל מי שיש לו אמונה קלושה באלוקים בהתבסס‬                                                               ‫אמונה ואחר כך ידיעה‪.‬‬
‫לחיות על פי מה שאנו יודעים שהוא האמת‪ :‬להרגיש‬     ‫על כמות מסוימת של הוכחות‪ .‬המצוה דורשת ממנו‬
‫שאלוקים הוא חלק פעיל‪ ,‬אינטימי‪ ,‬דינמי‪ ,‬של חיינו‪,‬‬  ‫לבנות בסיס רציונלי חזק לאמונותיו‪ַ .‬אל לו לברוח‬                               ‫כשהגעתי לראשונה לישיבת אש התורה בירושלים‪,‬‬
‫ממש כאן אתנו‪ .‬ללא המרכיב הרגשי‪ ,‬אלוקים אינו‬      ‫מן השאלות שלו ואל לו להסתפק בהנחה שאלוקים‬                                    ‫לפני עידן ועידנים‪ ,‬לא הגעתי מבית דתי ולא שמרתי‬
‫אלא מושג מופשט‪ ,‬סטרילי‪ ,‬שלא יכולה להיות לו‬       ‫קיים‪ַ .‬ה ִדּ ֵבּר הראשון‪ ,‬אבן השתיה של התורה‪ ,‬הוא‬                              ‫מצוות‪ .‬באתי כדי ללמוד על היהדות ולבחון את‬
                                                 ‫המצוה להשיג בהירות ולגלות את האמת‪ .‬לעבור מן‬                                  ‫הטיעונים השונים בדבר קיומו של אלוקים ונתינתו‬
                               ‫השפעה על חיינו‪.‬‬                                                                                ‫לנו תורה מן השמים‪ .‬לא רציתי לעשות שינויים‬
                                                                              ‫האמונה אל הידיעה‪.‬‬                               ‫באורח החיים שלי בשל לחץ חברתי או כדי להשיג‬
‫הרב דסלר‪ ,‬מגדולי הוגי הדעות של היהדות בדור‬                                                                                    ‫רווחה נפשית‪-‬רגשית כלשהי‪ .‬ניסיתי בכל כוחי‬
‫האחרון‪ ,‬אמר שהמרחק בין השכל ללב גדול יותר‬        ‫ההסבר השני מבוסס על הגדרה אחרת של אמונה‬                                      ‫להיות אובייקטיבי ולקבל החלטות רציונליות בלבד‪.‬‬
‫מן המרחק שבין הארץ לירח‪ .‬להגיע למסקנה‬            ‫וידיעה‪ .‬השורש י‪.‬ד‪.‬ע‪ .‬משמש בתורה גם לתיאור‬
‫שאלוקים קיים זה החלק הקל‪ .‬להטמיע את האמונה‬       ‫קרבה מינית‪ְ" :‬ו ָה ָא ָדם ָי ַדע ֶאת ַחָּוה ִא ְ ׁשתּוֹ ַו ַּת ַהר ַו ֵּת ֶלד‬  ‫אחרי כמה חודשים באש התורה‪ ,‬השבת החלה‬
                                                 ‫ֶאת ַקִין" )בראשית ד‪ ,‬א(‪ .‬זוהי "ידיעה" במובן המקראי‪.‬‬                         ‫לאתגר אותי‪ .‬נדרשתי לקבל החלטה מתי עלי‬
     ‫הזו בחיים זה האתגר המשמעותי הרבה יותר‪.‬‬                                                                                   ‫להתחיל לשמור שבת בפועל‪ .‬באיזה שלב איני‬
                                                           ‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬
                                                                                                                                                                  ‫‪www.weareinamerica.com 22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27