Page 22 - waia175
P. 22
הרב הדר מרגולין
מדואעתהזהממיןנלהמאשסתתהרההייןמ?לכה
ברור שאסתר המלכה רצתה לבטל את אגרות רצח-העם
ששלח המן ,ואין דרך לבצע זאת אלא על ידי מציאת חן בעיני
אחשוורוש .אבל למה להזמין גם את המן לאותו המעמד?
כי רק מי שיודע שא-לוהים הוא המנהל את העולם, תמיהה זו נידונה בגמרא )מגילה טו ,ב( ,בה רבי חידה :כמה פעמים מוזכר שם השם במגילת אסתר?
ראוי הוא לזכות לראות את ההנהגה הזו. נחמיה מיישב את הדברים:
התשובה היא אפס .זהו נס נסתר ,ולכן אין
וכאן הוא החשש הגדול .האם יהיה "רבי נחמיה אומר ,כדי שלא יאמרו ישראל אחות יש שמו של הא-ל מופיע שם אפילו פעם
עם ישראל ראוי? האם יתעלה לנו בבית המלך ויסיחו דעתן מן הרחמים". אחת" .אסתר" מלשון "הסתר".
למדרגה הגבוהה של אמונה,
בטחון ותפילה? יש כאן בעיה, פירוש לדבריו: אך הבה נתקדם לשאלה מורכבת
כי עדיין יתכן והעם לא יהיה יותר :היכן יש את ראשי התיבות
מודע לגודל הצרה העומדת אסתר ידעה שאין לה אפילו סיכוי קלוש לבצע את של שם ה'?
בפתחו ,ולא יכוונו את המשימה .המלך לא היה טיפש )למרות כל ההצגות
לבם לעלייה הנצרכת. של בתי הספר בהם הוא 'מופיע'( ,והמן היה עדיין ובכן ,חכמי תורת הקבלה
כי ,שמא יאמרו היהודים השליט הגמור ובידו החתימה הנכספת של טבעת מלמדים שבמקום אחד
לעצמם שאמנם גזירת המלך .גם החוק היבש מונע כל אפשרות של שינוי במגילה מופיע שם ה'
הכיליון שגזר המן נוראה אמיתי ,הרי "כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בראשי תיבות .היה זה
היא ,אבל בכל אופן מוצא כאשר אסתר המלכה
אחד נשאר לנו! הרי יש לנו בטבעת המלך ,אין להשיב". הזמינה את המלך
נציגות חשובה בבית המלוכה. אחשוורוש לבוא עם המן
אחת 'משלנו' היא המלכה שם אין לה סיכוי אמרנו? דהיינו בדרך הטבע .סיכוי אחד למשתה היין – "יבא המלך
בארמון ,ובודאי היא תעזור .משהו אמיתי יש ,והוא בדרך הנס. והמן היום – "...ראשי התיבות
היא תעשה ,לפחות 'משהו' .היא לא
תיתן לגזירה לצאת לפועל ,ושיובילו אין לה סיכוי אמרנו? דהיינו בדרך הטבע .סיכוי אחד של שם ה'.
אמיתי יש ,והוא בדרך נס .כפי שאכן קרה .אבל כדי
אותנו למות כצאן לטבח! לזכות בנס ,צריכים היהודים להיות ראויים לכך, וכאן נשאלת השאלה ,מדוע נבחר
והעיקר הוא לדעת שהכל אך ורק בידיו של ה' לבדו. דווקא הפסוק הזה? מה הקשר בין שם
ואם אכן הם היו חושבים כך ,היתה זו הטרגדיה ה' לבין המיקום והמאורע שבו מופיעים
הגדולה ביותר .כי האמת היא שאכן לא היתה שום באדיבותaish.co.il :
הצלה בדרך הטבע .רק בדרך נס היה סיכוי ,והנס ראשי התיבות הרומזים?
לא יכול לבוא אלא כשיש את התנאי הבסיסי לכך –
לדעת שרק א-לוהים יוכל לעזור .לכן ,רק כאשר עם אסתר המלכה רצתה לבטל את אגרות רצח-העם
ישראל ישתכנעו שאין שום הצלה נראית לעין ,או אז ששלח המן הרשע ,ואין דרך לבצע זאת אלא על ידי
יבקשו הם ויתפללו מעומק הלב ממש ,ויגיעו לעומק
כזה שרק במצב של פיקוח נפש מגיעים אליו. מציאת חן בעיני אחשוורוש.
והתפילה העמוקה והאמיתית הזו – היא היא קרש
ההצלה הנכסף .היא הסוללת את הדרך להביא את מובן הוא ,אם כן ,רצונה של אסתר לעשות משתה
השינוי ,כי השינוי לא יבוא בדרך הטבע ,אלא רק למלך עצמו .זהו האופן הנוח ביותר להתחנן על
נפשה ונפש עמה ,לעורר את רגשות האהבה שלו
בדרך של נס .רק נס. אליה וליצור את התנאים הנוחים לבקשה חשובה
ובלתי-שגרתית זו .אבל להזמין את המן לאותו
את כל זה הבינה אסתר ,ולכן היא עשתה את הלא- מעמד? תמוה .מי צריך אותו שם? זה ודאי לא יעזור
ייאמן .היא הזמינה את המן למשתה .מטרתה היתה, לה כשהוא יימצא שם – לא ליצור את האקלים הנוח
שיראו עם ישראל שהמן הוא חבר וידיד 'אמיתי' לעורר רגשי אהבה ,לא לבקש בקשות פרטיות
שלה ,ויגיעו למסקנה שעליה אי אפשר לסמוך ,וכך ואישיות בכלל ...ובודאי לא כדי לבקש את ביטול
ייווכחו כי באמת אין מנוס בדרך הטבע ,ואז יתחילו
להעמיק בתפילה ,בהכירם כי רק בבורא עולם תלוי הגזירה הנוראה שהוא עצמו גזר!
הכל. הרי ,אם יש לאסתר סיכוי כלשהו לשכנע את המלך
לבטל את הגזירה ,זה רק אם המן לא יהיה שם .הרי
ועכשיו ,מובן מיקום הופעת ראשי התיבות" :יבוא מה היא תוכל לעשות אם בחלקלקות לשונו הוא
המלך והמן היום". יצליח להדוף את בקשתה ולקלקל את כל התכנית?
תמהים אנו ,אפוא ,על בקשה מוזרה זו" ,יבוא המלך
והמן היום אל המשתה."...
אין לנו על מי לסמוך
www.weinamerica.com 22