Page 20 - ‏‏waia171-2
P. 20

‫הרב אהרון לופיאנסקי‬

‫הנאה מכולם‬

                     ‫כיצד הפכו דווקא ערבי הנחל הפשוטים לשיאו של החג?‬         ‫מוטיבים רבים ושונים מאפיינים את חג הסוכות‪ ,‬כשהבולטות מכולם הן הסוכות‬
‫כדי להשיב על שאלה זו‪ ,‬עלינו להעמיק מעט בתיאור ארבעת המינים ע"י רבותינו‪.‬‬      ‫שאנו בונים לזכר שהותם של בני ישראל במדבר ותלותם המוחלטת בחסדי‬
‫על פי דבריהם‪ ,‬אנחנו לא עוסקים בסוגים שונים של בני אדם שמתקרבים לא‪-‬‬
‫לוהים‪ ,‬אלא בהיבטים שונים באישיותו של כל אדם‪ .‬ננסה להבהיר את הרעיון‪:‬‬                                                                              ‫השם‪.‬‬
‫כשאדם נשוי באושר‪ ,‬מה הדבר שקושר אותו לרעייתו )ואת רעייתו אליו(?‬              ‫המצווה הבולטת אחריה היא מצוות ארבעת המינים‪ ,‬שיש לה אמנם הסברים‬
‫התשובה הספונטנית שלנו תהיה‪" ,‬התכונות החיוביות הרבות שבבת זוגו‪".‬‬              ‫רבים ושונים‪ ,‬אך לכולם מכנה משותף אחד‪ :‬דרך לשבח את א‪-‬לוהים עם אגודה‬
‫למעשה‪ ,‬התכונות החיוביות הן הסיבה לקשר‪ ,‬אבל הן לא הקשר עצמו‪ .‬הקשר‬             ‫של הדר בידינו‪ .‬בין אם המינים השונים מסמלים את חלקי שם הא‪-‬ל‪ ,‬איברים‬
‫עצמו הוא השדר שהיא מקרינה‪ ,‬שאין לה קיום בלי בן זוגה! אם בן‪/‬בת הזוג‬           ‫שונים בגוף האדם או גורמים שונים בעם ישראל – הרעיון הוא שאנחנו משבחים‬
‫משדרים עצמאות מוחלטת ושאין להם צורך בשני‪ ,‬אזי לא ייווצר ביניהם שום‬
                                                                                      ‫את בורא עולם כשאנחנו מציעים לפניו אגודה של הכרת תודה ושבח‪.‬‬
                                                                    ‫קשר‪.‬‬     ‫בעוד שרבותינו מסבירים את טעם המצווה בדרכים שונות‪ ,‬ההסבר המקובל‬
‫באופן כמעט פרדוקסלי‪ ,‬לא הישגיו של הזולת מגשימים את הנישואין‪ ,‬אלא‬             ‫ביותר הוא שאנו אוגדים באופן סמלי את חלקיו השונים של עם ישראל‪ .‬יש בינינו‬
‫החסרים והחללים שמאפשרים את האיחוד‪ .‬נוגע ללב לראות לעתים כמה‬                  ‫יהודים שלמדו תורה ואיכות חכמתם נמשלת לטעם‪ ,‬כמו טעמם של התמרים‬
‫אנשים 'מושלמים' שחייהם זורמים בערנות‪ ,‬קורסים כשבן‪/‬בת זוגם נפטרים‪,‬‬            ‫שמאותו עץ נלקח הלולב‪ .‬יש כאלה שלמדו פחות אולם הם מלאים במעשים‬
‫ונראה שאינם מתאוששים לעולם‪ .‬הוואקום המוחשי הזה‪ ,‬הוא שיצר את קשר‬              ‫טובים‪ ,‬שמסומלים בהדס שריחו ערב‪ .‬כמו כן יש בינינו אנשים שמשלבים את שני‬
                                                                             ‫היסודות הנ"ל‪ ,‬ומיוצגים באתרוג ההדור‪ ,‬שהוא גם ריחני וגם בר‪-‬מאכל‪ .‬ולסיום‪,‬‬
                                                      ‫הנישואין מלכתחילה‪.‬‬     ‫יש גם את ענפי עץ הערבה – שאינם אכילים ואינם ריחניים ומייצגים את היהודים‬

                                                                                                                   ‫שאין בהם אף אחת מן המעלות הללו‪.‬‬

‫הבה נחזור אל ארבעת המינים‪ .‬אחרי יום כיפור‪ ,‬נוקינו וטוהרנו‪ ,‬ואנחנו רוצים‬      ‫צירוף ענפי הערבה הפשוטים אל כל האחרים‪ ,‬נראה כמו מחווה של הכללה או‬
‫להציג את עצמנו לא‪-‬לוהים במיטבנו‪ .‬אנחנו מביאים אגודה שכוללת את לימוד‬          ‫הושטת יד לאנשים סרי חן ובלתי ממומשים‪ ,‬כדי לתת להם הרגשה שהם חלק‬
‫התורה שלנו ואת מעשינו הטובים‪ ,‬משום שאנחנו יודעים שזהו רצון הא‪-‬ל ושעל‬
                                                                                                                                              ‫מן הכלל‪.‬‬
                                                   ‫כך הוא כביכול גאה בנו‪.‬‬    ‫ובכל זאת‪ ,‬בחינה דקדקנית יותר של אופן קיום המצווה‪ ,‬חושפת בפנינו תמונה‬
‫אבל הפינאלה המרשים אינו הישגינו‪ ,‬אלא תחושת הענווה שלנו בפני הא‪-‬ל‪.‬‬
‫אנחנו יודעים שאנחנו כלום לעומתו‪ ,‬ושתלותנו בו מוחלטת‪ .‬הערבות במקדש‬                                                                        ‫שונה לחלוטין‪.‬‬
                                                                             ‫ביום האחרון של סוכות אנחנו נוטלים את ארבעת המינים כרגיל‪ ,‬אולם אז מניחים‬
          ‫הוצבו ליד המזבח כשראשיהן כפופים על גביו‪ ,‬כסימן מובהק לענווה‪.‬‬       ‫אותם ולוקחים אגודה של ענפי ערבה‪ .‬אחר כך אנחנו מתפללים תפילה מיוחדת‬
‫וכפי שאומר הנביא‪" ,‬השמים כסאי והארץ הדום רגלי‪ ...‬ואל זה אביט – אל עני‬        ‫לגשם‪ ,‬ובכך מסיימים למעשה את מצוות נטילת ארבעת המינים‪ .‬יסודותיו של‬
                                                                             ‫המנהג נעוצים כבר בימי המקדש‪ .‬בכל אחד משבעת ימי חג הסוכות‪ ,‬היינו‬
                                       ‫ונכה רוח‪ ,‬וחרד על דברי" )ישעיהו סו(‪.‬‬  ‫מקשטים את המזבח בערבות משני צידיו‪ ,‬וביומו האחרון של החג היינו מקיפים‬
‫זהו אם כן הפרדוקס הכולל של עבודתנו הרוחנית‪ .‬לשאוף להוציא מאיתנו‬              ‫אותו שבע פעמים‪ ,‬ואומרים‪ ,‬בהתייחס לערבות האלה "יופי לך מזבח‪ ,‬יופי לך‬
‫ומהאחרים את הטוב ביותר‪ ,‬ובכל זאת לעמוד לפני א‪-‬לוהים בפשטות צנועה‪,‬‬
                                                                                                                             ‫מזבח" )משניות סוכה ד‪ ,‬ה(‬
                                                       ‫מעוטרים בענוות חן‪.‬‬

‫באדיבות‪aish.co.il :‬‬

         ‫לעילוי נשמת רינת בת רוזה‬
‫יחזקאל בן נעימה ויהודית בת נעימה ת‪.‬נ‪.‬צ‪.‬ב‪.‬ה‬

                                                                                                                                                                 ‫‪www.weinamerica.com 20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25