Page 78 - ‏‏waia166
P. 78

‫אום אהרון‬

                                           ‫עשרות ארגוני‬
                                          ‫תרבות ערביים‬
                                         ‫דורשים מכוויית‬
                                         ‫להימנע משידור‬
                                           ‫התוכנית "אום‬
                                         ‫אהרון"‪ ,‬המציגה‬
                                       ‫את היהודים באופן‬

                                                   ‫חיובי‬

‫לקהילות היהודיות שחיו באזורים אחרים של העולם הערבי‪.‬‬      ‫לילי רוזן‬

‫כאמור סדרות הרמאדן מאוד פופולאריות ובעיקר בזמן זה בו‬     ‫מדי שנה בתקופת הרמדאן‪ ,‬יוצאות סדרות רבות בעולם הערבי‬
‫רבים מוצאים עצמם מרותקים לבית מאימת הקורונה‪ ,‬אלא‬
‫שסדרה אחת שהופקה במפרץ הפרסי ועוסקת ביהודים‬              ‫על מנת להנעים על המוסלמים את הזמן בזמן הצום‪ .‬השנה‬
‫מעוררת לא מעט סערה וכעס כלפי היוצרים‪ .‬צופים ואנשי‬
‫תקשורת תקפו את הסדרה וטענו כי מדובר בפגיעה חמורה‬         ‫אחת הסדרות המדוברות ביותר היא הסדרה‪" ,‬אום אהרון"‬
‫בסוגיה הפלסטינית ובהכחשה של ה"נכבה"‪ ,‬האסון שאירע‬
‫לפלסטינים‪ .‬פרשנים בעולם הערבי טענו שמטרת הסדרה היא‬       ‫)בעברית‪ :‬אם אהרון(‪ .‬הסדרה הופקה במשותף על‪-‬ידי גורמים‬
‫להכשיר את דעת הקהל הערבית לנורמליזציה עם ישראל‪.‬‬
‫הפרשן חסן לאפי מערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל‪-‬מיאדין"‪,‬‬      ‫בכמה ממדינות המפרץ הפרסי וצולמה באיחוד האמירויות‬
‫המקורב לחיזבאללה‪ ,‬טען כי מפיקי הסדרה הפכו את "אום‬
‫הארון" לסמל עבור הפליטים היהודים מארצות ערב‪ ,‬והשווה‬      ‫ובכוויית‪ .‬הסדרה משודרת כעת ברחבי העולם הערבי בערוץ‬
‫בין הסדרה לבין דמות הקומיקס "חנדלה"‪ ,‬המפורסמת בעולם‬
‫הערבי‪ .‬חנדלה – ילד עני ויחף המצויר תמיד מגבו – הוא סמל‬   ‫‪ MBC‬הסעודי‪ .‬המבקרים אגב לא ממש התלהבו ולא מפסיקים‬

 ‫לפליט הפלסטיני של הקריקטוריסט הפלסטיני נאג'י אל‪-‬עלי‪.‬‬    ‫ללעוג לה ומצביעים על טעויות היסטוריות בולטות ועל כך עוד‬

‫עשרות ארגוני תרבות ממדינות ערב פנו לממשלת כוויית‬         ‫בהמשך‪ .‬הסדרה מספרת על רופאה יהודייה ובני משפחתה‬
‫בדרישה לא להתיר את שידור את הסדרה‪ ,‬שלטענתם מציגה‬
‫את היהודים באופן חיובי ומקדמת את נרמול היחסים עם ישראל‪.‬‬  ‫המתמודדים עם קשיים כמיעוט נרדף בכוויית בשנות ה‪40-‬‬
‫ארגון האמנים הירדני טען כי "הסדרה מעודדת את החיים עם‬
‫האויב הציוני בכך שהיא מציגה את הסכסוך כבעל אופי דתי‬      ‫של המאה ה‪ .20-‬ואם אתם מרימים גבה בהפתעה על כך‬
‫בלבד‪ .‬האויב מנסה בכל כוחו לעורר שיח על היהדות במדינות‬
‫ערב כדי לזכות בקידום היחסים עם מדינות המפרץ ולשבור‬       ‫שמתייחסים ליהודים כקורבנות ובסימפטיה‪ ,‬אז אכן העניין‬
‫את המחסום הפסיכולוגי נגדו – בעוד הוא ממשיך בהתעללות‬
                                                         ‫הצליח להרגיז כהוגן רבים מהצופים שלא הבינו מדוע לא‬
           ‫באסירים ובהקמת התנחלויות על אדמות ערביות"‪.‬‬
                                                         ‫מדגישים את הנרטיב שלפיו הפלסטינים הם קורבנות של‬

                                                         ‫היהודים‪ ,‬ועל הצגתה של הקמת מדינת ישראל כ"סיום המנדט‬

                                                         ‫הבריטי בארץ ישראל" במקום כ"סיום המנדט הבריטי באדמת‬

                                                                    ‫פלסטין הערבית"‪.‬‬

                                                         ‫מבקרי הסדרה הצביעו על כך שדמויות בסדרה מנפקות‬

                                                         ‫משפטים בעברית המתובלים בטעויות לא מעטות ושהעברית‬

                                                         ‫מוצגת בה כשפה הנכתבת משמאל לימין‪ .‬שחרור הר הבית‬

                                                         ‫מתואר בה כאירוע שהתרחש ב‪ 1948-‬במקום ב‪ ,1967-‬וכוויית‬

                                                         ‫מוצגת כארץ שבה חייתה קהילה יהודית גדולה‪ ,‬כשבפועל‬

                                                         ‫בכל מדינות המפרץ היו קהילות יהודיות קטנות בלבד ביחס‬
                                                                                         ‫‪78‬‬
                                                                    ‫‪www.weinamerica.com‬‬
   73   74   75   76   77   78   79   80