Page 72 - ‏‏waia165
P. 72

‫ברוך שלא עשניע ב ד‬
‫כמוהו‪ .‬רב המחנה נשאל אז מהי דעת התורה בנושא זה‪.‬‬              ‫קובי שטרן‬

‫הרב ענה‪ ,‬כי אחד המפרשים המוקדמים של התפילה מציין‪,‬‬            ‫אף פעם לא הייתי טיפוס של מסגרות‪.‬‬
‫שברכה זאת לא נקבעה על מנת להלל את א‪-‬לוהים על החירות‬
‫הגשמית שלנו‪ ,‬אלא על החירות הרוחנית‪ .‬לכן הוא הורה‪ ,‬שאין‬       ‫יותר מזה‪ .‬מסגרות תמיד הלחיצו אותי‪ .‬בית‬
                                                             ‫ספר יסודי‪ ,‬תיכון שלא לדבר על הצבא‪ .‬מי אמר‬
                        ‫לדלג או לשנות ברכה זו בשום מצב!‬
                                                              ‫שאני חייב להיות כאן? ומה אם אני לא רוצה?‬
‫לא רק זאת‪ ,‬אלא אף יותר מכך – למרות השעבוד הפיזי בו היו‬
‫נתונים‪ ,‬הוא פסק‪ ,‬שיותר מתמיד עליהם לברך ברכה זו‪ ,‬על‬          ‫באחד הרגעים הקשים בטירונות המפרכת‬

      ‫מנת להראות‪ ,‬שהם נותרו חופשיים מהבחינה הרוחנית‪.‬‬         ‫שעברתי‪ ,‬דיברתי )או יותר נכון בכיתי( עם‬
                                                             ‫אחותי בטלפון )"אני עבד"‪" ,‬חיי אינם חיים"‪,‬‬
‫בחיינו המודרניים אנו מגלים שוב ושוב‪ ,‬שדעותינו‪ ,‬טעמנו‪,‬‬        ‫"אני בבית‪-‬סוהר בהסכמת אמא ואבא‬
‫סגנוננו ואפילו המלים שלנו – משועבדים לכוחות חיצוניים‪ .‬אנו‬
‫רוכשים את בגדי המותגים האופנתיים ביותר‪ ,‬לומדים במוסדות‬       ‫שלא באים להציל אותי"‪ .(...‬התלוננתי‬
‫ההשכלה הכי נחשבים‪ ,‬קונים את "צעצועי" הטכנולוגיה‬              ‫והתלוננתי ואז היא אמרה לי משהו‪ ,‬שגרם לי לעצור את שטף‬
‫הסלולארית המתקדמים ביותר ומרותקים לסדרות טלוויזיה‬
‫דמיוניות או שידורי ספורט מיותרים‪ ,‬שעות על גבי שעות‪ ,‬מבלי‬                                        ‫דיבורי ולהתחיל לתהות‪.‬‬

                                           ‫יכולת להתנתק‪.‬‬     ‫"מה שלא יהיה‪ ,‬אל תשכח שאתה בן‪-‬חורין‪".‬‬

‫הגרוע ביותר‪ ,‬שדעותינו הפוליטיות‪ ,‬כמו גם השקפתנו בנוגע‬        ‫אני בן‪-‬חורין? איך היא בכלל יכולה לחשוב על דבר כזה? לפני‬
‫לחינוך‪ ,‬מוסר‪ ,‬ערכים‪ ,‬זיקה למסורת ולארץ ישראל‪ ,‬פעמים‬
                                                             ‫שהספקתי להגיב היא המשיכה בדבריה‪:‬‬
               ‫רבות הנה תוצאה של שטיפת מוח וציות עיוור‪.‬‬
                                                             ‫"האדם הוא לא הגוף‪ ,‬אלא הרוח‪ .‬אז תזכור תמיד שהרוח שלך‬
‫בידינו לשנות זאת! למרות שכבלי העולם ו"הרעש" שהתקשורת‬         ‫חופשיה‪ .‬תזכור שאתה יכול לנדוד במחשבותיך לכל מקום‬
‫מייצרת סביבנו‪ ,‬שוטפים אותנו בעוצמה ובכוח‪ ,‬עדיין רוחנו‬        ‫שתרצה‪ .‬את זה אף אחד לא יוכל לקחת ממך אף פעם – תמיד‬

                                          ‫נשארת חופשיה‪.‬‬      ‫תוכל לחשוב מה שאתה רוצה‪ ,‬ותמיד תהיה חפשי מבחינה‬
                                                                                                               ‫רוחנית‪".‬‬
‫אנו חופשיים להחליט ולבחור‪ ,‬האם להישטף בזרם האפנות‬
          ‫המתחלפות השכם והערב‪ ,‬האם למחזר רעיונות‬             ‫גם ברגעים הכי קשים‪ ,‬הרגשתי הרבה יותר טוב לאחר אותה‬
                 ‫של אנשים אחרים‪ ,‬שכלל איננו בטוחים כי‬        ‫השיחה‪ .‬ידעתי‪ ,‬כי גופי משועבד אך לא רוחי‪ .‬נתתי פקודות לגופי‬
                        ‫אכן הם ראויים לכך‪ ,‬או שמא לאפשר‬
                               ‫לעצמנו את החופש האמיתי‪,‬‬       ‫לנוע‪ ,‬אך רוחי הייתה במקום אחר‪ .‬נעתי דרך אותן הפעולות‬
                                       ‫שביצירת דעה‬           ‫והתנועות שכולם עשו‪ ,‬אך המחשבות שלי היו עצמאיות‪ .‬אמנם‬
                                                 ‫עצמאית‪.‬‬     ‫מבחינה מעשית לא השתנה דבר‪ ,‬אך עצם המודעות לעובדת‬
                                                  ‫מקורית‬
                                           ‫ואוטנטית לגבי‬     ‫היות רוחי חופשיה עשתה את כל ההבדל‪.‬‬
                                         ‫כל מהלך בחיינו‪.‬‬
                                        ‫תמיד קיימת‬           ‫התהלכתי בימים הקשים ההם כמו ממתיק סוד באופן קבוע‬
                                      ‫בידינו הבחירה‪,‬‬         ‫לעצמי – אתם חושבים שאתם יכולים להגביל אותי‪ ,‬אבל בנוגע‬
                                     ‫האם להישאר "עבד"‬
                                   ‫למציאות‪ ,‬למחשבה‬           ‫למה שחשוב באמת אני חפשי לחלוטין‪ .‬בן חורין אמיתי‪.‬‬
                                 ‫ולתפיסה המקובלת‪ ,‬או‬
                                ‫שמא להרשות לעצמנו‬            ‫בקובץ התשובות ההלכתיות‪ ,‬לשאלות שהתעוררו אצל אחינו‬
                                           ‫להיות בני חורין‪.‬‬
                                                             ‫היהודים בגטו קובנה‪ ,‬במהלך מלחמת העולם השנייה‪ ,‬מתואר‬
                                                                                                          ‫המקרה הבא‪:‬‬

                                                             ‫"באחד הבקרים בזמן התפילה במחנה‪ ,‬הגיע החזן לברכה‬

                                                             ‫"ברוך שלא עשני עבד"‪ .‬הוא עצר מייד‪ ,‬ולפתע צעק במרירות‪:‬‬
                                                             ‫"איך אני יכול להגיד ברכה של איש חופשי? איך עבד רעב‪,‬‬
                                                             ‫מושפל ומבוזה‪ ,‬יכול להלל את בוראו במלים 'שלא עשני‬

                                                             ‫עבד'?" מידי בוקר‪ ,‬כשניהל את התפילה‪ ,‬הוא היה קורא את‬

                                                             ‫אותה קריאה ורבים מאלה שהצטרפו אל תפילתו‪ ,‬הרגישו‬
                                                                                                        ‫‪72‬‬
                                                                        ‫‪www.weinamerica.com‬‬
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77