Page 16 - waia144
P. 16
דבר הרב
הרב דוד אהרון
לחגוגתאשתעההצבעארב:היהודי
אנחנו חיים בעולם דואלי ,ומכירים את השחור מתוך הלבן ואת הלבן מתוך
השחור ,תופסים מהו 'למעלה' מתוך ה'למטה' ואת ה'למטה' מתוך ה'למעלה'.
תשעה באב מלמד שרק מתוך הכאב ,אנחנו יכולים להכיר את האושר.
לראות שזה באמת כך .כשאנחנו פותחים את עצמנו מעניין שאנחנו בוכים ברגעי כאב אך גם ברגעים של בתשעה באב האחרון ראיתי את הבן שלי קורא בפני
בכנות להתנסויות העוצמתיות ביותר והעמוקות אושר .מה משותף לכאב ולאושר ששניהם מעוררים הציבור את מגילת איכה ,בפעם הראשונה בחייו.
ביותר שהחיים מביאים ,אין לנו ברירה אלא לבכות. בנו דמעות? הכאב והאושר מעמידים אותנו כשהוא קרא את דבריו קורעי הלב של הנביא ירמיהו
הנביא ירמיהו ,בעודו מקונן על חורבן בית המקדש, פנים אל פנים מול סלע החיים ,והפגישה הזאת התחיל פתאום קולו לרעוד ,ודמעות זלגו על לחייו.
אומר לנו" :שפכי כמים ליבך" .מליחות הדמעות היא מכריעה אותנו .פתאום אנחנו קולטים בבהירות: חשבתי לעצמי :מה אני עושה לבן שלי? למה להכניס
תופעה מעניינת :מי מלח אינם מרווים את הצמא אנחנו אמיתיים והרגע אמיתי והחיים מסתוריים, אותו לכאב הזה ולגרום לו כזה צער? למה להעביר
אלא גורמים לנו להיות צמאים יותר .עם זאת ,ירמיהו ניסיים ,ובלתי-נתפסים באופן בלתי-נסבל .היכולות
מלמד אותנו שכאשר אנחנו שופכים עם הדמעות השכליות והרגשיות שלנו ,שבעזרתן אנחנו תופסים לו היסטוריה של ייסורים יהודיים? ובכיתי גם אני.
גם את לבנו ,הדמעות הללו ירוו את צימאוננו כמו בדרך כלל את המציאות ,הן פשוט קטנות מכדי גדלתי כבן לניצולת שואה ,ומשום כך הייתי מודע
להכיל את האמת שאנו רואים מולנו .ואז ,אנחנו מאוד לצער הכרוך בלהיות יהודי .ניסיונותיה של
מים חיים. פורצים בדמעות .הדבר נרמז בלשונם המטפורית אמי בשואה חשפו אותי לאימה שחוו היהודים לאורך
בכי מתוך הלב מספק צורך עמוק מאוד; הוא מרווה. של המקובלים ,שמתארים כיצד הכלים המוגבלים שנות קיומם כעם .עד שחזרתי לשורשיי ,כשבגרתי
קארל יונג ,הפסיכולוג הידוע ,אמר שנוירוזה )הפרעה שלנו נשברים משום שאין ביכולתם להכיל את האור מעט ,לא אהבתי להיות יהודי .למעשה ,שנאתי את
נפשית הפוגעת בתפישת המציאות( היא למעשה האינסופי של האמת האלוקית – גילוי המציאות זה .הבנתי שאילו נולדתי כמה עשורים קודם לכן,
תחליף לסבל לגיטימי .במלים אחרות ,התכחשות
לכאב שלנו מזיקה ואף הרסנית .אם אדם אינו מוכן המוחלטת. הייתי מתנסה גם אני ב ֵאי ֵמי החיים במחנה ריכוז.
לקבל את הסבל הלגיטימי שלו ,אז הוא יבטא אותו פעם ,הייתי מדמיין כיצד ,כשאעמוד תחת חופת ממוקד בכאב זהותי היהודית ,לקח לי שנים למצוא
בדרכים מזיקות והרסניות .בכל אופן ,הכרה וביטוי ילדיי ,אבכה עד שלא יישאר לי כוח .היום זכיתי בתוכה כוח ושמחה .איך אנחנו יכולים למצוא
של העצבות באמצעות בכי מרפאים את הכאב, משמעות ,עוצמה ויופי בעבר הארוך שלנו ,המלא
עוזרים להפוך את הכאב למקור של מוטיבציה באדיבותaish.co.il :
ומעניקים לנו את היכולת לחוש טוב יותר ועמוק יותר קורבנות ,רדיפות ואכזריות בלתי נתפסת?
אולי זה נשמע משונה ,אבל למעשה ,כדי שאדם
את האושר. יוכל לחוש שמחה ,הוא צריך קודם כל לחוות צער.
לחיות במלוא מובן המילה ,זה אומר לפתוח את אנחנו שואפים לעבור את חיינו בשמחה תמידית,
עצמנו לספקטרום התנסויות החיים ,ולקבל בברכה ולהימנע מכל כאב או צער .אבל האמת היא ,שרק
את הריקוד הדיאלקטי של הכאב וההנאה ,האושר אנשים שיודעים באמת צער וכאב ,יכולים לדעת
באמת אושר ושמחה; ורק אנשים שיודעים אושר
והעצב ,הצחוק והדמע. ושמחה ,יכולים לדעת צער וכאב .אנחנו חיים בעולם
הנקודה ביהדות היא לא "להיות מאושר"; הנקודה דואלי ,אנחנו מכירים את השחור מתוך הלבן ואת
היא "להיות שלם" .בסופו של דבר ,שלמות היא הדרך הלבן מתוך השחור ,תופסים מהו 'למעלה' מתוך
היחידה שמובילה לאושר אמיתי ,משום שכאשר ה'למטה' ואת ה'למטה' מתוך ה'למעלה' .השיאים
אנחנו מגיעים לשלמות ,אנחנו חשים שמחה פנימית עוצרי הנשימה ביותר בחיינו הם ראשיתה של גלישה
אפילו כשאנחנו עצובים .אנחנו נהנים מהיכולת שלנו במדרון .ההר והעמק נושקים זה לזה ,וחד הם .כדי
לחוש כאב .אנחנו מאמצים את שלמות האנושיוּ להגיע למודעות מלאה ולחיים מלאים ,עלינו להיות
ת שלנו ,וחוגגים אותה .ובכדי להיות שלמים ,אנחנו נכונים לאמץ את הקשת השלמה של הרגשות
מוכרחים להיות מוכנים לשקוע כל כולנו בדרמה וההתנסויות האנושיות .אנחנו חייבים להיות נכונים
להרגיש את הכאב וההנאה ,את העצב והשמחה,
המלאה של לחיות ולהיות אדם.
לכן ,קשה לי לשתף את ילדיי בכאב היותם יהודים, משום שהם שני צידיה של מטבע אחת בחיים.
אבל אני גם מרגיש בכך הנאה מוזרה .יש בי תחושת למרות שה' הבטיח שבסופו של דבר בית המקדש
שלווה עמוקה כשאני משתף את ילדיי במאבק הזה, ייבנה מחדש ,המסורת היהודית מלמדת שרק
בחוסר המנוחה הזה ,שאנו היהודים חשים .משום אותם אנשים שבאמת מתאבלים וחשים את הצער
שזו הדרך האמיתית לשלמות -ולחוויית החיים על חורבנו ,יוכלו גם לשמוח בבניינו .במובן מסוים,
בתשעה באב אנחנו נהנים מהיכולת שלנו להתאבל
במלואם.
ואנחנו חווים הגשמה משמעותית בדמעותינו.
www.weinamerica.com 16